Recenzia: Fascinujúca sci-fi pre náročných

Ako môže vyzerať život vo vesmíre pre tých, ktorí sa už nemôžu vrátiť späť na Zem? Za oknom lode čiernočierna tma, vnútri až desivé ticho či depresívne prázdno.

23.05.2019 12:00
Juliette Binoche Foto:
Juliette Binocheová a Robert Pattinson v sci-fi dráme High Life.
debata

Sedemdesiattriročnú filmárku, zástupkyňu hnutia New French Extremity, kde spadajú najmä šokujúce, kontroverzné, provokatívne a ultranásilné francúzske filmy od konca deväťdesiatych rokov, Claire Denisová (Milujem ťa až na zožratie), nezaujímajú gýčovité vesmírne lode, mimozemšťania s čo najviac uleteným výzorom, intergalaktické vojny a epické výbuchy s množstvom efektov. Vo svojej najnovšej oddramatizovanej, odpatetizovanej a kontemplatívnej filmovej básni s názvom High Life skúma nekonečnosť vesmíru v spojení s temnými zákutiami ľudskej psychiky a sexuality. A darí sa jej to mimoriadne skvele.

Monte (Robert Pattinson) je trestanec, ktorý namiesto popravy dostal druhú šancu. Bol spolu s ďalšími vyslaný do vesmíru s cieľom nájsť tam alternatívne zdroje energie. Skupinke rôznych charakterov s rovnakým osudom robí spoločnosť aj charizmatická vedkyňa Dibsová (Juliette Binocheová) so záľubou v experimentoch. Snaží sa na lodi umelo splodiť nový život, čo sa jej nedarí. Práve Monte sa ale napokon stáva jej obeťou a otcom proti svojej vôli. Malá Willow, ktorej plač je miestami až neznesiteľný, mu zmení pohľad na život. Dokážu však všetci pokope nažívať bez toho, aby došlo k fatálnym problémom?

High Life má niečo z Lyncha, Kubricka aj Tarkovského, a i keď inšpirácia idolmi často môže skĺznuť až do vykrádania, Claire Denisová vie odhadnúť, kde sú v tomto smere hranice. Jej dielo nekopíruje, ale absolútne prirodzene zvoleným naratívom evokuje diela ako Solaris (1971) či 2001: Vesmírna Odysea (1968). Samozrejme, od ich kvalít má veľmi ďaleko, no ide tiež o vydarenú a maximálne nekonvenčnú jazdu, kde sa stierajú hranice medzi časom a priestorom a kde divák spolu s postavami objavuje nové sféry, dimenzie, tajomstvá.

Od prvých minút je jasné, že režisérka nechce osloviť bežného konzumenta, ktorý potrebuje k správnemu kinozážitku popkorn do rúk a 90 minút plných akcie a rýchleho tempa, ale vnímavého, empatického a náročného diváka, čo sa nebojí ponoriť do neznáma a chvíľu v ňom pobudnúť. Je viac než jasné, že jedna skupina ľudí film odsúdi a označí za nudný, nezáživný a úmorný paškvil, či ho dokonca nedopozerá, a druhá bude fascinovaná jeho neobyčajnosťou, žánrovou rozmanitosťou a vskutku zvláštnou, neopakovateľnou atmosférou. Tá doslova hypnotizuje a baví, rovnako ako nepredvídateľnosť deja či rafinované skákanie v čase.

Tajomno idúce z príbehu a práve to nedopovedané ostávajúce za oponou je na novinke Claire Denisovej to najsilnejšie a vlastne práve to aj najviac udržiava pozornosť diváka. High Life je však viac než rafinovanou science-fiction komornou existenciálnou drámou a pripomína ešte viac vydarené experimentálne a temnejšie dielo Jonathana Glazera Pod kožou (2013). Bol by hriech nespomenúť aj brilantný výkon Roberta Pattinsona, ktorého si verejnosť najskôr zaškatuľkovala ako bledého upíra s výraznými očami z úspešnej, tínedžermi milovanej ságy Twilight, kde sa predstavil po boku Kristen Stewartovej. Svoje herecké kvality však neskôr jasne ukázal v nezávislých filmoch ako Cosmopolis (2012), Tulák (2014) či Good Time (2017) a v High Life ich opäť potvrdil, podobne ako o niečo skúsenejšia a stále rovnako šarmantná Juliette Binocheová.

Hodnotenie Pravdy

4 hviezdičky z 5

  • High Life / Nemecko, Francúzsko, USA, Poľsko, Veľká Británia, 2018 / réžia: Claire Denisová / scenár: Claire Denisová, Jean-Pol Fargeau, Geoff Cox / kamera: Yorick Le Saux / hrajú: Robert Pattinson, Juliette Binocheová, André Benjamin, Mia Gothová a i. / slovenská kinopremiéra: 24. apríla

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #film #Robert Pattinson #recenzia #Juliette Binoche #Claire Denis #High Life