Recenzia: Príbeh Rocketmana v kine neohúri ani neurazí

Milovník extravagantných a bizarných outfitov, vnútri hanblivý melancholik s komplexmi či nesmierne talentovaný hitmaker, ktorý vedel umne skĺbiť šialenú energiu rokenrolu s krehkosťou popových balád. Sedemdesiatdvaročný Elton John sa dočkal biografického filmu.

30.05.2019 16:00
Rocketman Foto:
Eltona Johna stvárnil vo filme Rocketman Taron Egerton.

Na svete je tak ďalšia hudobná dráma reflektujúca búrlivé šesťdesiate, sedemdesiate a osemdesiate roky v alkoholovo-drogovom opojení s názvom Rocketman v réžii Dextera Fletchera známeho skôr ako herca z výborného seriálu Bratstvo neohrozených (2001). Môže jeho najnovšia snímka kvalitou konkurovať nedávnemu filmu Bohemian Rhapsody o Freddiem Mercurym?

Rocketman je rámcovaný sedením Eltona Johna na stretnutí závislých, kde sa objaví v kostýme diabla a spomienkami sa vracia až do samotného detstva. Už ako malý chlapec sa snažil zúfalo zaujať svojho prísneho otca hrou na klavíri a štúdiom na prestížnej škole. Márne. Otec rodinu opustil a založil si novú, čo Johnovi zlomilo srdce a nikdy sa s tým úplne nevyrovnal. Fletcherova snímka v porovnaní s Bohemian Rhapsody lepšie a výstižnejšie zobrazuje démonov v hlave umelca. Z hľadiska sexuality (o Johnovi je známe, že je gay, rovnako ako bol aj Mercury) ide mierne ďalej, je živelnejšia, odvážnejšia. Na druhej strane je však aj viac skratkovitá a dejovo rozbitejšia.

Naratív je miestami mätúci, divák neznalý spevákovej kariéry sa veľmi rýchlo stratí v toku desaťročí (úplne absentujú aspoň malé ikony s rokmi). Je tiež škoda, že ponúka pomerne malý fragment zo života takej rozmanitej osobnosti, akou John nepochybne je. Muzikálové sekvencie spojené s fantazijnými prvkami sú na biografickú snímku daného typu pomerne invenčné, ale nie vždy fungujú. Sú miesta, keď sa nehodia či vyslovene iritujú a pôsobia zbytočne. Zo scenára, o ktorý sa postaral dramatik Lee Hall, zase miestami cítiť priveľa pátosu, najmä pri vykreslení rozpadajúcej sa rodiny.

Predvedenie je však veľmi solídne, film má super tempo, má jasne dané hranice a vie, čo chce povedať, i keď miestami pôsobí umelo. Nedostatky zase vyrovnáva skvelý humor, a najmä skutočne mimoriadny herecký výkon Tarona Egertona. Predstaviteľ Eltona Johna je známy najmä z dvoch dielov filmovej série Kingsman či minuloročného remaku slávneho Robina Hooda. Už tam ukázal, že má pred sebou sľubnú kariéru. Je viac než isté, že práve Rocketman mu otvorí brány, obrazne povedané, do prvej ligy a možno s istotou povedať, že nomináciu na Oscara má už istú. Navyše je až neuveriteľné, že všetky slávne hity ako Your Song, I'm still standing, Rocketman či Tiny Dancer vo filme odspieval on sám. Film rozhodne ťahá hore.

Nezaostáva ani Jamie Bell v úlohe Johnovej spriaznenej duše Bernieho Taupina, ktorý preňho napísal kvantum textov. Rocketman je vydarený príbeh o slobode ducha, šťastí, boji vnútri človeka (s orientáciou či očakávaniami v turbulentnej dobe) a prijatí seba samého. Pre fanúšikov hudobníka jednoznačná povinnosť, pre tých ostatných len ľahký nadpriemer, pri ktorom síce nuda nehrozí, no žiaľ neohúri ani nevezme dych tak, ako sa to podarilo omnoho silnejším predchodcom v danom žánri. Boli to napríklad Walk the Line (2005), Vyhasnutá hviezda (2015), Straight Outta Compton (2015) či už spomínaná Bohemian Rhapsody (2018).

3 a pol hviezdičky z 5

• Rocketman / Veľká Británia, USA, 2019 / réžia: Dexter Fletcher / scenár: Lee Hall / kamera: George Richmond / hudba: Matthew Margeson / hrajú: Taron Egerton, Richard Madden, Bryce Dallas Howardová, Jamie Bell, Steven Mackintosh, Gemma Jonesová a i. / slovenská kinopremiéra: 30. mája

Viac na túto tému: #recenzia #Elton John #Rocketman