Recenzia: Kvíliaca žena divákov viac nudí ako straší

Michael Chaves síce nie je úplne nepopísaným listom papiera, no ako režisér celovečerných filmov je stále ešte začiatočníkom. Nakrútil solídnu autorskú krátku snímku The Maiden (2016) ocenenú na losangeleskom Shriekfest Horror Film Festivale, taktiež sa postaral o skvelý experimentálny videoklip ku skladbe Bury a friend od mladej vychádzajúcej hviezdy Billie Eilish a prednedávnom debutoval hororom Kliatba kvíliacej ženy. Podarilo sa mu vydesiť divákov?

11.05.2019 12:00
Kliatba kvíliacej ženy Foto:
Roman Christou a Linda Cardellini vo filme Kliatba kvíliacej ženy.

Zatiaľ to vyzerá tak, že mu viac sedí kratší formát, kde vynikne jeho vycibrený temný vizuál a zmysel pre mizanscénu. Práve v tomto smere je Chaves najsilnejší. Púta oko diváka priam dokonale a vie všetkými možnými prostriedkami vyvolať napätie či poriadne zimomriavky. Najväčším problémom jeho debutu však je scenár postavený na neznesiteľnom klišé. Má ho na svedomí dvojica Mikki Daughtry a Tobias Iaconis. Zatiaľ čo prvý menovaný debutoval Kliatbou kvíliacej ženy rovnako ako Chaves, druhý má na konte len jeden desať rokov starý film – extrémne nevydarený akčný triler Za nepriateľskou líniou 3 – Kolumbia. Aj to mnoho napovedá.

Dvojica sa inšpirovala mexickou legendou o takzvanej La Llorone – plačúcej žene, ktorá blúdi už stáročia ako prízrak medzi rodinami, aby im vzala to najcennejšie – ich ratolesti. Ona svoje kedysi utopila v rieke, čo následne oľutovala, a preto je odsúdená na večný nárek. Na mušku si vzala tentoraz rodinu sociálnej pracovníčky Anny Tate-Garcia (Linda Cardellini), ktorá žije po smrti manžela policajta sama s dvomi deťmi – Samanthou (Jaynee-Lynne Kinchen) a Chrisom (Roman Christou). Keďže voči jej nadprirodzenej sile sú bezmocní, Anna požiada o pomoc tajomného šamana Rafaela (Raymond Cruz), aby kliatbu kvíliacej ženy prelomil a oslobodil rodinu od jej teroru.

Chavesov debut je absolútnou stávkou na žánrové schémy bež štipky inovácie. Všetko je až nezdravo predvídateľné vrátane „ľakačiek“. Tie diváka namiesto fascinácie skôr vytáčajú svojou prvoplánovosťou. Kliatba kvíliacej ženy sa ničím neodlišuje od tuctového sivého priemeru, respektíve podpriemeru, aký divák môže vidieť v rámci daného žánru každý mesiac v kine a dokazuje to, že horory ako také v súčasnosti, aj kvôli obrovskému zvýšeniu ich produkcie, trpia veľkou krízou a nedostatkom kvality. Kliatbe kvíliacej ženy chýba podmanivá atmosféra, sugestívnejšie a explicitnejšie momenty, ale dokonca aj presvedčivejšie herecké výkony. Zároveň nejde ani zďaleka o temný a ťažký horor, ale skôr o extra štylizovanú, pozérsku, nudnú a nadmieru patetickú rozprávku pre tínedžerov. Skutoční fanúšikovia hororov by sa mali Chavesovmu debutu vyhnúť na kilometre.

2 hviezdičky z 5

• Kliatba kvíliacej ženy / USA, 2019 / réžia: Michael Chaves / scenár: Mikki Daughtry, Tobias Iaconis / kamera: Michael Burgess / hudba: Joseph Bishara / hrajú: Linda Cardellini, Roman Christou, Jaynee-Lynne Kinchen, Raymond Cruz a i. / slovenská kinopremiéra: 18. apríla

Viac na túto tému: #recenzia #horor #Kliatba kvíliacej ženy #Michael Chaves