S Pavarottim do vyšších sfér

Dokument Pavarotti, ktorý je práve v kinách, chytá za srdce. Nakrútil ho režisér Ron Howard, ktorý je aj tvorcom oscarového filmu Čistá duša. Do filmu o Lucianovi Pavarottim dostal nielen spevákov unikátny život, ale aj jeho čistú dušu.

28.07.2019 12:00
pavarotti Foto:
Pavarottimu hovorili aj kráľ vysokého cé.
debata

Diváci zostali po zhliadnutí filmu na bratislavskej premiére sedieť v sále dlhšie než obyčajne. Boli zasiahnutí a pri východe z kina si vymieňali prvé dojmy: Krásny film. Ako keby až sem, do Bratislavy, do dnešných dní a do dnešného sveta, Pavarottimu už vzdialenému, dosiahla jeho čarovná schopnosť zbližovať ľudí, vyvolávať atmosféru porozumenia, pohody, láskavosti a optimizmu. Skrátka povznášať do sfér, kam sa on dostával svojím slávnym vysokým cé (vo filme sú aj vrcholné Pavarottiho spevácke výkony). Spev ho odlišoval od ostatných a umožnil mu stať sa mimoriadne populárnou osobnosťou zo sveta opery.

Nebol to však iba spev, čím si Pavarotti získaval sympatie. Dalo by sa zjednodušene povedať, že bol „veselá kopa“. Hoci ho často líčili do hereckých úloh, vždy to bol on a na verejnosti si nikdy žiadnu masku nenasadzoval. Ak vyhlasoval, že má rád ľudí a dôveruje im, čo vo filme niekoľko razy zaznie, bolo to vidno na jeho tvári. Nebola tuctová a aj v dokumente sa na ňu dá pozerať s potešením. Mal trocha kostrbaté črty (potom to zakryla brada), usmievavé oči, láskavý pohľad. Ani nemusel otvoriť ústa, aby bol zaujímavý. No a keď ústa otvoril a začal spievať, každý žasol. Laici aj odborníci.

Debutoval v Bohéme

Pavarotti sa narodil 12. novembra 1935 v Modene. Jeho otec, pekár Fernando mal krásny hlas (Pavarotti vo filme tvrdí, že krajší ako on), spieval v kostole a do zboru priviedol aj syna. Ten sa pokúšal svoj talent uplatniť, bol známy zo súťaží a už v roku 1961 dostal príležitosť zaskakovať v úlohe Rodolfa v opere Bohéma v divadle mesta Reggio Emilia. Publikum očaril a jeho kariéra bola načatá. V dokumente sú samozrejme aj zábery z tohto prvého vystúpenia. V tom čase už bol ženatý s Aduou Veroni, s ktorou mal v manželstve tri dcéry – Lorenzu, Cristinu a Giulianu. Štvrtá dcéra Alice sa mu narodila až po rokoch vo vzťahu s Nicolettou Mantovani, s ktorou sa oženil po druhý raz už ako šesťdesiatnik.

Nevinné dieťa Luciano. Foto: Bontonfilm
pavarotti Nevinné dieťa Luciano.

V dokumente má hlavnú úlohu Pavarottiho spev, ale pred očami divákov sa odvíja aj jeho životný príbeh. Nie je neznámy, veď to nie je tak dávno, čo sme jeho osud sledovali v reáli. Ku koncu bol dosť dramatický, takže zapĺňal noviny. Hoci je teda divákovi všetko povedomé, vo filme nadobúda Pavarottiho život presnejšie kontúry, divák spoznáva ľudí, ktorí boli okolo hviezdy, a zisťuje mnohé podrobnosti z kariéry aj osobného života. Všetko je spracované na vysokej filmárskej úrovni, takže žiadne nudy, žiadne zdržiavanie. Hoci má tento americko-britský film 114 minút, uplynie ako keby to bola ária a pôžitok je z neho aj umelecký.

