V utorok sa začne Cinematik, v sekcii Nádej aj s Cate Blanchettovou

09.09.2019 14:00
Cate Blanchett
Kam si zmizla, Bernadette režiséra Richarda Linklatera s herečkou Cate Blanchett. Autor:

Tento rok podujatie ponúkne divákom a diváčkam spolu 96 filmov, z toho 85 dlhometrážnych a 11 stredo- a krátkometrážnych, rozdelených do dvoch súťažných a ôsmich nesúťažných sekcií.

Podujatie otvorí snímka Kam si zmizla, Bernadette režiséra Richarda Linklatera. „Richarda Linklatera máme radi, je to autor, ktorého filmy sme na festivale už hrali. Na jednej strane je to Američan, na druhej autor a režisér, ktorý sa zaoberá filmom iným spôsobom, ako sme v americkej kinematografii zvyknutí. Dáva veľký dôraz na postavy, niektoré dokáže sledovať aj dlhé roky. Kam si zmizla, Bernadette je jeho najnovší film s Cate Blanchett. Je to príbeh architektky, ktorá v určitej fáze svojho života dala prednosť rodine a výchove detí a ktorá prichádza do bodu, keď sa chce vrátiť naspäť do svojej profesie,“ povedal umelecký riaditeľ festivalu Vladimír Štric.

Snímka bude súčasťou sekcie Nádej, ktorú sám zostavil. „V tejto sekcii je desať veľmi dobrých filmov, som rád, že tam všetky mám. Nádej je na jednu stranu nádejný názov, no na druhej strane je to trošku aj polemika, pretože niektoré tie filmy na prvý pohľad tú nádej v sebe až tak neobsahujú, možno až pri druhom alebo treťom pozretí. Určite som rád, že tam mám popri otváracom filme aj film, ktorým festival uzavrieme, a to Late Night, film indo-americkej režisérky a autorky Nishy Ganatry. Okrem toho mám v tejto sekcii niekoľko filmov, ktoré bolo trochu komplikovanejšie zohnať, ale podarilo sa nám to. Jedným z nich je film Mr. Jones Agnieszky Holland, ktorý rozpráva príbeh waleského novinára Garetha Jonesa. Film bol uvedený po prvý raz v Berlíne, kde získal veľkú pozornosť. Podľa mňa je to veľmi dôležitý a zásadný film pre dnešok a dnešnú mladú generáciu, pretože dosť výrazným spôsobom demaskuje komunistický režim, ktorý začína byť pre niektorých ľudí zas celkom atraktívny. A som rád, že tam mám Wernera Herzoga a jeho poslednú snímku Family Romance. To je výborný, veľmi zábavný film o chlapíkovi, ktorý sa živí tým, že robí náhradného člena rodiny. Keď nejaký člen rodiny chýba, môžu si ho v agentúre najať, v tomto prípade hrá otca 12-ročného dievčaťa, ktorý zmizol, keď bolo to dieťa malé a teraz sa vracia. Problém však je, že sa do tej manželky zamiluje a to dieťa je tiež sympatické, takže podľahne istému profesionálnemu defektu,“ prezradil umelecký riaditeľ festivalu.

V súťažnej sekcii Meeting Point Europe sa bude o priazeň uchádzať 10 filmov, medzi nimi napríklad aj autobiografická dráma britskej filmárky The Souvenir Joanny Hogg, snímka Špinavý Boh holandskej autorky Sache Polak, francúzska mysteriózna dráma Zombi Child Bertranda Bonella či film Z milosti božej Francoisa Ozona, ktorý nekompromisne odkrýva ohavný prípad zneužívania detí katolíckym kňazom vo francúzskom Lyone. Súťažná sekcia Cinematik.doc prinesie zas okrem iných napríklad dokumentárny film Skutok sa stal Barbory Berezňákovej. „V tomto prípade pôjde o festivalovú premiéru. Film Barbory Berezňákovej je o niečom, čo ešte stále traumatizuje a stigmatizuje slovenskú spoločnosť, ide o príbeh únosu Michala Kováča ml. a vraždy Róberta Remiáša, ktoré sa odohrali v 90. rokoch za vlády Vladimíra Mečiara. Hlavným protagonistom snímky je Oskar Fegyveres, svedok, ktorý prvý povedal, kto to urobil, kto za tým stál a bol kvôli tomu nútený na dlhé roky zo Slovenska odísť, pričom teraz na Slovensku žije. Snímka je zaujímavá aj ako konfrontácia toho, čo sa stalo a dneška, pretože, ako všetci dobre vieme, tento zločin ešte nebol celkom potrestaný,“ podotkol Štric.

