Recenzia: Dobrá smrť? Neľahká, ale dôstojná rozlúčka

Vcítiť sa do situácie nevyliečiteľne chorého človeka, ktorý stratil všetku chuť do života a chce čím skôr zomrieť, nie je vôbec jednoduché.

26.03.2019 09:00
Janette Butlin Foto:
Hlavná protagonistka dokumentu Dobrá smrť, už zosnulá Janette Butlin.

Je to aj tým, že na danú situáciu nechce radšej nikto ani čo i len pomyslieť. Pravdepodobne aj preto sa rozhodol slovenský režisér Tomáš Krupa (Absolventi – Sloboda nie je zadarmo) svojím najnovším dokumentárnym filmom Dobrá smrť otvoriť potrebnú diskusiu o stále mimoriadne tabuizovanej téme, ktorou je eutanázia.

Hlavná protagonistka filmu, Angličanka Janette Butlin, trpí svalovou dystrofiou a jej stav sa stále zhoršuje, čo znamená, že jej robia problémy aj tie najjednoduchšie úkony. Z prostredia, v ktorom žije, veľký dom, kde je už len sama, cítiť chlad a prázdnotu, čo iba pochopiteľne stupňuje jej pocit bezmocnosti a vyvoláva v nej depresívne myšlienky. Janette však uvažuje veľmi racionálne, nie je psychicky chorá. Je až obdivuhodne prísne racionálna a nekompromisná. Z jej slov cítiť veľký nadhľad, ale aj frustráciu z toho, čím si prechádza, či úprimný strach o svoju budúcnosť. Rozhodne sa preto, ešte kým nie je nadobro pripútaná k lôžku, odcestovať do Švajčiarska, aby podstúpila asistovanú samovraždu, v jej krajine totiž nie je povolená. Ešte predtým však musí svoje rozhodnutie vysvetliť jej dvom dospelým deťom – chápavému Simonovi, ktorý trpí rovnakou chorobou ako matka, a skeptickej Bridget.

Vlastníme svoj život alebo on vlastní nás? Nad odpoveďou polemizuje celý čas Dobrá smrť, ktorú sprevádza aj podporná kampaň. Zapojilo sa do nej viacero osobností kultúry, spoločenského života, medicíny či cirkvi. Jej posolstvom je poukázať na to, že diskusie o smrti sa netreba báť. Krupovi sa vo filme darí vytvoriť pomerne komplexný portrét človeka na sklonku života. Výstižne ukazuje, aký ťažký, ale zároveň oslobodzujúci môže byť odchod zo sveta a aké ťažké je sa so všetkým zmieriť nielen pre postihnutú osobu, ale aj pre jej blízkych.

Menším problémom je, že eutanázia ako nosná téma sa pre režiséra ukázala ako príliš tvrdý oriešok. Vzhľadom na zvolený naratív a štylistické prvky by sa hodilo, keby film trval kratšie, keďže je plný úmorných, fádnych či vyslovene zbytočných momentov. Na druhej strane, v rámci dôslednejšej analýzy látky by Krupova snímka potrebovala širšie spektrum odborných názorov v kontraste s viacerými výpoveďami podobných ľudí, ako je Janette, čo by docielilo väčšiu mieru ambivalencie. To by sa však nevyhnutne odrazilo aj na dĺžke filmu. Je však pochopiteľné, že vzhľadom na kontroverznosť témy išlo nepochybne o náročný proces, iste plný viacerých dramaturgických kompromisov.

Treba však uznať, že vybraná téma má nepochybne väčší potenciál. Krupovi sa v každom prípade darí ju divákovi podať citlivo, s úctou, bez moralizovania či v tomto prípade bez veľmi nebezpečného pátosu. Dobrá smrť si drží ucelenú atmosféru a v podstate funguje. Má silu a dojíma, necháva mnoho nezodpovedaných otázok. Pozornosť divákov si získa, diskusiu nepochybne vyvolá, ale na celospoločenskú zmenu vnímania asi bohužiaľ nebude stačiť. V rámci Krupovej tvorby však cítiť, že ide po jeho debute o vyzretejšie a hlbšie dielo. K dokonalosti mu však chýba ešte veľa.

Hodnotenie Pravdy:

• Tri a pol hviezdičky z 5
  • Dobrá smrť / Slovensko, Česko, Rakúsko, Francúzsko, 2018 / réžia: Tomáš Krupa / scenár: Tomáš Krupa, Lukáš Hanulák / kamera: Ondrej Szollos / slovenská kinopremiéra: 21. marca.