Recenzia: Zamilovaná Gloria. Nie každý remake je zbytočný

Howard Hawks, Jasudžiró Ozu, Alfred Hitchcock, Michael Mann, Michael Haneke. Čo spája týchto režijných velikánov? Všetci nakrútili remake vlastného filmu. Či ich k tomu viedla nespokojnosť s predošlou verziou, alebo strach o jej sfilmovanie niekým iným, je otázne.

07.05.2019 12:00
Julianne Moore Foto:
Herečka Julianne Moore vo filme Zamilovaná Gloria.

K týmto všetkým prednedávnom pribudli Hans Petter Moland so svojou Mrazivou pomstou či držiteľ Oscara a Strieborného medveďa za film Fantastická žena (2017), čilský talent Sebastián Lelio. Ten totiž tiež po filme Gloria (2013) nakrútil americký remake s názvom Zamilovaná Gloria (2018).

Najlepší ženský film 21. storočia, svietilo z plagátov k Leliovej novinke. Ako to znie, tak to aj je. Nejde o nič viac, než prázdnu frázu v snahe zúfalo zaujať. To, že Zamilovaná Gloria rozpráva o živote jednej ženy, ešte nemusí znamenať, že ide o ženský film. Ide skôr o univerzálnu milú a príjemnú romantickú dramédiu pre každého, kto bojuje so starnutím, osamelosťou a vlastne životom samotným. Gloria (Julianne Mooreová) je šarmantná a nezávislá žena po päťdesiatke. Má dve dospelé deti (syn má malé dieťa, dcéra práve otehotnela), je rozvedená a snaží sa upratať si svoj život. Rada sa chodí baviť do klubov a spoznávať nových ľudí, hlboko vnútri hľadá pokoj a istotu. Keď spozná tajomného Arnolda (John Turturro), chytá druhý dych a snaží sa všetko krásne z minulosti zažiť znovu.

Lelio postavil celý film na výkone charizmatickej Julianne Mooreovej a nemohol si vybrať lepšie. Divák ju sleduje takmer v každom zábere po celý čas filmu, prežíva s ňou rôzne stavy od depresie, šťastia až po zúfalstvo či stres a ani na chvíľu sa nenudí. Jej charakter je pevný, skvele napísaný a maximálne uveriteľný. Práve autentickosť je najväčšou devízou filmu. Ide o reálny fragment zo života, nielen rozprávku, kde sa dvaja spoznajú, prejdú si nejakým problémom, no nakoniec zistia, že k sebe patria a tak budú žiť šťastne až do konca života.

Zamilovaná Gloria dá mnohým divákom poriadnu facku, otvorí oči a nastaví zrkadlo svojou nekompromisnosťou, tvrdosťou a úprimnosťou. Mnohí sa v nej nájdu a mnohí z toho možno nebudú nadšení. Nie je iba o starnúcej žene, ale aj o rodine a komplikáciách s ňou spätých, náročnosti vzťahov, hľadaní spriaznenej duše či o nevyrovnanosti s minulosťou. Lelio poukazuje svojou novou Gloriou na aktuálnosť daného príbehu a tiež na jeho univerzálnosť. Rovnaká Gloria s rovnakými problémami môže byť v Amerike, Číne, vo Francúzsku či pokojne aj na Slovensku. Práve v tom je Leliov film najsilnejší a najkrajší.

• Zamilovaná Gloria / USA, Čile, 2018 / réžia a scenár: Sebastián Lelio / kamera: Natasha Braierová / hrajú: Julianne Mooreová, Sean Astin, Michael Cera, Brad Garrett, John Turturro a i. / slovenská kinopremiéra: 18. apríla

Viac na túto tému: #recenzia #Julianne Moore #remake #Zamilovaná Gloria