Recenzia: Yesterday? Svieži letný kinohit

Aký by bol svet bez legendárnych „chrobákov“, teda slávnych The Beatles, autorov všetkých tých geniálnych a nestarnúcich hitov ako A Hard Day’s Night, Twist & Shout , Yellow Submarine či Let It Be? Aj na to sa snaží prísť vo svojom najnovšom filme, hudobnej komédií Yesterday, britský režisér Danny Boyle. Áno, ten Danny Boyle, ktorý sa podpísal aj pod kultovým Trainspottingom (1996) či oscarovým Milionárom z chatrče (2008). Podarilo sa mu docieliť kvality jeho predošlých kúskov?

28.06.2019 09:00
Yesterday Foto:
V hudobnej komédii Dannyho Boyla Yesterday budú môcť diváci počuť množstvo známych hitov od The Beatles.

Nie tak úplne. Rozhodne však ukázal, že je stále v skvelej forme. Yesterday rozpráva príbeh nie príliš úspešného Jacka (Himesh Patel), ktorému chýba trocha viac odvahy a sebavedomia. Snaží sa presadiť ako pesničkár. V jeho textoch je prítomné silné posolstvo, vie vytvoriť aj chytľavý refrén, no jeho najväčšími a jedinými fanúšikmi sú jeho kamarátka a manažérka v jednom, Ellie (Lily James), zopár kamarátov a rodičia. Sú preňho oporou, no Jack túži aj po skutočnej pozornosti iných a sláve.

V momente, keď sa chystá zavesiť kariéru hudobníka na klinec, stane sa nehoda, po ktorej končí v nemocnici. Po zotavení zisťuje, že nič nie je ako predtým, keďže nikto zrazu nepozná kapelu The Beatles. Akoby sa ich tvorba stratila z povrchu zemského, nie sú na youtube a nedokáže ich vypátrať ani každodenný pomocník google. Rozhodne sa tak využiť svoju pamäť a ich skladby začne považovať za svoje, čo nezostane bez ohlasu. Stane sa skutočnou hviezdou, akou vždy túžil byť. Bude však naozaj šťastný?

Yesterday má hneď od začiatku skvelé, svižné tempo. Prevláda teda rýchly strih a priamočiare dialógy či scény, z ktorých automaticky divákovi všetko potrebné dôjde. Boyle tak nie je nič dlžný svojej povesti majstra rozprávača, ktorú získal aj vďaka snímkam ako 28 dní potom (2002), 127 hodín (2010) alebo Trans (2013). Nechýbajú výborne gradujúce sekvencie s napätím či so skvelým situačným humorom a fungujúcimi hláškami, ani milé a úsmevné popkultúrne odkazy.

Funguje aj romantická línia medzi Jackom a Ellie, čo majú na svedomí najmä autentické, vydarené výkony hereckých predstaviteľov. Boyleovi sa darí omámiť diváka čarovnou atmosférou plnou hitov, ktoré sú všetkým, možno s výnimkou tej najmladšej generácie, dobre známe a jeho novinka má teda rozhodne viac superlatívov než chýb. Dojem však predsa len miestami kazia isté logické diery v scenári Richarda Curtisa, nedotiahnuté motívy a tiež trocha odfláknutý, príliš klišéovitý záver. Z daného námetu sa dalo vyťažiť rozhodne ešte viac, ale odkaz, ktorý z Boyleovho filmu ide, je našťastie dostatočne silný.

• Yesterday / Veľká Británia, 2019 / réžia: Danny Boyle / scenár: Richard Curtis / kamera: Christopher Ross / hudba: Daniel Pemberton / hrajú: Himesh Patel, Lily James, Kate McKinnon, Ed Sheeran a i. / slovenská kinopremiéra: 27. júna

Viac na túto tému: #film #recenzia #The Beatles #kino #Danny Boyle #kinematografia #Yesterday