Priateľstvo s Dianou

Pavarottimu sa podarilo vystúpiť na javisko svetového diania. Howardov dokument podáva svedectvo, ako si získaval rešpekt (a neskôr ho u niekoho aj strácal), ako nadobúdal vplyv. A tiež bohatstvo. Jeho manažéri mu získali popularitu, mohol koncertovať na štadiónoch ako popové hviezdy, ale dostával sa aj do najvyšších kruhov, získaval si sympatie rozhodujúcich ľudí. Zblížil sa napríklad aj s princeznou Dianou. Tomuto priateľstvu je vo filme venovaná mimoriadne pôsobivá pasáž, presnejšie – autentická ukážka toho, čo sa dialo 30. júla 1991 v Londýne. V ten deň sa mal konať jeho koncert v Hyde parku, začalo však veľmi pršať. Bol to prívalový dážď a Pavarotti navrhol, že koncert vzdá. Ľudia však nesúhlasili a s dáždnikmi chceli koncert aj tak počúvať. Pavarottimu však dáždniky prekážali – ľudí síce chránili pred vodou, ale aj zavadzali. Spevákov manažér vyzval prítomných, aby teda dáždniky stiahli. Nikto sa k tomu nemal, lebo dážď bol ozaj výdatný. Odrazu všetci uvideli a kamera to zaznamenala, že princezná Diana (na koncerte bola možno aj preto, lebo išlo o dobročinnú akciu po víchrici, ktorá pováľala stromy v meste), svoj dáždnik stiahla. Po nej to urobili všetci a koncert, na ktorom bolo vraj 125 000 ľudí, pokračoval ako v sprche. Všetci však boli nadšení a princezná si vypočula aj pieseň, ktorú jej Pavarotti venoval: Nikdy som nevidel takú ženu ako si ty. Manon Lescaut – oslovoval ju v speve (predtým si žartom vyžiadal súhlas princa Charlesa). Zmoknutá Diana sa červenala, boli to krásne chvíle. Po koncerte prišli Diana s Charlesom nečakane ešte aj na párty a kamarátstvo princeznej a kráľa vysokého cé, ako sa Pavarottimu hovorilo, sa začalo. Venovali sa potom spolu charite, ich priateľstvo možnosti umocnilo.

Zauzlenia

Ženy samozrejme hrali v Pavarottiho živote veľkú úlohu. Taký citlivý človek nemohol byť ľahostajný k ženskej kráse. Jeho manželka Adua nebola žiadna krehotinka, ale mala svoj pôvab, bola – a je – osobnosť. V katolíckom prostredí sa nemusela cítiť ohrozená, rozvody nepripadali v Modene do úvahy. Vo filme vystupuje aj Pavarottiho asistentka z mladších rokov, ktorá bola aj jeho láskou, ale keďže sa nerozviedol (lipol na svojej rodine, hoci bol málo doma), rozišla sa s ním.

S princeznou Dianou sa spriatelili a venovali... Foto: Bontonfilm
pavarotti, diana S princeznou Dianou sa spriatelili a venovali sa charite.

Roky utekali, časy sa menili, menil sa aj Pavarotti. Prišla o tridsať rokov mladšia Nicoletta Mantovani a podarilo sa jej zdanlivo nemožné: Pavarotti sa druhý raz oženil v roku 2003. V dokumente sú zábery aj zo svadby, ktorá sa však konala v divadle, nie v kostole. V rodnej Modene to nešlo. Luciano opustil manželku Aduu, tri dcéry a s Nicolettou počal dvojčatá. Syn však zomrel. Dcéra Alica prežila, otec sa z nej tešil však iba niečo vyše štyroch rokov: v septembri roku 2007 Luciano Pavarotti zomiera na rakovinu pankreasu. Prichádza k zmiereniu v rodinných vzťahoch a Adua v dokumente (vystupujú tam obe manželky) hovorí, že ho v chorobe chodila kŕmiť špagetami, ale on už vraj nemohol jesť.

