Cannes dalo prednosť mladej generácii

27.05.2019 09:12
cannes
Zlatú palmu si z Cannes odniesla dráma Kisaengčchung (Parazit) režiséra Pong Čung-hoa. Autor:

Viselo vo vzduchu, že všetko bude inak. Vyzeralo to na festival Quentina Tarantina, ale režisér aj festival sa prepočítali.

Urobiť z premietania a tlačovej besedy šialenstvo muselo mať ohlas. A prišla. Intelektuálna porota na čele s Alejandrom Gonzálesom Iñárrituom sa od tejto hry dištancovala. Rozhodla sa veľkých „borcov“, ktorí sú už vo svete dostatočne známi, nechať na vedľajšej koľaji a dať prednosť predovšetkým mladým, ešte neopozeraným režisérom.

Len mi je ľúto filmu Terencea Malicka Skrytý život, lebo po umeleckej stránke išlo o najzrelší a najdokonalejší film. Malick si je však sám na vine. Hrať sa na skrývačku, nikam nechodiť, posielať za seba hercov, to asi tiež už všetkých naštvalo. Jedni sa zbytočne zviditeľňujú, druhí skrývajú. Na tých, ktorí sa správali normálne a skromne ako Almodóvar (tiež sa už poučil), bratia Dardennovci a iní, porota nezabudla, i keď niektoré diela nie sú najdokonalejšie.

Cenu za herecký výkon v Cannes dostal Antonio...
Cenu za herecký výkon v Cannes dostal Antonio Banderas (Bolesť a sláva). Autor: Reuters, JEAN-PAUL PELISSIER

Sociálno-kritická tragikomédia

Zlatú palmu si právom odniesol kórejský režisér Pong Čun–ho za snímku Parazit. Chudobná rodina žije v strašnej biede, nemá škrupule, pijú, jedia ako prasce. Bohatí bývajú v domoch postavených architektmi, sú dobrí, správajú sa slušne. Chudobní, presnejšie štyria paraziti, sa votrú do ich priazne, nasťahujú sa k nim a celkom sa im začne dariť. No poriadok, ktorý tam dovtedy vládol, dostane zabrať. Deti sa spriatelia, všetko ako-tak funguje, až kým nehoda nedá definitívne bodku za nezmyselným spolunažívaním.

Snímka je humorná, smutná, trochu zabieha aj do krimi, no nie v pravom zmysle slova a je tvrdou kritikou sociálnych rozdielov v krajine. Aby sa k nim mohol režisér čo najkritickejšie vyjadriť, musel siahnuť po metafore. Paraziti sú nakrútení istou rukou talentovaného režiséra, ktorý vlani zažiaril filmom Okja, ale pretože ho realizoval s Netflixom, diskvalifikovali ho. Tohtoročná cena bola pre neho veľkou satisfakciou.

Ani známejší nevyšli naprázdno

Jeden z najospevova­nejších filmov tohtoročného Cannes Bolesť a sláva, ktorý sa už premieta aj u nás, mal veľký úspech. Nesúhlasím s názorom, že to nie je najvydarenejší film Pedra Almodóvara. Nedosahuje síce kvality snímky Všetko o mojej matke, ale má k nej veľmi blízko. Je to jeho najosobnejší film a akcentuje najmä večnú túžbu človeka vstať z popola, nedať sa zlomiť a začať odznova. Antonio Banderas si za hereckú kreáciu nie náhodou odniesol cenu za herecký výkon. Keby hral v zlom filme, nedostal by ju.

Quentin Tarantino a jeho manželka  Daniella...
Quentin Tarantino a jeho manželka Daniella Pick prichádzajú na záverečný ceremoniál 72. ročníka festivalu v Cannes. Autor: Reuters, JEAN-PAUL PELISSIER

Poprední belgickí režiséri Jean-Pierre a Luc Dardennovci so snímkou Malý Ahmed sa dostali k cene za najlepšiu réžiu ani nie pre tak dokonalé stvárnenie, ako mimoriadne aktuálnu tému. Radikalizácia detí na islam je témou číslo jeden na celom svete a Dardennovci sa dostali takmer na koreň problému. Chlapcovi zomrel otec, matke vyčítal alkoholizmus, nemal nijaký vzor a imám už s takto nalomeným deckom nemal veľa roboty. Je to film poučný a viac ako potrebný. Trochu ma prekvapilo, že sa ušlo Eliovi Suleimanovi za film Toto musí byť nebo Zvláštne uznanie. Snímka je vysoko štylizovaná, miestami nezrozumiteľná a mal to byť akýsi apel za spravodlivý boj Palestínčanov. Hrdina, hrá ho sám režisér, odcestuje do Paríža, aby získal podporu na nakrútenie filmu, ale vráti sa domov bez výsledku. Pripúšťam určitú únavu, ale tejto cene celkom nerozumiem.

