Oscary 2019 - na koho akademici zabudli?

Roma, Favoritka, Zelená kniha, Bohemian Rhapsody či Zrodila sa hviezda. Okrem toho, že tieto snímky zabojujú v noci z nedele na pondelok o prestížnu sošku Oscara vo viacerých kategóriách vrátane najlepšieho filmu, skloňujú sa počas posledných mesiacov až príliš často. Úspešne kraľovali aj na Zlatých glóbusoch. Ich kvalitu, samozrejme, nemožno spochybniť. Aké filmy a herecké výkony však tento rok americkí akademici opomenuli či vyslovene ignorovali?

24.02.2019 12:00
Ryan Gosling Foto:
Americký režisér Damien Chazelle pred dvoma rokmi získal Oscara za film La La Land, tento rok však s filmom Prvý človek v hlavnej úlohe s Ryanom Goslingom, ani nebol nominovaný.
debata

Roma, Favoritka, Zelená kniha, Bohemian Rhapsody či Zrodila sa hviezda. Okrem toho, že tieto snímky zabojujú v noci z nedele na pondelok o prestížnu sošku Oscara vo viacerých kategóriách vrátane najlepšieho filmu, skloňujú sa počas posledných mesiacov až príliš často. Úspešne kraľovali aj na Zlatých glóbusoch. Ich kvalitu, samozrejme, nemožno spochybniť. Aké filmy a herecké výkony však tento rok americkí akademici opomenuli či vyslovene ignorovali?

Hádam najdiskutovanejším dielom, ktoré veľmi prekvapujúco získalo iba jednu nomináciu, a to za najlepšie vizuálne efekty, je vesmírna dráma Damiena Chazellea Prvý človek. Intímny a komorný portrét Neila Armstronga o vyrovnávaní sa so smrťou dcéry predstavoval mierny odklon od režisérovho predošlého veľkolepého La La Landu. Práve zaň si pred dvomi rokmi tridsaťštyriročný Američan odniesol Oscara za réžiu. Možno práve svojský minimalizmus a zbavenie sa heroizmu či pátosu nechal akademikov tentoraz chladných rovnako ako pri výkone skvelej hlavnej hereckej dvojice – Ryan Gosling a Claire Foy.

Komiksový krok vedľa

Nie je tajomstvom, že už roky pri udeľovaní Oscarov najviac rezonujú diela s podobnými témami. Filmy reflektujúce totalitné režimy, život utláčaných menšín ako LGBT komunita či stále prítomný rasizmus, šovinizmus a sexizmus, majú poväčšine prevahu. Svedčia o tom snímky minulých rokov ako Najtemnejšia hodina (2017), Most špiónov (2015), 12 rokov otrokom (2013) alebo Dánske dievča (2015), Moonlight (2016) či Fantastická žena (2017). Je pochopiteľné, že po bojkote afroamerických umelcov v roku 2016 sú akademici pri nomináciách aj oceneniach zvlášť opatrní a citliví. Ich politická korektnosť však miestami pripomína skôr silenú a umelú snahu zapáčiť sa, než úprimný boj proti predsudkom. Obeťou tohto trendu sa často stanú diela, ktoré sú pozoruhodnejšie a precíznejšie nakrútené než tie ocenené. Často to zaváňa prílišným konzervativizmom a snobizmom.

Príkladom je nominácia Čierneho pantera. Ako prvá komiksová snímka získal nomináciu v kategórii najlepší film. Scenáristicky aj režijne však ide o pomerne štandardnú „komiksovku“ ale s výrazným a mierne doslovným humanistickým posolstvom. Oveľa viac minulý rok na poli komiksových adaptácií prekvapili experimentálnejší Avengers: Infinity War. O film sa postarali Anthony Russo a Joe Russo, pričom ponúkli pomerne netradičný trhák s presahom. Takisto je namieste otázka, kde sa podela minulý rok nominácia marvelovky Jamesa Mangolda Logan: Wolverine na najlepší film. Snímka ohúrila divákov aj kritikov po celom svete a pretransformovala rozprávkovú fantasy do temnej a drsnej drámy. Akadémia velebiaca najmä to vznešené sa však pravdepodobne zľakla veľkej miery brutality či vulgarity.

Horory majú smolu

Rovnakých vecí sa zľakla aj tento rok, keďže napríklad rafinovaný postmoderno-feministický akčný triler Sama Levinsona Mladí zabijaci nezískal ani jednu nomináciu, pričom najmä z hľadiska kamery a naratívu ide o mimoriadne hravý experiment búrajúci zaužívané konvencie a prístup k témam ako xenofóbia, šikanovanie či sexizmus. Filmu teda nepomohlo ani to, že ho možno označiť ako jasný vztýčený prostredník súčasnému americkému prezidentovi Donaldovi Trumpovi. Podobným tabu je ešte stále aj čierny a politicky nekorektný humor. Keď však minulý rok dráma Tri billboardy za Ebbingom získala dve zlaté sošky, prišla iskra nádeje, že sa medzi konzervatívcami predsa len nájde aj niekto „nad vecou“.

Mierne citlivou témou sú rovnako žánre ako science fiction a horory, na čo nedoplácajú iba režiséri, ale často aj herci. Tento rok na to konkrétne doplatili napríklad herečky Toni Collette alebo Emily Blunt. Zatiaľ čo prvá menovaná zažiarila v riadne desivom Prekliatom dedičstve Ariho Astera ako smútiaca a psychicky labilná matka, druhá menovaná zase ako hluchonemá žena v postapokalyp­tickom Tichom mieste Johna Krasinského. Nehovoriac o ignorácii presvedčivej Natalie Portman v inteligentnej science fiction Annihilation. Do očí však tiež udrela absencia Timothého Chalameta v kategórii najlepší mužský herecký výkon za úlohu narkomana v dráme Beautiful Boy či Joaquina Phoenixa ako sugestívneho osamelého pomstiteľa v experimentálnom trileri Nikdy si tu nebol. Faktom však je, že konkurencia je tento rok netradične silná.

Na 91. ročníku zabojujú o sošku okrem v úvode spomenutých filmov aj snímky BlacKkKlansman alebo Vice, v kategórii najlepší cudzojazyčný film Zlodeji, Studená vojna alebo Dievča. Ceremoniál bude prvý raz v histórii bez moderátora, vystúpia na ňom kapela Queen so spevákom Adamom Lambertom či Lady Gaga spolu s Bradleym Cooperom.

TV Pravda: Teodor Kuhn o svojom debute Ostrým nožom inšpirovanom vraždou Daniela Tupého (vysielané 14.2.2019).

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #film #Oscary #Damien Chazelle #Čierny panter #Prvý človek #nominácie na Oscara