Slnko si ho našlo aj v Košiciach

Inak bol Pavarotti veľký jedák! Samozrejme, že to v dokumente nemôže chýbať. Čistá duša, ale s veľkým apetítom. Na videozáznamoch z rôznych relácií sa zachovali svedectvá, ako varil, ako mal rád štipľavé a ako si nechával posielať do Ameriky talianske cestoviny, syry a šunku. Je to milé, ale veľmi zaujímavé je najmä to, ako film zaznamenáva premeny spevákovej osobnosti. V prvej časti iba žiari. Darí sa mu, štartuje, všetko je preňho nové, spoznáva ľudí, svet, rôzne javiská. Potom ho už úspech aj omrzí, získa šikovných manažérov, ktorí z neho robia hviezdu pre masy. Pavarotti chytí druhý dych. Cíti svoju silu, prejaví sa to napríklad na spoločnom koncerte s Placidom Domingom a José Carrerasom pri príležitosti finále Svetového pohára vo futbale na majstrovstvách sveta v roku 1990 Ríme. Traja tenori – neuveriteľná sila a krása. Projekt pokračuje a celý svet jasá. V dokumente je záznam z tohto koncertu a pôsobí ako explózia. Divák sa cíti jeho súčasťou, ako keby tam bol. A navyše v dokumente vystupujú Pavarottiho kolegovia Domingo a Carreras (aktuálne) a rozprávajú o ňom.

Luciano Pavarotti ako mladík. Foto: Bontonfilm
Luciano Pavarotti Luciano Pavarotti ako mladík.

Dokument je veľmi dobre nastrihaný, rýchlo sa striedajú rôzne spôsoby rekonštrukcie Pavarottiho života. Od oficiálnych filmových záznamov, cez domáce videá, po monológy ľudí, ktorí ho poznali. Je tam všetko z prvej ruky! A s náladou danej chvíle. Milé je napríklad video, v ktorom ho spovedá manželka Nicoletta a pýta sa ho, aký chce byť človek. Odpovedá, že chce byť dobrý k svojim blízkym. To sa mu aj podarilo, hoci bývalej manželke aj dcéram (tie tiež vo filme hovoria) rozchodom ublížil, ale to dobré, čo pre ne v živote urobil, prevažuje. Jednu z dcér zachránil z pazúrov vážnej choroby (tiež sú o tom vo filme záznamy, zvečňujúce jeho nehu.) Sám Pavarotti v živote vážnejšie zdravotné problémy nemal, všetko sa mu darilo a možno práve preto bol občas už aj unudený a otrávený. Vedel byť vraj aj zlostný, nedržiaval dohovor, kopal okolo seba. Umelecká kríza, kríza stredného veku, či len obyčajné rozmary veľkej hviezdy?

Vždy si dokázal nájsť novú náplň života, ktorá ho vyviedla zo slepej uličky. Vedel sa krásne nadchnúť. Napokon sa spolčil s rockovými hudobníkmi. Skamarátil sa so spevákom Bonom Voxom a vystupovali spolu. Možno to bol vplyv mladej manželky, mnohí mu to aj zazlievali. Vraj zrádza operu, ale v skutočnosti on operu približoval aj ľuďom, ktorí o nej nemali ani poňatia, ktorí žili v krajinách, kde ani nemali divadlo. On sám bol opera, ako o ňom povedal práve Bono. Kam prišiel, priniesol povznesenie, ľudskosť, radosť.

Môžem to dosvedčiť. V roku 1990 koncertoval v Košiciach a bola som tam. Sedeli sme asi vo štvrtom rade. Pavarotti bol celkom blízko na malom javisku a naozaj držal v ruke bielu vreckovku. (Vo filme zaznie, že niekto mu poradil, ešte v dobách, keď bol neistý a nevedel, čo pri koncerte s rukami, aby chytil hoci vreckovku. A pre šťastie nosil vo vrecku železný ohnutý klinec.) Bolo to okolo štvrtej popoludní, trocha pod mrakom a keď Pavarotti začal spievať O sole mio, skutočne vyšlo slnko a zasvietilo priamo na jeho tvár. Usmial sa.

Zuby mal pekne nahusto – aj to človek zistí až pri detailných záberoch vo filme. Jeho ústa boli hudobný nástroj, ktorý si divák môže poprezerať do sýta. Posledný záber je na ústa, ktoré sa zavrú. Navždy sa tak stalo 6. septembra 2007. Neopustil nás však – aj o tom je Howardov film.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ron Howard #Čistá duša #Pavarotti