Recenzia: Nový Leví kráľ? Formálne úchvatné prázdno

Ten, kto v deväťdesiatych rokoch nevidel na VHS kultového Levieho kráľa (1994), akoby ani nežil. Čarovná atmosféra vyžarujúca z každej scény, krásna animácia, napätie, nezabudnuteľná hudba Hansa Zimmera ocenená aj Oscarom, či milé postavy, ktoré si človek musí okamžite zamilovať. To všetko tento animovaný film z dielne Walta Disneyho mal.

30.07.2019 09:00
Leví kráľ Foto:
Novému Leviemu kráľovi chýba nápaditosť a emócie.

Ostal po ňom však už len závan nostalgie, keďže všetko vymenované zároveň chýba jeho tohtoročnému rovnomennému remaku v réžii Jona Favreaua (Kniha džungle). Išlo pritom o najočakávanejšiu rozprávku tohto roka, ktorá lákala fantastickým trailerom.

Dej remaku je rovnaký, dokonca aj veľká časť replík, čiže v tomto smere film nemá ako prekvapiť. Na veľké plátno sa vrátil mocný kráľ džungle, lev Mufasa, jeho následník Simba, jeho kamarátka Nala či vtipná dvojica Pumbaa a Timon. Musia spojiť sily, aby porazili zlomyseľného a zákerného Scara spolu s krvilačnými hyenami. Všetko vyzerá do bodky prepracovane, vidno, že na každom detaile si dali tvorcovia skutočne záležať. Vizuál je nádherný a úchvatný. No za tým všetkým drieme prázdnota. Čo z toho všetkého, keď strojovosť zabíja čo i len štipku akejkoľvek emócie? Vo všetkých momentoch keď má divák smútiť, hnevať sa či byť príjemne dojatý, cítiť jedno veľké nič. A to je zásadná chyba, pre ktorú si trocha náročnejší divák Levieho kráľa užije iba spolovice, ak vôbec.

Ďalšia vec, ktorá novej verzii Levieho kráľa uberá body, je zbytočné naťahovanie. Oproti originálu je remake takmer o pol hodiny dlhší, pričom neprichádza s ničím novým, nič v rámci informácií nedodáva, len necháva vyniknúť krásne, no prázdne zábery o niečo dlhšie. Aj preto sa nemožno čudovať, ak si počas projekcie dospelí na pár minút zdriemnu od nudy, zatiaľ čo ich ratolesti sa budú baviť, keďže žiadneho iného Levieho kráľa predtým nevideli a sú možno v kine vôbec prvýkrát. Jedine v tomto smere Favreauov remake funguje. Slúži ako pripomenutie kultového diela novej generácii, čo má však tiež dvojaký charakter, keďže daná generácia môže presne takýmto spôsobom zlenivieť a originálne diela ignorovať práve pre rok ich výroby.

Odhliadnuc od toho, Favreauova Kniha džungle (2016) či Dumbo Tima Burtona (2019) fungovali preda len viac a boli aj zábavnejšie. Leví kráľ a nedávny Aladin (2019) Guya Ritchieho sú však dôkazom toho, že hrané remaky kultových animovaných filmov nie sú až takým dobrým nápadom a možno by bolo predsa len lepšie nechať originál originálom, pretože jeho sila často spočíva práve v dobe, kedy vznikol. Pri Levom kráľovi chýba aktualizačný moment, presah a nápaditosť. To, čo fungovalo v deväťdesiatych rokoch, nemusí automaticky fungovať aj dnes. V každom prípade na pláne je kopa ďalších prerábok z dielne Disneyho vrátane diel ako Mulan či Pinocchio. Ak však pôjdu v stopách Levieho kráľa, pôjde opäť o výrazné sklamanie.

3 hviezdičky z 5

• Leví kráľ / USA, 2019 / réžia: Jon Favreau / scenár: Jeff Nathanson / kamera: Caleb Deschanel / hudba: Hans Zimmer, Elton John / hrajú: Donald Glover, Seth Rogen, James Earl Jones, Billy Eichner, Keegan-Michael Key, Chiwetel Ejiofor, Alfre Woodard, Florence Kasumba, Beyoncé a i. / slovenská kinopremiéra: 18. júla

Viac na túto tému: #film #recenzia #kino #Leví kráľ