Vlado Struhár: V Hollywoode vám po príchode na pľac hneď vezmú mobil

, 02.06.2019 16:00
Vlado Struhár
Reklamný režisér a programátor Vlado Struhár bol hosťom podujatia Film Expo. Autor: ,

Pochádza z Báčskeho Petrovca, kde úspešne dokončil matematické gymnázium. Zaujímal sa však aj o film a umenie, a tak odišiel študovať réžiu na bratislavskú Vysokú školu múzických umení. Kariéru začal nakrúcaním reklám a videoklipov, neskôr však vo voľnom čase vyvinul unikátny softvér s názvom QTAKE, ktorý mal zefektívniť a uľahčiť nakrúcanie. Práve tento softvér sa časom dostal až do Hollywoodu, kde ho začali používať hviezdy ako Peter Jackson, James Cameron či Steven Spielberg.

QTAKE využili aj pri filmoch Piráti z Karibiku, Avengers, Narnia či Spiderman. Režisér a programátor Vlado Struhár porozprával pre Pravdu na podujatí Film Expo venovanom filmovej technike o tvorbe softvéru QTAKE, ale aj o tom, ako sa stretol so Stevenom Spielbergom na nakrúcaní jeho zatiaľ posledného filmu Ready Player One.

Váš softvér dnes používajú režiséri ako James Cameron či Steven Spielberg a iní. Boli niektorí z nich tými, vďaka ktorým ste sa vybrali na cestu k filmu, réžii a technike?

Určite áno. Spielberg jednoznačne, takisto to bol Alfred Hitchcock. Tieto dve osobnosti ma asi najviac ovplyvnili a očarili v dobe, keď som sa rozhodoval, čo ďalej po matematickom gymnáziu. Šiel som napokon na VŠMU.

Váš softvér sa používal aj pri filmoch Avengers, Narnia, Piráti z Karibiku či Avatar. Boli ste vďaka tomu aj súčasťou štábu pri nakrúcaní?

Členom štábu som síce nebol, ale keďže sa tam používal môj softvér, mohol som sa na nakrúcanie dostať, čo nie je vôbec jednoduché. Bolo mi však ľúto, že prvé, čo spravili, keď som prišiel, bolo, že mi vzali mobil, aby z nakrúcania nemohli uniknúť žiadne zábery. Človek z toho nemá teda žiaden záznam, žiadnu zhmotnenú pamiatku. Aj na prednáške, ktorú som mal tu na podujatí Film Expo, by bolo pôsobivejšie a bohatšie, keby som svoje tvrdenia vedel podložiť istým záznamom, ukážkou. Ale je prakticky nemožné dostať sa k niečomu takému pri podobných filmoch. V každom prípade som, samozrejme, bol rád už len za to, že som pri nakrúcaní mohol byť, videl to všetko na vlastné oči a rozprával sa s ľuďmi, s ktorými sa normálne rozprávať nedá. So špičkovými profíkmi zo svojej oblasti. A vlastne nielen rozprávať, ale aj spolupracovať.

Máte aj nejaký zvláštny zážitok? Koho z filmárov, ktorých ste predtým poznali iba z televízie alebo plátna, ste stretli?

Nejakú „pikošku“ som asi nezažil, ale rozhodne fascinujúce bolo, keď som bol na nakrúcaní filmu Ready Player One, ktorý nakrútil Steven Spielberg. Skoro som odpadol z toho, aký je tento sedemdesiatdvaročný muž vitálny a aká neskutočná energia z neho ide. Keď vidíte takéto človeka, tak si poviete, že on si to fakt zaslúži. Všetko berie ako hračku. O pol siedmej bol každé ráno nastúpený na pľaci, pričom trikrát mladší ľudia od neho mali problém sa zobudiť a začať niečo robiť, lebo deň predtým sa nakrúcalo do desiatej večer. Stáť meter od človeka, ktorý nakrútil diela ako E. T. Mimozemšťan či Čeľuste a všetky tie kultové filmy, bol pre mňa najsilnejší zážitok. Presvedčil som sa na vlastné oči, že úspech a všetko okolo neho si naozaj zaslúži na dvesto percent.

