Recenzia: O čarovnom záchrancovi Dumbovi

Hraný remake slávneho animovaného Dumba (1941) z dielne Walta Disneyho v réžii zasneného mága Tima Burtona? Prečo nie.

31.03.2019 12:00
Colin Farrell, Nico Parker Foto:
Zľava Colin Farrell, Nico Parker a Finley Hobbins v rozprávke Dumbo.

Koniec koncov remake jednej disneyovky si už šesťdesiatročný Američan vyskúšal v roku 2010, keď nakrútil Alicu v krajine zázrakov. Aj keď kvalitatívne jeho diela posledné roky skáču zhora nadol a naopak, jeho najnovší film o roztomilom lietajúcom slonovi poteší, pobaví aj dojme všetkých milovníkov rozprávok od tých najmenších až po úplne najstarších.

Cirkusant Holt Farrier (Colin Farrell) sa vracia z vojny k rodine a kolegom do tábora. Počas nej neprišiel len o ruku, ale aj o manželku a kone, ktoré boli zdrojom jeho zárobku. Ostali mu dve deti – Milly (Nico Parker) a Joe (Finley Hobbins), stan a posteľ. Majiteľ cirkusu Max Medici (Danny DeVito) ho čoskoro poverí tým, aby sa postaral o výcvik novej slonice. Tá čoskoro porodí malé sloníča. Napriek tomu, že je všetkým na smiech, pretože má extrémne veľké uši, Milly a Joe si ho obľúbia a časom zisťujú, že má aj jednu superschopnosť. Malý Dumbo tak svojimi číslami zrazu zachraňuje cirkus pred krachom a dostáva sa mu nevídanej pozornosti.

Postmoderná recyklácia kultových filmov v podobe remakov je dnes bežnou, no miestami až iritujúcou súčasťou hollywoodskej produkcie. O to viac preto poteší, ak daný remake nekopíruje svojho predchodcu od slova do slova a scénu po scéne, ale prináša niečo nové, nevidené a svojské. Burtonov Dumbo je hravý, čarovný a s ľahkosťou aktualizuje silnú tému slobody zvierat a bezcharakternosti mocných krutovládcov. Už od prvých minút ohuruje epickosťou či výtvarnosťou mizanscény. Časom cítiť aj neobyčajný talent režiséra na obsadenie hercov. Či sa bude rovnako dariť aj Burtonovým režijným kolegom Guyovi Ritchiemu pri ďalšom hranom remaku disneyovky Aladin alebo Jonovi Favreauovi pri filme Leví kráľ, sa uvidí už čoskoro. Trailery zatiaľ vyzerajú viac ako dobre.

Tim Burton si v tomto prípade získava srdcia divákov skvele napísanými charaktermi postáv, presvedčivými hercami (kraľujú najmä Colin Farrell, charizmatická a tajomná Eva Green či záporáci Michael Keaton a Joseph Gatt), maximálne uveriteľným vyobrazením Dumba pomocou špeciálnej digitálnej technológie, nezameniteľnou, dôkladne budovanou príjemnou atmosférou či krásnou hudbou Dannyho Elfmana. Kostýmy, masky, rekvizity, všetko je až perfekcionisticky vyšperkované. Niet zložky, ktorá by nefungovala.

Aj keď Burton je najsilnejší v temnej, melancholickej rovine, kde nechýba trocha špiny a surovosti, rozprávkové čaro vie navodiť takmer dokonale. Až sa divák čuduje, ako môže režisér takých diel ako Ospalá diera (1999) či Sweeney Todd: Diabolský holič z Fleet Street (2007) nakrútiť niečo také milé a úsmevné. Dumbo síce nemôže príliš konkurovať Burtonovým najlepším klasikám ako Batman (1989), Nožnicovoruký Edward (1990) či Ed Wood (1994), ale po jeho rozpačitom poslednom dobrodružnom fantasy Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej (2016) ide o príjemný návrat k rozprávačskému majstrovstvu.

Hodnotenie Pravdy:

• 4 hviezdičky z 5
  • Dumbo / USA, 2019 / réžia: Tim Burton / scenár: Ehren Kruger / kamera: Ben Davis / hudba: Danny Elfman / hrajú: Colin Farrell, Michael Keaton, Danny DeVito, Eva Green, Alan Arkin, Nico Parker, Finley Hobbins, Joseph Gatt a i. / slovenská kinopremiéra: 28. marca

Viac na túto tému: #Tim Burton #Dumbo