Recenzia: Lahôdka pre kinofilov, nuda pre ostatných

Štýlové kabriolety, bujaré párty, zaľudnené ulice Los Angeles plné neónov, pestrofarebne odeté deti kvetov, nafúkaní či naivní herci túžiaci po čo najväčšej sláve, z rádia hrajúce staré dobré rockové hity či smutné, alebo znepokojivé správy z Vietnamu.

20.08.2019 07:00
Vtedy v Hollywoode Foto:
Brad Pitt (vľavo) a Leonardo DiCaprio vo filme Vtedy v Hollywoode.

No a k tomu trocha korenia – kult vyšinutých stratených existencií túžiacich priniesť zopár obetí diablovi. To všetko mieša do šťavnatého koktailu americký kráľ postmoderny Quentin Tarantino vo svojom najnovšom filme Vtedy v Hollywoode. Oplatí sa naň zájsť?

Tarantino tentoraz rozpráva príbeh nádejného herca Ricka Daltona (Leonardo DiCaprio), jeho frajerského kaskadéra a priateľa Cliffa Bootha (Brad Pitt) a o niečo slávnejšej herečky s tvárou anjela Sharon Tate (Margot Robbie), manželky Romana Polanského, počas konca šesťdesiatych rokov v Hollywoode. Ich cesty sa musia nevyhnutne preťať. Akým spôsobom však prezrádzať netreba. V prípade Tarantinovej novinky trocha nečakane veľmi závisí od toho, ako je divák informovaný o udalostiach, ktoré film rozoberá, keďže sa inšpiruje skutočnosťou, a navyše tiež od toho, do akej miery je kinofilom.

Totiž zatiaľ čo Tarantinove rané diela ako Gauneri (1992) či Pulp Fiction (1994), prípadne neskorší Nehanební bastardi (2009) vedeli rovnako osloviť a baviť kritikov aj bežných konzumentov nie až tak znalých v kontexte žánrov a kinematografie ako takej, Vtedy v Hollywoode mierne nadväzuje na Osem hrozných (2015) svojím pomalým rozbehom, kadenciou (často zbytočne dlhých a bezvýznamných) dialógov, štýlom rozprávania, Tarantinovým egocentrizmom či jeho žánrovou obsesiou.

Stále vidno, že Tarantino je len jedno veľké dieťa, čo sa rado hrá, je drzé a odvážne, zároveň rozumné a perfekcionistické. Akurát, že to je stále dieťa, ktoré nevie odhadnúť, kde treba ubrať a kde, naopak, pridať. Vlastne to, že je dieťa vôbec neprekáža, je to na poli filmu skôr plus, ale ten chybný odhad tentoraz prekáža až príliš. Vtedy v Hollywoode sa totiž bohužiaľ za pochodu rozpadá, ničí ho príliš veľa vaty a nudné sekvencie pôsobiace akoby len pre efekt. Samozrejme, o hlášky a svojský humor nie je núdza, no film by výrazne potreboval prestrihať a vypustiť čo najviac nepodstatného, teda mal by mať možno o hodinu menej. Alebo mal prípadne stále toľko, čo má teraz, ale s omnoho viac nasekanými scénami, ktoré budú všetci dokonale poznať naspamäť aj po vyše dvadsiatich rokoch, tak ako v prípade kultového Pulp Fiction. Práve vtedy by fungoval maximálne dokonale.

To, čo tu však klape absolútne skvele, sú bezpochyby herecké výkony. Tarantino dal hercom dosť (miestami až príliš) priestoru na sebavyjadrenie. DiCaprio a Pitt sú síce priam božskí a treba uznať, že z máloktorého plagátu k tohtoročnému filmu svieti toľko hereckých hviezd a talentov pokope. Tarantinovi v obsadení hádam chýbali už len Jake Gyllenhaal, Amy Adams či starší harcovníci Robert De Niro, Jack Nicholson či Dustin Hoffman.

No a ďalším Tarantinovým esom v rukáve je brilantný záver. Keby bol na podobných scénach postavený celý film, možno by šlo o jeho najlepšie dielo vôbec. Takto sa bohužiaľ radí medzi tie najslabšie – Jackie Brownová (1997) či Grindhouse: Auto zabijak (2007). Paradoxné však je, že aj keď sú najslabšie, sú stále dobré či výborné, pretože to, aby Tarantino nakrútil vôbec niečo zlé, nehrozí. Po Gauneroch a Pulp Fiction len nasadil latku až príliš vysoko. Jednoducho Vtedy v Hollywoode viac baví pár scénami než ako celok, a to je škoda. Ide o sympatickú poctu vtedajšej kinematografii s množstvom popkultúrnych odkazov a tiež s rafinovanou pointou, no nestačí to. Na úplnom konci totiž chtiac či nechtiac prichádzajú rozpaky a mierne sklamanie.

3 a pol hviezdičky z 5

• Vtedy v Hollywoode / USA, 2019 / réžia a scenár: Quentin Tarantino / kamera: Robert Richardson / hrajú: Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie, Emile Hirsch, Margaret Qualley, Timothy Olyphant, Dakota Fanning, Bruce Dern, Al Pacino, Kurt Russell a i. / slovenská kinopremiéra: 15. augusta

Viac na túto tému: #Brad Pitt #film #Leonardo DiCaprio #Quentin Tarantino #Margot Robbie #kinematografia #Sharon Tate #Vtedy v Hollywoode