Pre mladé talenty cesta otvorená

Mladá francúzska režisérka Mati Diop prispela filmom Atlantik k téme zombie, ktorú odštartovala úvodná hororová komédia Jima Jarmuscha Mŕtvi nezomierajú. Lenže tu sa podobnosť končí. Atlantik je film o veľkej láske, ktorá nezomiera ani po smrti. Dvaja milenci nemajú inú možnosť, len že sa jeden z nich vydá na dobrodružnú cestu kvôli peniazom cez Atlantik. Film je originálny, šarmantne nakrútený a tiež zapadá do feministického hnutia, čím si šarmantná Mati vyslúžila Veľkú cenu.

Z mladých režisérov asi najviac budeme počuť o talentovanom Ladj Lyovi. Za film Bedári získal Cenu poroty ex aequo s brazílskou snímkou Bacurau Klebera Mendonça Filha a Juliana Dornellesa. Bedári sú výzvou vláde i svetu za nezametanie problémov pod koberec, ale ich okamžité riešenie. Nevšímavosť totiž deformuje charaktery a ľudia zažínajú strácať ľudskosť a empatiu. Bacurau je zasa až príliš drastickým návodom na riešenie nespravodlivosti, chudoby a terorizmu. Ale uvažovať a polemizovať s tvorcami (ktorí do skupiny mladých celkom nezapadajú) nad takým krajným riešením, nie je zbytočné.

Francúzska režisérka a scenáristka Céline Sciamma učarila porote najmä scenárom. Snímka Portrét mladého dievčaťa v ohni hovorí o mladej maliarke, ktorá za honorár maľuje dcéru panej domu. Medzi ženami vzplanie lesbická vášeň a poznačí ich život. Predpokladala som, že pre kultivovanú a estetickú stránku filmu s dôrazom na divokú a krásnu prírodu získa snímka cenu za réžiu. Vyhral to scenár, i keď to, myslím si, malo byť naopak.

Elle
		Fanning,  Alejandro Gonzalez Inarritu
		a...
 Sylvester
		Stallone ,  Jennifer Flavin
		a...
+11Zlatú palmu si z Cannes
		odniesla
		dráma...

Výborných mužských hereckých výkonov bolo veľa, ale ženy sa tohto roku nevyznamenali. Ešteže sa našla pôvabná Emily Beecham vo filme Malý Joe Jessicy Hausnerovej a mal si kto odniesť cenu za najlepšiu ženskú interpretáciu. Emily sa úlohy vo filme, v ktorom jedna rastlinka robí šarapaty, zhostila veľmi presvedčivo.

Aj keď všetko dopadlo inak, ako sa predpokladalo, základnú líniu si aj s prekvapujúcimi cenami festival zachoval. Cannes predovšetkým varovalo pred terorizmom, radikalizáciou islamom, nebezpečenstvom novodobého fašizmu, strachom pred zničením Zeme a celosvetovou nevšímavosťou politických garnitúr k problémom ľudí. Pertraktovali to filmy v rôznych žánroch – od veselých príbehov až po drámy, a to bol najväčší prínos 72. ročníka.

Ocenili na 72. ročníku MFF v Cannes:

  • Zlatá palma: Paraziti réžia Pong Čun-ho
  • Grand Prix: Atlantik réžia: Mati Diop
  • Najlepšia réžia: Jean-Pierre & Luc Dardenne: Mladý Ahmed
  • Najlepšia herečka: Emily Beecham Malý Joe
  • Najlepší herec: Antonio Banderas Bolesť a sláva
  • Najlepší scenár: Céline Sciamma Portrét mladého dievčaťa v ohni
  • Cena poroty ex aequo: Bedári réžia: Ladj Ly
    • Bacurau réžia: Kleber Mendonca Filho, Julian Dornelles

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Zlatá palma #Cannes 2019
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku