Recenzia: Keď sa bezmocní začnú búriť

Čo sa stane keď jeden namyslený gauner s kontaktmi na správnych ľudí a mocou nahnevá na prvý pohľad neškodnú dôchodkyňu? Začne byť veselo. Radek Bajgar sa rozhodol po vydarenej Teórii tigra (2016) nakrútiť čiernu komédiu s jemne provokatívnym a ihneď pútavým názvom - Teroristka.

05.04.2019 09:00
Teroristka Iva Janžurová Tatiana Vilhelmová Foto:
Iva Janžurová a Tatiana Vilhelmová vo filme Teroristka.

Keď bývalá učiteľka na penzii Marie (Iva Janžurová), odjakživa bojujúca proti násiliu a hrubosti, začne pociťovať úplnú bezmocnosť z toho, aké neprávosti sa dejú okolo nej, a najmä jej blízkym – umierajúcej kolegyni (Eva Holubová) či slobodnej mladej susedke s malým dieťaťom (Kristína Svarinská), rozhodne sa s tým niečo spraviť. Ide tak za svojím bývalým žiakom so skúsenosťami v krimináli (Pavel Liška), aby si zohnala nejakú zbraň. Na obranu ju však nechce. Jej cieľom je zbaviť sa vypočítavého a bezcharakterného miestneho „gangstra“ (Martin Hofmann). Marie však pomaly zisťuje, že to nebude také jednoduché a bude potrebovať pomoc.

Ak je najpunkovejším slovenským filmom tohto roku debut Juraja Šlauku Punk je hned!, najpunkovejším českým filmom je určite práve Bajgarova Teroristka. Tá je pomerne sympatickou a rafinovanou zmesou komédie, drámy či dokonca westernu, čo cítiť najmä zo skvelej gitarovo-sláčikovej hudby Jiřího Hájeka. Prečo je tu však reč o punku? S hudbou to nemá nič spoločné. Ide o to, že väčšina postáv vo filme predstavuje slabšiu a chudobnejšiu časť spoločnosti, ktorá je jednoducho unavená z elitárskych a arogantných mocných na vysokých postoch, ťahajúcich za nitky a mysliacich si, že môžu všetko. Rozhodnú sa voči nim vzbúriť a zjednotiť sa. Či pri tom porušia zákon, im už začína byť jedno.

Z Bajgarovho najnovšieho filmu cítiť jasný apel na spoločnosť a burcovanie k zmene. Je vidno, že sa režisér snaží, i keď mierne hyperbolizovane, reflektovať súčasnú situáciu nielen v Česku. Vďaka tomuto rozmeru je film úsmevný a získava si divákovu pozornosť aj sympatie, no stáva sa tiež jeho Achillovou pätou. Na vine je nezvládnutie poslednej polhodiny, kde sa stráca všetko pomerne dôsledne vybudované čaro a hravosť. Bajgar totiž scenáristicky zlyháva práve na momentoch, kde príde na lámanie chleba. Keď už je divák napätý a v očakávaniach, ako to celé dopadne, zostane bohužiaľ sklamaný, lebo dostáva pod nos len viacero miestami úplne hlúpych dejových zvratov, ktoré ešte k tomu dotvárajú lacné a zbytočné spomaľovačky.

Na druhej strane však treba uznať, že Teroristka baví vďaka slušne napísaným dialógom a skvelým hercom. Tým kraľujú jednoznačne Iva Janžurová svojím dôvtipom a výborný Martin Hofmann (známy aj z úspešného českého seriálu Most!), ktorému podobné role sedia úplne dokonale. Napriek všetkému Teroristke chýba väčšia dravosť, premyslenosť a tiež väčšia hĺbka, dôležitá pre čo najlepšie stotožnenie sa s postavami. V neposlednom rade by tiež prebila akékoľvek čiastkové dramaturgické prešľapy. Takto ide iba o príjemné žánrové osvieženie s dobrou atmosférou, ale s ešte väčším a bohužiaľ nevyužitým potenciálom.

Video

• Teroristka /Česko, 2018 / réžia a scenár: Radek Bajgar / kamera: Lukáš Hyksa / hudba: Jiří Hájek / hrajú: Iva Janžurová, Martin Hofmann, Tatiana Vilhelmová, Pavel Liška, Eva Holubová, Jana Plodková, Kristína Svarinská a i. / slovenská kinopremiéra: 4. apríla

Viac na túto tému: #film #recenzia #Radek Bajgar #Iva Janžurová #Čierna komédia #Teroristka #Martin Hofmann