Recenzia: Shazam! z dielne DC neohúri iba tínedžerov

Ako sa dá dostať od krátkometrážnych nízkorozpočtových hororov až k trháku z dielne DC s rozpočtom 100 miliónov dolárov a celosvetovým zárobkom takmer 260 miliónov dolárov?

17.04.2019 09:00
Shazam Foto:
V popredí herec Zachary Levi, ktorý hrá vo filme hlavnú postavu Shazama.

Tridsaťosemročný švédsky animátor a režisér David F. Sandberg by mohol rozdávať rady. Jeho cesta k úspechu bola naozaj pozoruhodná. V širšej verejnosti sa preslávil trojminútovým vtipným, no zároveň poriadne desivým hororom Lights Out (2013), ktorý sa po tom, čo sa objavil na YouTube či Vimeu, stal virálnym. Dnes, po rovnomennom celovečernom debute a ďalšom nemenej temnom horore Annabelle: Zrodenie zla (2017), možno aj v slovenských kinách vidieť jeho tretí celovečerný film – sviežu komiksovku nielen pre tínedžerov – Shazam!

Bolo by však mylné myslieť si, že cieľovkou nie sú najmä tínedžeri. Sandbergovo najnovšie dielo je plné im príbuzného a sympatického pátosu či naivity, no akosi zázračne to do daného konceptu sedí dokonale a neprekáža to, priam si ho už bez týchto vecí ani nemožno predstaviť. Shazam! síce v traileri vyzeral, že s viac ako dvojhodinovou minutážou nebude mať príliš čo ponúknuť, dopadne fiaskom a bude to zase len ďalšia zbytočná hlúposť. Opak bol však pravdou a všetci skeptici sa o tom môžu ísť presvedčiť do kina a nechať sa milo prekvapiť. Ide totiž vskutku o nesmierne zábavnú a miestami remeselne úchvatnú bláznivú jazdu, ktorá poteší všetkých kinofilov s nadhľadom a so slabosťou pre komiksové univerzum. Poteší však rozhodne najviac bývalých či súčasných utláčaných, podceňovaných či šikanovaných outsiderov.

Outsidermi sú totiž takmer všetky postavy vrátane hlavného hrdinu aj záporáka filmu. Prvý, Billy Batson (Asher Angel), je štrnásťročný rebel, ktorý stále uteká od svojich, stále iných pestúnskych rodičov a hľadá matku, ktorej sa ešte ako malý stratil v lunaparku. Ona ho však nikdy nehľadala. Keď Billy zakotví v mnohopočetnej rodine, zloženej z iných adoptovaných detí a rodičov, ktorí kedysi tiež vyrastali v pestúnskej starostlivosti, postupne sa mu zmení vnímanie okolitého sveta. Ešte viac mu však zasiahne do života premena na dospelého superhrdinu Shazama (Zachary Levi), na ktorého sa zmení vždy v momente, keď vysloví dané meno. Začne si užívať nepriestrelnosť, extrémnu silu či schopnosť lietať, no čoskoro zistí, že jeho premena súvisí s niečím oveľa väčším a dôležitejším, ako je egoistické predvádzanie sa. Bude sa musieť postaviť rovnako silnému nepriateľovi. Je ním chladnokrvný Doctor Sivana (Mark Strong) s túžbou ovládnuť svet a nastoliť v ňom nový poriadok.

Shazam! vyniká sympatickou sebareflexiou, pevným a kvalitným scenárom plným skvelých hlášok a silných momentov či skvelým hereckým obsadením. Zachary Levi, známy najmä zo seriálu Chuck (2007 – 2012), hrá do seba zahľadeného adolescenta snažiaceho sa všetko premeniť na vtip priam dokonale. A Mark Strong opäť potvrdil, že role cynických záporákov mu sedia úplne najviac. Skvelí sú však aj detskí herci stvárňujúci Billyho nevlastných súrodencov.

Aj keď vyšší filozofický presah od Shazama! čakať nemožno, úplne tentoraz stačí jeho príjemná a odľahčená atmosféra, ktorá prekvapivo nenudí, naopak, umne graduje. Hoci bez zhliadnutia filmu v IMAX-e a v 3D, by zážitok pravdepodobne nebol taký silný.

• Shazam! / USA, 2019 / réžia: David F. Sandberg / scenár: Henry Gayden / kamera: Maxime Alexandre / hudba: Benjamin Wallfisch / hrajú: Zachary Levi, Mark Strong, Asher Angel, Jack Dylan Grazer, Adam Brody, Djimon Hounsou a i. / slovenská kinopremiéra: 4. apríla

Viac na túto tému: #komiks #recenzia #Shazam #DC