Pura Vida. Z VŠMU až do Cannes

Absolvent bratislavskej Vysokej školy múzických umení (VŠMU), mladý talent Michal Blaško pred dvoma rokmi so študentským filmom Atlantída, 2003 súťažil o cenu v sekcii Cinéfondation na festivale v Cannes. Dnes má nasledovníka. Je ním dvadsaťdeväťročný režisér Martin Gonda z Košíc.

25.04.2019 07:00
Pura Vida Foto:
Krátkometrážna sociálna dráma Pura Vida je sondou do vzťahu dvoch dospievajúcich bratov.
debata

Ten predstaví v rovnakej sekcii svoj tridsaťminútový film Pura Vida, ktorým zároveň absolvoval rovnako ako Blaško hranú réžiu na VŠMU. Gonda tak spolu s ďalšími piatimi členmi štábu príde do Cannes spoznávať čaro prestížneho festivalu. Sedemdesiaty druhý ročník sa bude konať na Francúzskej riviére v dňoch 14. až 25. mája.

Dráma Pura Vida rozoberá na príbehu dvoch dospievajúcich bratov tému sociálnej nerovnosti na hranici Slovenska s Ukrajinou. „Keď už sme mali vystavaný príbeh, chceli sme ho zasadiť do bližšie nešpecifikovanej hladovej doliny. Išlo o to nájsť správne miesto, z ktorého by bolo cítiť, že sú tam isté problémy plynúce z materiálnej neistoty, kde každodenná tvrdá realita vplýva na vzťah hlavných postáv, dvoch súrodencov, že sú pre niečo, na čo nemajú žiaden vplyv, postupne ostrakizovaní na každej úrovni ich sociálneho života. Najskôr to mala byť obec Muráň pri Revúcej. Potom mi však napadlo ešte jedno miesto, ktoré si pamätám z detstva – Uličská dolina neďaleko obce Kolbasov pri Snine, odkiaľ pochádzala moja babka, mala rusínske korene. Nakrúcalo sa však v celom kraji za Sninou smerom na ukrajinské hranice,“ priblížil pre Pravdu Martin Gonda.

Pri nakrúcaní pracoval najmä z nehercami – deti a tínedžeri, dospelých stvárnili profesionálny herci. Mladšieho z bratov Romana stvárnil Martin Piško a staršieho Mateja Adam Voloch. „Vybrať tých chalanov bol dosť komplikovaný proces. Režírovať deti či tínedžerov je veľmi náročné. Človek až pri nich na pľaci zistí, že všetko, čo sa naučil v škole, celkom nefunguje. Každopádne taktika bola nájsť chlapcov, ktorí vedia dobre improvizovať. A dôležitá bola taktiež typológia, napríklad keď sme hľadali niekoho, kto určitým spôsobom rebeluje voči svojmu okoliu, “ prezradil režisér.

„Náš zámer bol spraviť citlivú sondu do vzťahu dvoch dospievajúcich bratov. Prostredie sme nakoniec brali ako ďalší charakter. Pohli nami príbehy tamojších obyvateľov a scenár samotný sme napasovali konkrétne na toto prostredie. Vďaka výberu prostredia a množstvu času stráveného na obhliadkach či pri rozhovoroch s miestnymi sa do filmu dostala kritika sociálnych pomerov. Stav, ktorý tam vládne, je dlhodobý a nesúvisí len so súčasnou politickou situáciou,“ dodal.

Gonda písal scenár k filmu s autorkou námetu Dominikou Udvorkovou aj Martinom Šusterom, s ktorými sú už dlhodobo kamaráti a spolupracovali spolu od začiatku štúdia na viacerých projektoch. „Prvou inšpiráciou pre film bola úplne prvá verzia môjho magisterského námetu, v ktorej sa dospelý muž vyrovnáva so stratou svojho brata v detstve. Rozmýšľali sme, ako túto tému spracovať do krátkeho filmu. V tejto fáze sme s Martinom Gondom prizvali do tímu Martina Šustera. Potrebovali sme tretiu stranu, ktorá do procesu tvorby scenára prinesie nový pohľad. Práca v trojici sa nám veľmi osvedčila, núti to človeka zamyslieť sa nad príbehom aj z inej perspektívy ako tej vlastnej a dať zo seba viac. Jednoducho povedané – keď sa dvaja zhodnú, tretí to rozbije a príde sa na niečo nové, “ povedala pre Pravdu Udvorková.

„Počas prípravy filmu Pura Vida sa nám v danom regióne začali otvárať ďalšie témy. Akosi sme tušili, že to ešte nie je všetko, že sa tam vrátime. Najvýraznejšie na nás zapôsobil príbeh vysídlenia rusínskych obyvateľov zo siedmich rusínskych dedín z dôvodu výstavby vodnej nádrže Starina. Téma ponúka mnoho perspektív na realizáciu, či už cez vysídlencov, ktorí boli nútení vzdať sa domova, ktorý si tak ťažko za dlhé obdobie vybudovali, alebo pohľad na kraj a udalosti z perspektívy ľudí, ktorí ju v tom čase dokumentovali. Momentálne sme v štádiu príprav dokumentárneho filmu o vysídlení Stariny, ktorý vo forme štipendia podporil Audiovizuálny fond. Dokument slúži aj ako rešerš k pripravovanému hranému filmu o tejto téme, na ktorom už nejakú dobu spoločne pracujeme a hľadáme materiál, z ktorého vytvoríme plnohodnotný príbeh, “ prezradila trojica tvorcov Gonda, Udvorková a Šuster.

Okrem spomínanej sekcie Cinéfondation bude so snímkou Pura Vida súťažiť ďalších 16 filmov. V hlavnej súťaži sa o Zlatú palmu na festivale v Cannes pobijú hviezdy ako Terrence Malick so životopisným filmom A Hidden Life, Jim Jarmusch s hororovou komédiou The Dead Don’t Die, Ken Loach s drámou Sorry We Missed You, Xavier Dolan s filmom Matthias & Maxime či Petro Almodovar so svojou novinkou Bolesť a sláva, ktorú budú môcť od 23. mája vidieť v kinách aj slovenskí diváci.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #film #Cannes #študentský film #VŠMU #Filmová a televízna fakulta #Pura Vida #Martin Gonda #Cinéfondation #Dominika Udvorková #Martin Šuster #sociálna dráma