Blamáž v RTVS: Inscenáciu za 500-tisíc takmer nikto nepozeral, televízia je spokojná

Cieľom každej televízie je alebo by malo byť osloviť čo najväčší počet divákov. Sledovanosť je základný ekvivalent merania úspechu každého programu. Slovensko v tom nie je výnimkou. Toto pravidlo platí nielen pre komerčné televízie, ale aj pre verejnoprávnu inštitúciu.

20.11.2019 13:15
nero a seneca, Foto:
V hlavnej úlohe divadelného filmu sa predstavil herec SND Richard Autner. (vľavo)
debata (82)

Jej úlohou je síce na televízne obrazovky prinášať alternatívu, no programy uvádzané na rodinnej Jednotke by mali spĺňať univerzálne nastavenie pre masovejšie publikum. Ak ide o špecifické relácie, tie majú vytvorený veľkorysý priestor na Dvojke.

Verejnoprávna RTVS je prirodzene pod väčším drobnohľadom verejnosti, veď na rozdiel od komerčných hráčov má garantovaný prísun finančných prostriedkov z koncesionárskych poplatkov, prípadne štátneho rozpočtu. Z toho plynú aj požiadavky na zodpovedné narábanie s verejnými zdrojmi na tvorbu programov a očakáva sa, že verejnoprávna televízia nebude šafáriť.

Hoci nároky na programovú skladbu sa diametrálne líšia, existuje priestor, aby si táto inštitúcia vedela zariadiť aj komerčný úspech. Komercia v súvislosti s verejnoprávnym poslaním sa rozhodne nevylučuje. Najmä nie v časoch, keď sa televízny trh dynamicky mení a nové trendy postupne presakujú aj k nám a treba sa im prispôsobiť.

Začiatkom novembra mala RTVS snahu oživiť legendárne „televízne pondelky“ a v roku 2019 oživiť inscenácie, ktoré si pamätajú skôr narodení. Prvým takýmto počinom bol divadelný film Nero a Seneca, ktorého režisérom aj scenáristom je Marek Ťapák. Ten je aj programovým riaditeľom telerozhlasu.

Výsledok však núti k zamysleniu, či je formát, ktorý fungoval pred desiatkami rokov, efektívne oživovať dnes, najmä pri enormnom tlaku na zodpovedné finančné hospodárenie a divácke preferencie. Film nakrútený v štúdiách RTVS stál takmer 500-tisíc eur a mal priam katastrofálnu sledovanosť. Náklady spolu predstavovali 493.538 eur s DPH, z toho externé náklady 258.010 eur s DPH a nefinančný vecný vklad 235.528 eur s DPH.

Súčasnému trendu, keď diváci žiadajú moderné, úderné exteriérové filmy a seriály hodnoverne reflektujúce skutočnosť, by sa mala prispôsobiť aj verejnoprávna televízia. Stačí si len spomenúť na skvelé projekty ako seriál Tajné životy, Inšpektor Max alebo miniséria o Márii Terézii.

Film Nero a Seneca dostal priestor na Jednotke v hlavnom nedeľnom vysielacom čase a dostal veľkorysú marketingovú podporu a silné promo, čo len podčiarkuje blamáž s výslednou sledovanosťou. Dlhodobo sa prvý okruh profiluje pre väčšinového diváka a ponúkané relácie prirodzene dostávajú aj štedrejší rozpočet.

Relácia sa síce schováva za pomenovanie televízneho filmu, išlo však o inscenáciu, ktorej výprava bola jednoduchá. Jedno štúdio, jedna scéna, jednoduché kostýmy. Na prvý pohľad bol výsledný produkt určený pre veľmi úzku skupinu potenciálnych divákov. To sú parametre, ktoré by automaticky určili vysielanie na Dvojke a k tomu by sa prirodzene núkala aj možnosť, že tento program nebude stáť sumu, za ktorú komerčné televízie natočia exteriérový seriál.

Inscenáciu si v skupine 12+ celkovo pozrelo len 37-tisíc divákov, čo predstavuje 0.8% sledovanosť s trhovým podielom 1.7%. Jednotka bola v čase vysielania osmičkou na trhu, podobné hodnoty dosiahla spravodajská TA3. Trhový podiel Jednotky počas hlavného vysielacieho času je okolo 11%.

Ide teda o absolútne fiasko, pomer ceny a výkonu tohto programu je viac ako diskutabilný. Pre porovnanie, v roku 2017 RTVS investovala takmer milión eur do nakrúcania koprodukčnej dvojdielnej minisérie Mária Terézia. Tú si vtedy pozrelo takmer 800-tisíc divákov. Na tomto príklade je vidieť obrovskú priepasť v diváckej priazni a efektivitu vynaložených prostriedkov.

Stanovisko RTVS

„Nero a Seneca považujeme za úspešný televízny film, keďže sme adaptáciu divadelnej hry spracovali modernou filmovou technológiou a priniesli tak kontroverznú, zaujímavú a pre dnešné dni aktuálnu tému na vysokej umeleckej úrovni. Je povinnosťou a úlohou RTVS ako verejnoprávneho média prinášať aj ťažšie žánre, ktoré sú mimo akéhokoľvek záujmu komerčných médií. RTVS vysiela pre všetky skupiny divákov, aj tých náročnejších, ktorí také programy, akým je Nero a Seneca, nenájdu v iných televíziách. Plánom dramaturgie RTVS je na budúci rok podobným spôsobom spracovať dva tituly svetových a slovenských autorov, a to jeden dramatický a jeden komediálny. RTVS bude naďalej pokračovať v tvorbe kvalitného, umeleckého a hodnotného obsahu a v budovaní zlatého televízneho fondu, do ktorého Nero a Seneca patrí“ uviedla pre Pravdu hovorkyňa RTVS Erika Rusnáková.

© Autorské práva vyhradené

82 debata chyba
Viac na túto tému: #RTVS #Nero a Seneca