V minulosti ste sa venovali najmä režírovaniu reklám, dnes už najmä programujete. Programovanie je asi lukratívnejšie, ale dá sa povedať, že vás aj viac baví?

Ono to bolo skôr tak, že som paralelne fungoval aj ako režisér a programátor, no nemal som toľko odvahy, aby som si povedal, že sa vykašlem na reklamy a začnem iba programovať, lebo treba nejako uživiť rodinu (smiech). Ale keď som videl, že to naberá tie správne obrátky, správny smer, povedal som si, že spravím z hobby plnohodnotnú prácu a otočím to, teda reklama bude hobby. Práca na softvéri ma úplne pohltila a ak to chce človek robiť dobre, musí sa tomu venovať naozaj na sto percent. Na reklamy už nezostal čas. Samozrejme, chýbajú mi, ale na druhej strane programovanie je nesmierne kreatívna vec, čo veľa ľudí nevie. Myslia si, že programátori sú iba „kockaté“ hlavy, ktoré nerobia nič iné, len búchajú do klávesnice. Ale pre mňa je to naozaj výnimočne kreatívny proces. Možno aj kreatívnejší než režírovanie reklám, kde vlastne dostanete väčšinou scenár niekoho iného. Softvér si tvorím sám a úplne od nuly.

Na softvéri QTAKE ste pracovali vo voľnom čase po nociach. Ako dlho to trvalo? Dúfali ste v kútiku duše, že by z neho mohlo raz byť niečo také veľké?

Tie prebdené noci trvali asi dva roky. Potom som sa dostal do fázy, že som ho vedel použiť na svojich reklamách v solídnej kvalite. A či som čakal, že to bude mať celosvetový úspech? Skôr som dúfal, že sa to zapáči aj niekomu inému, pretože keď vytvoríte podobný nástroj, má slúžiť v prvom rade vám. Respektíve robíte to s tým najlepším úmyslom, chcete to spraviť čo najlepšie, ako sa len dá. Potom vám ostáva naozaj už len dúfať, že to ocení aj niekto iný zvonku, z inej krajiny, a uvedomí si istú unikátnosť danej veci.

Na podujatie Film Expo ste boli pozvaný ako hosť a tiež ste divákom prednášali, čo bola vaša téma?

Na prednáške som rozprával o najväčšej výstave filmárskej a televíznej techniky na svete NAB, ktorá sa koná každoročne v Las Vegas. Tento rok sme tam mali jeden produkt, ktorý bol aj ocenený. Išlo viac-menej o sumarizáciu toho, čo sa na tej výstave udialo, pre tých, ktorí tam nemohli byť.

Pracujete teraz na nejakom ďalšom prelomovom softvéri?

Áno, ale QTAKE je vlastne taký nekonečný projekt, ktorý sa dá stále zlepšovať. Vyvíjame k nemu ďalšie podporné aplikácie. Je to určitý ekosystém. Uvedomili sme si, že video asistent si zaslúži viac a je v tom veľký potenciál. Nabaľujeme teda ďalšie funkcie, hľadáme, aké filmárske procesy sa ešte dajú optimalizovať, aby ich daný softvér uľahčil, zrýchlil, zmenšil podiel manuálnej práce. Pracujeme teraz napríklad na softvéri pre skriptku, pretože skriptka je tá, ktorá má tej práce pri nakrúcaní hádam najviac. Musí všetko pozorne sledovať, údaje z kamery, scénu, všetko v zábere, aký objektív sa práve používa, aká je rýchlosť kamery, musí obskakovať režiséra, riešiť kontinuitu deja a podobne. Je tam toho veľmi veľa a zaslúži si to jednoducho softvér, ktorý by túto prácu uľahčil.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Hollywood #Steven Spielberg #Film Expo #Vlado Struhár
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku