Recenzia: Keď v kine rozbolí bránica

Zvrhlá, vulgárna, provokatívna, odvážna, politicky nekorektná, cynická, rafinovane vrstevnatá, inteligentná. Presne taká je najnovšia romantická komédia Jonathana Levinea s názvom Stará láska nehrdzavie.

22.08.2019 09:00
Stará láska nehrdzavie Foto:
Charlize Theron a Seth Rogen v romantickej komédii Stará láska nehrdzavie.

A nielenže ide o jeho najnovší, ale s najväčšou pravdepodobnosťou aj o jeho najvyzretejší film. Doteraz sa na tejto priečke držala nezabudnuteľná komédia 50/50 (2011), no „stará láska“ ju hravo prekonala. Veľmi mu však tentoraz pomohli kolegovia scenáristi – Dan Sterling a Liz Hannah.

Hlavnými hrdinami filmu sú inteligentná, sebavedomá, emancipovaná, mierne oportunistická karieristka Charlotte Fieldová (Charlize Theron), kandidujúca za prezidentku, a nekompromisný, prchký, protivný, no zároveň talentovaný novinár Fred Flarsky (Seth Rogen). Charlotte sa tvári, že má všetko pod kontrolou, no začína pochybovať o tom, či to, čo robí, má skutočne nejaký význam, pričom cíti, že je vnútri osamelá a potrebovala by si aspoň na chvíľu oddýchnuť od sveta plného dôležitých stretnutí s povrchnými ľuďmi, ktorí koniec koncov vyznávajú úplne iné hodnoty. Fred je zase maximálny, až fanatický workoholik ponorený do svojej práce natoľko, že keď o ňu prichádza, zisťuje, že nemá vlastne absolútne nič, okrem kamaráta, s ktorým sa aj tak názorovo rozchádzajú.

Každý, kto aspoň trocha pozná meno Jonathan Levine, vie, že pri jeho romantických komédiách nemôže čakať tradičné ľúbostné príbehy plné milých a usmiatych postáv, sladké dialógy alebo lietajúce balóniky v podobe srdiečka, ale práve naopak, ostrý slovník, uštipačné poznámky, nadnesenosť. Levine sa síce drží príbehovej kostry a rôznych schém daného žánru, no tie najtypickejšie konvencie s ním späté umne popiera a dodáva príbehu potrebný presah. Všetko spomenuté tak v jeho novinke, ktorá vznikla po pomerne slušnom nepodarku Dámska jazda (2017), nečakane skvele funguje, a tak sa divák rozhodne nebude nudiť. Ak sa naladí na tú správnu vlnu, plus má dostatočne otvorenú myseľ a rozvinutý zmysel pre humor, z výbuchov smiechu ho čoskoro v kine zaručene rozbolí bránica.

Chémia medzi ústrednou dvojicou skvele funguje, až divák dostane chuť na pokračovanie alebo podobne ladenú komédiu s rovnakými hercami. Aj vedľajšie postavy však majú niečo do seba. Baví tiež viacero vrstiev filmu, teda presah. Stará láska nehrdzavie pekne polemizuje nad situáciou v súčasnej Amerike. Ukazuje, kam môže zájsť zrážka politiky a novinárstva, pričom nekritizuje iba jednu sféru, ale oboje. Filmu zároveň otvára stále aktuálne témy ako rodinkárstvo, šovinizmus, oportunizmus, aktivizmus či elitárstvo. Nerozoberá ich však s vážnou tvárou, ale s poriadnou dávkou humoru. Aj vďaka tomu Levineova najnovšia komédia nie je len „jednohubkou“, ale rovnako poteší či rozosmeje aj na druhé či tretie pozretie.

• Stará láska nehrdzavie / USA, 2019 / réžia: Jonathan Levine / Scenár: Dan Sterling, Liz Hannah / kamera: Yves Bélanger / hudba: Marco Beltrami, Miles Hankins / hrajú: Charlize Theron, Seth Rogen, Alexander Skarsgård, Andy Serkis, O'Shea Jackson Jr., June Diane Raphael, Randall Park, Ravi Patel a i. / slovenská kinopremiéra: 11. júla.

Viac na túto tému: #film #recenzia #Seth Rogen #Charlize Theron #komédia #romantická komédia #Jonathan Levine