Recenzia: Všetci to vedia? Obrovské sklamanie a nuda

Tak ako sa stráca humor z opakovaného vtipu, stráca sa aj sila drám, v ktorých sa omieľa stále jeden a ten istý motív.

29.05.2019 09:00
Všetci to vedia Penélope Cruz Javier Bardem Foto:
Penélope Cruzová ako Laura a Javier Bardem ako Paco vo filme Asghara Farhadiho Všetci to vedia.

Občas sa stane, že namiesto toho, aby režisér dozrieval a každou novinkou predviedol niečo formálne úchvatnejšie a tematicky hlbšie, silnejšie, naopak, vykráda sám seba a čaro z jeho predošlých diel zrazu zmizne. Na konci necítiť žiadnu katarziu, emócie, iba bezduché prázdno. Iránsky režisér Asghar Farhadi, držiteľ Oscara za brilantný, zdrvujúci Rozchod Nadera a Simin (2011) nakrútil po vydarenom Klientovi (2016) opäť drámu s nádychom trileru Všetci to vedia, no práve prázdno je to, čo z jeho najnovšieho filmu, ktorý otváral minulý rok festival v Cannes, bohužiaľ cítiť.

Laura (Penélope Cruzová) sa spolu s deťmi po dlhom čase vracia z Argentíny do rodného Španielska na vidiek kvôli svadbe svojej mladšej sestry. Stretáva aj charizmatického Paca (Javier Bardem). S ním, ako sa postupne ukazuje, má bohatú spoločnú minulosť a ich dávna láska časom tak úplne nevyprchala. Vrúcne privítanie rodiny, oslavu a pokojný priebeh svadby naruší zmiznutie Laurinej dcéry. To odštartuje hurikán udalostí, ktoré poznačia a zmenia nejedného zo zainteresovaných. V skutočnosti manželský pár Cruzová a Bardem v úlohe starých milencov svojimi skvelými hereckými výkonmi tentoraz zachraňujú Farhadiho film od úplne fiaska. Nezachraňujú ho však pred obrovským sklamaním, až prekvapením z takého slabého scenára.

Farhadi sa vo svojom najnovšom diele opäť zameral na rozklad jednej rodiny a, samozrejme, nevyhol sa ani jemu príznačnému motívu tajomstva. Ten bravúrne funguje v jeho rafinovanom Klientovi, kde vytvára u diváka funkčné napätie a púta ho skvelou gradáciou, ale aj v Minulosti (2013), aj keď trocha menej. Vo filme Všetci to vedia však režisér veľmi chaoticky až nečitateľne predstavuje až zbytočne veľa postáv, vzťahy medzi nimi či ich samotné motivácie, pričom počas toku deja divák navyše stráca záujem zistiť, kto je kto a prečo to a tamto spravil. Farhadi vyše než dvoch hodín doslova mučí neskutočne zdĺhavým tempom, nepodstatnými a nudnými odbočkami či vskutku úmornými dialógmi a pseudošokujúcimi momentmi a zvratmi.

Je až zarážajúce, že jediné, čo vo filme tohto neobyčajne talentovaného tvorcu s citom pre dôkladnú analýzu ľudských charakterov funguje, sú herecké výkony, kamera a výprava. Farhadi hádam prvýkrát vo svojej kariére výrazne zlyháva a posúva svoj film do nie lákavej kolónky – podpriemer. Divák skôr zaspí, ako sa dostane k odhaleniu tajomstva, ktoré sa zase úplne utopí v banálnosti, až človek pokrúti hlavou alebo sa zasmeje. Vinou svojej ťažkopádnosti a scenáristicko-dramaturgickej vágnosti film nefunguje ani ako dráma, ani ako triler a tak nefunguje vôbec.

2 hviezdičky z 5

• Všetci to vedia / Španielsko, Francúzsko, Taliansko, 2018 / réžia a scenár: Asghar Farhadi / kamera: José Luis Alcaine / hrajú: Penélope Cruzová, Javier Bardem, Ricardo Darín, Bárbara Lennieová, Carla Campraová, Inma Cuestaová a i. / slovenská kinopremiéra: 23. mája

Viac na túto tému: #recenzia #Penelope Cruz #Javier Bardem #Asghar Farhádí #Všetci to vedia