Ostatných šesť dlhometrážnych hraných filmov A. Tarkovského premietnu počas novembra. Snímka Ivanovo detstvo prostredníctvom pozoruhodnej subjektívnej kamery, asociatívnej montáže a sústredenia sa na výtvarnú stránku rozpráva príbeh jedenásťročného „dieťaťa vojny“, ktorého údelom sa stala neprístupná samota v utrpení a horkosti, úplné privlastnenie svetom nenávisti, pomsty, rizika a smrti. Odcudzenie sa všetkému a všetkým bez náznaku túžby žiť a prežiť.
"Film vyvolal polemické reakcie. V talianskom denníku LUnita vyšiel značne kritický článok, no v medzinárodnej diskusii sa ho zastal napríklad vplyvný francúzsky filozof Jean-Paul Sartre.
V roku 1962 získal na 23. medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach Zlatého leva sv. Marka (ex aequo s filmom Rodinná kronika Valeria Zurliniho) a k jeho odkazu a jeho vplyvu na vlastnú tvorbu sa prihlásili režiséri ako Ingmar Bergman, Sergej Paradžanov a Krzysztof Kieślowski," predstavuje Tarkovského debut Michal Michalovič, kurátor Filmotéky – študijnej sály SFÚ v Kine Lumiére.
V úvode prehliadky sa premietne aj pásmo Tarkovského školských filmov z obdobia jeho štúdia v ročníku významného sovietskeho režiséra Michaila Romma na moskovskej filmovej škole VGIK.
Okrem ročníkových prác Zabijaci (1956) a Dnes sa nikam nejde (1958) diváci uvidia aj Tarkovského absolventský film Valec a husle (1960), ktorý natočil už samostatne. "Týmto dojímavým príbehom malého chlapca huslistu a robotníka, vodiča valca, sa začala jeho scenáristická spolupráca s Andrejom Michalkovom-Končalovským a tiež spolupráca s kameramanom Vadimom Jusovom.
Film získal prvú cenu na festivale študentských filmov v New Yorku a otvoril Tarkovskému bránu do sveta veľkého filmu," hovorí literárny vedec, prekladateľ, básnik a rusista Valerij Kupka, ktorý bude mať počas retrospektívnej prehliadky prednášku s názvom Návrat času strateného v pamäti zrkadla (Andrej Tarkovskij: Zrkadlo). Uskutoční sa 12. novembra o 18.20 h.
Počas novembra retrospektíva ponúkne ostatných šesť Tarkovského filmov. Historická freska Andrej Rubľov (1966) otvára tému vzťahu umelca a jeho tvorby, ale aj kontaktu s Bohom.
Jeho sci-fi filmy Solaris (1972), nakrútený podľa rovnomennej predlohy Stanisława Lema, a Stalker (1979), ktorý vznikol na motívy novely Piknik pri ceste bratov Arkadija a Borisa Strugackých, sa zaoberajú otázkou zmyslu ľudskej existencie.
Premietnu aj Tarkovského najautobiografickejšie dielo Zrkadlo (1974), kde spomína na detstvo a na matku ako na určujúcu osobu svojho života.
Súčasťou prehliadky budú aj dva režisérove posledné filmy Nostalgia (1983) a Obeť (1986), ktoré nakrútil už mimo Sovietskeho zväzu a spolupracoval na nich so západnými producentmi a filmármi. V oboch filmoch sa Tarkovskij dotýka témy blížiaceho sa konca sveta a postoja človeka k nemu.
V súvislosti s retrospektívou vydáva SFÚ aj publikáciu nazvanú Andrej Tarkovskij.