Veľkej pozornosti sa tento rok na Cinematiku bude tešiť portugalská kinematografia. „Portugalské sekcie máme dve, jedna sa volá Portugalsko pod lupou, v ktorej predstavíme portugalskú kinematografiu posledného obdobia, posledných piatich, šiestich rokov. Túto sekciu pre nás zostavoval náš portugalský kolega Rui Pedro Tendinha, novinár a v poslednom čase aj autor. Naším cieľom je divákom a diváčkam komplexne predstaviť portugalskú kinematografiu. Budú tam rôzne filmy, rôznych žánrov, filmy zo súčasného Portugalska, Lisabonu, portréty mladých rodín či historické filmy, ku ktorým prídu i hostia,“ ozrejmil riaditeľ festivalu. Osobnú účasť na festivale potvrdil popri ďalších aj režisér a scenárista Joao Pedro Rodrigues. „Rodrigues je jedným z troch najzaujímavejších a najoceňovanejších portugalských autorov súčasnej doby a celkom sa nám podarila zákulisná diplomacia, pretože premietneme všetkých päť jeho celovečerných filmov a podarilo sa nám aj to, že na festival príde aj so svojím partnerom a spoluautorom niekoľkých filmov a na slávnostnom odovzdávaní cien si preberie ocenenie Rešpekt,“ prezradil Štric.

Novú sekciu Žiť znamená zabúdať vytvoril pre festival jeho programový koordinátor Tomáš Hudák. „Je to sekcia, v ktorej premietneme päť dokumentov a dva hrané filmy, aj keď experimentálne a na pomedzí dokumentu a hraného filmu. Pôjde o filmy o minulosti, ktorá by nemala byť zabudnutá – snímku African Mirror Mischu Hedingera, ktorý bude ďalším z hostí festivalu, dokument Waldheimov valčík filmárky Ruth Beckermann, kladúci si otázku, ako sa mohol muž s nacistickou minulosťou stať šéfom OSN – čo je zas trauma našich rakúskych kolegov – a premietneme tam aj film Bisbee '17 Roberta Greenea, ktorý je zas rekonštrukciou kontroverznej deportácie skupiny protestujúcich baníkov do púšte v malom americkom mestečku,“ povedal Štric.

Sekciu Cesty slávy zostavil pre festival Peter Konečný. „Cesty slávy je nová sekcia, ktorou sme chceli upozorniť na to, že máme na festivale filmy prezentujúce mimoriadne kvalitnú líniu svetovej kinematografie. Preto v nej akcentujeme napríklad vynikajúci film Stanleyho Kubricka Paths of Glory z 50. rokov a máme tam tiež tohtoročnú veľkú trojku – filmy, ktoré získali ocenenia z Cannes za najlepšiu réžiu, najlepší scenár a najlepší film. Cena za najlepšiu réžiu patrí novinke bratov Dardennovcov Mladý Ahmed, ocenenie za najlepší scenár si odniesol film Portrét ženy v plameňoch mladej režisérky Céline Sciamma – úžasne napísaný film, to je naozaj vysoká škola scenáristiky – a tretí film, Parazit kórejského režiséra Joon Ho Bonga, ktorý v sekcii uvedieme, získal v Cannes tento rok Zlatú palmu,“ vymenoval Konečný.

Z dlho očakávaných filmov na Cinematiku dostane priestor i snímka Daždivý deň v New Yorku Woodyho Allena. „Tento film mal pôvodne festival otvárať. Veľmi dlho sme uvažovali, ako to spraviť, nakoľko udalosti spojené s Woodym Allenom nás pomerne nepríjemne prekvapili… Napokon sme sa rozhodli, že film zaradíme do programu, ale nebude rovno otváracím filmom. Má predsa len vynikajúce herecké obsadenie, dva roky sa naň čakalo…,“ uznal Konečný. „Chceme tým zároveň otvoriť tému, nakoľko je autor oddelený od svojho filmu a nakoľko je film možné uvádzať aj bez toho, že si uvedomujeme všetky možné problémy spojené s jeho autorom,“ poznamenal PR manažér festivalu.

Chýbať nebude ani sekcia venovaná čarodejniciam a svoje miesto na podujatí budú mať aj strašidelné snímky. Piatok trinásteho si Cinematik uctí kultovým rovnomenným hororom Seana S. Cunninghama z roku 1980 a divákov a diváčky zamrazí i pri sledovaní seriálu Škvrna z dielne režiséra PetraBebjaka. „Škvrna rozpráva taký postapokalyptický príbeh o tom, že vznikne istý typ choroby, ktorý vyhladí všetku dospelú populáciu. Na svete zostanú žiť iba deti, ktoré sami vytvoria istý kastový systém. Je to taká kombinácia Pána múch a katastrofického príbehu, čo by sa stalo, keby…,“ popísal Konečný. „Sme veľmi radi, že Cinematik môže tento rok akcentovať aj veľmi kvalitnú domácu seriálovú tvorbu, o ktorej sa tak veľa nevie. Je veľa seriálov, ktoré sa môžu vyhnúť mainstreamovým médiám, a pritom ich robili veľkí režiséri ako je aj Peter Bebjak,“ poznamenal Konečný.

Domácu kinematografiu na festivale zastúpia okrem iných aj dva filmy, pod vznik ktorých sa výrazne podpísala RTVS, a to Moje povstanie 2 Juraja Štepku a Nero a Seneca Mareka Ťapáka. Oba uvedú v sekcii Čo dom dal.

#Cinematik #Cate Blanchett
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku