Recenzia: Lásku možno nájsť medzi regálmi aj riadkami

Sú filmy, ktoré doznievajú vnútri diváka ešte dlho po projekcii. Nechávajú priestor na vlastnú interpretáciu, otvárajú a zamestnávajú myseľ na plné obrátky, dostávajú do akéhosi neidentifikovateľného tranzu. Jedným z nich je aj lyrická dráma Láska medzi regálmi nemeckého režiséra Thomasa Stubera (Herbert). Tá sa práve snaží v kinách ukradnúť srdcia slovenských divákov.

18.04.2019 12:00
Láska medzi regálmi Foto:
Sandra Hüllerová ako Marion a Franz Rogowski ako Christian vo filme Láska medzi regálmi.

Hlavný hrdina filmu Christian (Franz Rogowski) je zádumčivý čudák. Veľa toho nenahovorí, no je na ňom vidno, že mal búrlivú minulosť a chce za ňou dať jasnú bodku. Snaží sa usadiť a nájsť si poriadne zamestnanie. Začína teda ako pomocná pracovná sila vo veľkosklade, kde sa snaží zoznámiť s prostredím a naučiť sa jazdiť a pracovať o vysokozdvižným vozíkom. Zapadnúť do kolektívu mu pomáha skúsený Bruno (Peter Kurth), na ktorom zároveň vidno, že zúfalo potrebuje človeka, ktorému by sa vyrozprával zo svojich životných útrap. Keďže Christian je dobrým poslucháčom, stanú sa kamarátmi. Karty na pracovisku však zamieša svojská a extrovertná Marion (Sandra Hüllerová). Tá Christianovi okamžite padne do oka, no schladí ho fakt, že je vydatá. Obaja však hľadajú istú zmenu, rozumejú si a vnútri sú zraniteľní a krehkí, aj keď to na nich na prvý pohľad nie je vidno.

Práve na ich neobyčajnom vzťahu je postavený celý film, čo bol na jednej strane risk, no na druhej strane vyšiel na výbornú vďaka skvelým hercom. Nemecký dvojník Joaquina Phoenixa Franz Rogowski síce ešte nemá príliš bohatú filmovú kariéru, no výrazne upútal svojím minimalistickým prejavom už v úlohe pouličného gangstra v dráme Victoria (2015), Hanekeho tvrdej a cynickej štúdii 21. storočia Happy End (2017) či v Tranzite (2018) rozoberajúcom stále aktuálnu európsku migračnú krízu. V Láske medzi regálmi len potvrdzuje svoje kvality a ukazuje, že má obrovský potenciál dotiahnuť to veľmi ďaleko. Sandra Hüllerová je síce na poli filmu mierne skúsenejšia, no nedá sa povedať, že by vo filme herecky dominovala. Silnejší a lepší výkon predviedla v takmer trojhodinovej dráme Maren Adeovej Toni Erdmann (2016).

Stuberov najnovší film hádam najviac pripomína o triedu lepšiu a precíznejšiu nádhernú baladu Súmrak dňa v réžii Jamesa Ivoryho o rovnako nepriznanej a nenaplnenej láske. Diváka podobne ako v tomto diele najviac púta práve to, čo je medzi hlavnou dvojicou nevypovedané, to, čo musí čítať medzi riadkami a domýšľať si. Láska medzi regálmi je o čare zoznamovania sa, túžbe, snoch, utópii či o kráse, no aj o pominuteľnosti okamihu. Je intímna, nesmierne autentická a zároveň tvrdá ako sám život. Bije sa v nej jemný humor s vážnosťou hraničiacou až s depresívnosťou či melanchólia s pocitom šťastia. Stuberovi sa so scenáristom Clemensom Meyerom skvele darí hrať sa s očakávaniami divákov a zároveň vybudovať čarovnú a príjemnú atmosféru, ktorá jednoducho nemôže nechať nikoho chladným.

• Láska medzi regálmi / Nemecko, 2018 / réžia: Thomas Stuber / scenár: Clemens Meyer / kamera: Peter Matjasko / hrajú: Franz Rogowski, Sandra Hüller, Peter Kurth, Henning Peker, Ramona Kunze-Libnow a i. / slovenská kinopremiéra: 11. apríla

Viac na túto tému: #láska #recenzia