Recenzia: Superhrdina proti svojej vôli

Niekedy sa oplatí ísť do kina bez veľkých očakávaní, človek môže byť milo až nadmieru prekvapený, dokonca vyslovene nadšený.

04.07.2019 09:07
Spider-Man Foto:
Tom Holland (vľavo) ako Spider-Man a Jake Gyllenhaal ako Mysterio vo filme Spider-Man: Ďaleko od domova.

Podobným príkladom je aj pokračovanie marvelovského Spider-Mana s podnázvom Ďaleko od domova opäť v réžii Jona Wattsa (Spider-Man: Návrat domov). Ide totiž o vizuálne maximálne podmanivú a strhujúcu komiksovku plnú napätia, skvelého a fungujúceho humoru či množstva dych berúcej akcie so štipkou romance.

Dej plynulo nadväzuje na nedávny film Avengers: Endgame. Šestnásťročný Peter Parker si chce po tragických udalostiach, ktoré hlboko zasiahli aj jeho, konečne oddýchnuť od superhrdinského života a problémov s ním spätých. Teší sa na školský výlet do Európy, najmä do Benátok či Paríža, kde chce na slávnej Eiffelovej veži vyznať lásku spolužiačke MJ (Zendaya). Keďže práca superhrdinu je však na plný úväzok a ostatní, vrátane Thora, Dr. Strangea či Hulka, sú mimo dosahu, Nick Fury (Samuel L. Jackson) potrebuje práve pomoc Spider-Mana. Pomôcť v boji so zákernými monštrami z inej planéty mu má pomôcť neznámy, no odvážny Mysterio (Jake Gyllenhaal).

Prvá polovica filmu je svieža a mimoriadne vtipná tým, ako milo a pôvabne zobrazuje bežný život a problémy tínedžerov prahnúcich po nových skúsenostiach a zážitkoch. Peter je unavený z toho byť Spider-Manom, a preto si na výlet radšej ani nevezme svoj oblek, jediné, čo chce, je užívať si voľnosť, pozerať filmy a získať svoje vysnívané dievča, zatiaľ čo jeho najlepší kamarát Ned (Jacob Batalon) je pripravený „baliť“ Európanky. Petra však dobiehajú dospelácke problémy, pri ktorých aj tentoraz ide o záchranu sveta pred niečím, s čím ešte ani samotní Avengeri nemali dočinenia. Podarí sa mu poraziť nového súpera alebo to bude náročný boj na viacero kôl?

Jon Watts dal po prvej časti výrazne dôraz na viac akcie a jej epické zobrazenie plné spomaľovačiek či inovatívnych jednozáberoviek. V IMAXE a v 3D ide vďaka tomu o vskutku fascinujúci a unikátny zážitok. Watts dáva tiež, ale v správnej miere, väčší priestor jednotlivým postavám, čo v konečnom dôsledku prekvapujúco nie je na škodu a oživuje príbeh. Darí sa mu ihneď zaujať diváka, držať jeho pozornosť a scenáristom Chrisovi McKennovi a Erikovi Sommersovi sa zase darí ho rozosmievať skvelými hláškami. No a nespomenúť herecké výkony by bol hriech, keďže Tom Holland je hádam najsympatickejším, najmilším a najuveriteľnejším Spider-Manom dosiaľ.

Spider-Man: Ďaleko od domova tak po všetkých stránkach šľape ako švajčiarske hodinky a je takmer dokonalým a komplexným majstrovským dielom. Aj keď trvá viac než dve hodiny, pocitovo je to kratšie najmä vďaka skvelému tempu a absencii „vaty“ či hluchých momentov. Aj keď scenár nie je v konečnom dôsledku taký rafinovaný ako v prípade posledných Avengerov či Nekonečnej vojny, vizuál tu jasne dominuje a prebíja všetko okolo. Čerešničkou na torte budú pre divákov rôzne popkultúrne odkazy, prechádzka Petra Parkera po pražskom Karlovom moste či pieseň Slnko od Marcely Laiferovej, ktorú tvorcovia vtipne zakomponovali do filmu. Spider-Man nikdy nebol zábavnejší.

Hodnotenie Pravdy:

• 5 hviedičiek z 5
  • Spider-Man: Ďaleko od domova / USA, 2019 / réžia: Jon Watts / scenár: Chris McKenna, Erik Sommers / kamera: Matthew J. Lloyd / hudba: Michael Giacchino / hrajú: Tom Holland, Jacob Batalon, Zendaya, Jake Gyllenhaal, Marisa Tomei, Angourie Rice a i. / slovenská kinopremiéra: 3. júla.

Viac na túto tému: #Marcela Laiferová #Spider-Man: Ďaleko od domova