Recenzia: Green Book zdôrazňuje, že nič nie je čierno-biele

Jeden bol bohatým, vysokointeligentným, pokorným, slušným a introvertným klavírnym virtuózom, druhý zase jeho prostým, spontánnym, cholerickým a extrovertným vodičom, žijúcim z ruky do úst.

07.03.2019 13:00
Mahershala Ali Foto:
Mahershala Ali ako Don Shirley (vľavo) a Viggo Mortensen ako Tony Vallelonga vo filme Green Book.

Podľa hollywoodskych akademikov najlepší film minulého roku Green Book rozpráva skutočný príbeh afroamerického džezového pianistu Dona Shirleyho (Mahershala Ali) a jeho vodiča Tonyho Vallelongu (Viggo Mortensen), prezývaného aj Tony Lip, počas koncertného turné naprieč Amerikou v šesťdesiatych rokoch.

Blbý a blbší (1994), Niečo na tej Mary je (1998), Ja, moje druhá ja a Irena (2000). Áno, tromi Oscarmi ovenčený Green Book skutočne nakrútil Peter Farrelly, ten istý režisér, čo nakrútil aj spomínané bláznivé a pomerne rozpačité komédie. Zázraky sa očividne dejú. Treba však pripomenúť, že všetky doterajšie filmy vrátane prvých troch menovaných režíroval spolu so svojím bratom Bobbym. Práve to mohlo, ale aj nemuselo, byť kameňom úrazu. Green Book však je prvým filmom v réžii Petera Farrellyho, kde jeho brat nefiguruje na žiadnom poste.

Bobbyho nahradili na poste scenáristu Nick Vallelonga a Brian Hayes Currie. Často sa stáva, že čím viac scenáristov sa podieľa na jednej snímke, tým je rozbitejšia a fragmentárnejšia. Green Book je však výnimkou. Pôsobí prekvapujúco veľmi koherentne. Pravdou síce je, že daný scenár nie je najoriginálnejší a tvorcovia využívajú miestami príliš mnoho až priam banálneho klišé, v konečnom dôsledku však všetko funguje na maximum. Na film sa strhla po jeho premiére a tiež po udeľovaní Oscarov veľká vlna kritiky. Prišli obvinenia, že ide o lacnú kópiu Šoféra slečny Daisy (1989) a snímke tiež vyčítali, že tému rasizmu rozoberá iba veľmi povrchne.

Môže sa to tak zdať aj preto, že hlavnou postavou nie je černošský džezmen, ale práve jeho spočiatku rasistický vodič Tony. Treba však vnímať súvislosti. Hlavným dôvodom tohto garde je, že scenárista Nick Vallelonga je synom už nebohého Tonyho Vallelongu, teda hlavnej postavy filmu, a ku Green Booku má pravdepodobne citlivejší vzťah než ostatní tvorcovia. Napriek tomu, že film sa drží politickej korektnosti, bojí sa zájsť trocha ďalej a byť viac explicitný, tvrdší či surovší, práve ambivalencia a komplexnosť postáv dodáva snímke na uveriteľnosti. Shirley aj Vallelonga sa počas cesty rámcovanej koncertným turné jeden od druhého niečo naučia, prejdú určitým vývinom až k zásadnej zmene vnímania okolitého sveta. Farrelly sa nesnaží tlačiť za každú cenu na pílu a ukazovať na to, čo je biele a čo čierne. Uvedomuje si, že v normálnej civilizovanej a zdravej spoločnosti na to poukazovať ani netreba, keďže tomu každý rozumie. Veľmi výstižne polemizuje o rasovej segregácii a ide viac do hĺbky, než sa na prvý pohľad zdá. Plusom je aj to, že sa nesnaží byť príliš vážny, aj keď ide najmä o drámu, a pomáha si veľkou mierou humoru. Hlášky sú skvelé, rovnako ako chémia medzi ústrednou dvojicou, keďže herecké výkony Mortensena a Aliho sú skutočne bezchybné. Green Book je tak do veľkej miery vďaka nim príjemnou, vtipnou a remeselne precíznou „konverzačkou“, ktorá bude baviť aj pri opätovnom zhliadnutí.

• Hodnotenie Pravdy:
  • 4 hviezdičky z 5
  • Green Book / USA, 2018 / réžia: Peter Farrelly / scenár: Nick Vallelonga, Brian Hayes Currie, Peter Farrelly / kamera: Sean Porter / hudba: Kris Bowers / hrajú: Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Dimiter D. Marinov a i. / slovenská kinopremiéra: 7. marca

Viac na túto tému: #recenzia #Oscar #Green Book