Recenzia: Dokedy bude fénix vstávať z popola?

„Kto sme? Sme jednoducho takými, akými nás chcú mať iní? Sme predurčení k osudu, ktorý je mimo našej kontroly, alebo sa môžeme vyvíjať, stať sa niečím vyšším? Otázky nastolené na úvod nového filmu X-Men: Dark Phoenix zaváňajú priam filozofickým presahom. Aj keď v tomto prípade nejde o žiadnu novinku ani snahu o „intelektuálne“ uchopenie témy – tento rozmer sa predsa len tiahne celou sériou o mutantoch – tvorcovia najnovšej snímky večnú dilemu oprašujú v dramatickom prológu, čím ju schválne kladú do popredia. Na mieste je však omnoho podstatnejšia otázka. Dokážu sa ešte X-Meni plnohodnotne vyvíjať v rámci filmových spracovaní alebo už nadobro ustrnuli v slepej uličke?

19.06.2019 09:00
Sophie Turner X-Men Dark Phoenix Foto:
Herečka Sophie Turnerová ako Jean Greyová vo filme X-Men: Dark Phoenix.

Príbeh univerza Marvel na filmovom plátne je príbehom druhých šancí. Svoje o tom vedia aj fanúšikovia Avengerov, ktorí sa po filme Nekonečná vojna obávali definitívnej rozlúčky s obľúbenými postavami. Zvrátenie katastrofy a návrat hrdinov mali prozaický základ – cestovanie v čase, ktoré napriek svojským a často problematickým pravidlám divákov uspokojilo. Aj mutanti dostali svoju šancu na reštart. Najskôr vo filme X-Men: Prvá trieda, kde sa predstavili mladšie verzie už známych mutantov, oveľa väčšia príležitosť však nastala po snímke X-Men: Budúca minulosť, ktorá v podstate znegovala celú pôvodnú filmovú trilógiu z prelomu milénia. Režisérovi Bryanovi Singerovi však ďalší krok nevyšiel celkom podľa predstáv. Jeho snímka X-Men: Apokalypsa zlyhala nielen na nedôveryhodnom zloduchovi, ale aj absentujúcej charizme viacerých hrdinov.

Príbeh o mutantoch mal napriek naštrbenej povesti stále čistý štít. Tvorcovia ho mohli posunúť novým smerom, no rozhodli sa inak. Režisér Simon Kinberg, ktorý v sérii predtým vystupoval ako scenárista, si povedal, že potenciál postavy Jean Greyovej nebol maximálne využitý a „temného fénixa“ sa rozhodol vzkriesiť. Tentoraz s ohľadom na pôvodný komiksový príbeh, kde do mutantky pri nehode vstúpila tajomná vesmírna sila. Aká je teda najsilnejšia bytosť planéty, ktorú si zahrala herečka Sophie Turnerová?

Nová Jean Greyová je od začiatku vykreslená ako emocionálne nestabilná a nebezpečná pre svoje okolie. Aj preto sa jej ujíma Charles Xavier (Profesor X), ktorý polosirote ponúka nový domov vo svojej škole pre nadaných. S dobrým úmyslom jej navyše upraví podvedomie, aby zabránil kontaktu s traumatizujúcimi spomienkami. Pozícia ľahko zmanipulovateľnej osoby sa však paradoxne nemení ani po získaní nových schopností a hlavná hrdinka sa tak stáva obeťou svojej sily a nekontrolovateľných emócií. Koná bez rozvahy a motivácie, pričom ju trápia výčitky svedomia.

Kinberg sa rozhodol ukázať celkom inú polohu, akú vo filme X-Men: Posledný vzdor (2006) ponúkol režisér Brett Ratner. Dospelá verzia Jean v podaní Famke Janssenovej totiž stelesňovala sebavedomú a nekompromisnú bytosť, ktorá sa nepodriaďovala žiadnemu pánovi. Jej mladšia kolegyňa sa síce snaží o demonštráciu sily, pomstu Xavierovi za to, že jej celý život klamal, napokon je to však práve on, kto jej svojím emotívnym prejavom vstúpi do svedomia a zblúdenú dušu opäť privádza na správnu cestu. Jediným svetlým momentom je tak finálna scéna, keď Jean plne prevezme kontrolu nad svojimi emóciami a rozhodne sa dobrovoľne obetovať v prospech ostatných. Po prvý raz tak má osud pevne v rukách.

Skutočnou silnou ženskou postavou je v tomto prípade mutantka Raven, ktorá sa vzoprie Profesorovi X. Jej osobná vzbura je zároveň najpozitívnejším momentom filmu. Práve v ich rozpore si totiž tvorcovia filmu dovolili ísť ďalej, ako im predpisuje komiksový originál alebo očakávanie fanúšikov. Po prvý raz sa rozhodli narušiť „x-menovský kánon“ tým, že spochybnili doteraz nespochybniteľnú autoritu Charlesa Xaviera. Ten si nakoniec uvedomil, že viac ako o blaho svojich chránencov mu často išlo len o vlastné ego. Musel priznať a hlavne prijať zlyhanie.

Prizná si zlyhanie aj film Dark Phoenix? Prizná si, že sa mu nepodarilo vykresliť vzťahy medzi jednotlivými postavami, ktoré v konečnom dôsledku vyústili do nulovej motivácie a následne minimálnej presvedčivosti? Len priznaním si chýb sa dokáže pohnúť z miesta, vyvinúť. Slabé herecké výkony a scenár nedokáže navždy vyvažovať charizma dvojice James McAvoy a Michael Fassbender. Ak sa má filmová séria o mutantoch posunúť, mala by zabudnúť na recyklovanie starej látky. Tento fénix mal zostať ležať popolom a myslia si to aj diváci, ktorí snímku odmenili mizernou návštevnosťou v kinách. Veľké očakávania teraz ležia na Nových mutantoch, ktorí prídu do kín v roku 2020. Otázka však je, či na nich niekto bude zvedavý.

2 hviezdičky z 5

• X-Men: Dark Phoenix / USA, 2019 / réžia a scenár: Simon Kinberg / hudba: Hans Zimmer / hrajú: Sophie Turnerová, James McAvoy, Jennifer Lawrenceová, Michael Fassbender a i. / slovenská kinopremiéra: 6. mája 2019

Viac na túto tému: #James McAvoy #Michael Fassbender #Sophie Turner #X-Men: Dark Phoenix