Malá ríša, veľké faux-pas

Nový slovenský historický veľkofilm Malá ríša vznikal v spolupráci s islandskými tvorcami a zámerom bolo vytvoriť vojnovú drámu v krásnej a utrpením stíhanej slovenskej krajine.

04.12.2019 19:00
27Mala risa Foto:
Alicia Agneson a Lachlan Nieboer v interiéroch odstavenej továrne na výrobu magnezitu v Nižnej Slanej.
debata

Svetové herecké obsadenie, nádherné lokácie, láska, vojna, ľudské zlyhania, slabosti a víťazstvo sily ducha.

Slovenská produkčná spoločnosť FilmFrame v spolupráci s islandským producentom Saemundurom Norðfjörðom, českým producentom Janom Schwarczom a maďarským producentom Csanadom Darvasom pracovali na unikátnom filmovom projekte postavenom na slovenských reáliách, zato však s ambíciou prihovoriť sa svojou univerzálnosťou aj divákom široko-ďaleko. Prísady boli namiešané skutočne delikátne. Ako však chutí hlavný chod na prestretom stole?

Základnou kostrou príbehu je život Evy Kováčovej (švédska herečka Alicia Agneson) a jej manžela Jacka (Lachlan Nieboer), ktorý bojuje v armáde počas 2. svetovej vojny. Z vojny však zbehne po tom, ako partizáni počas prepadu vojakov postrieľajú. Dúfa, že život bude bežať tak, ako predtým. Počas jeho neprítomnosti sa však mnohé zmenilo a mladí ľudia nebojujú len o prežitie v ťažkých pomeroch, ale aj o svoj vlastný vzťah vystavený novým nástrahám.

Režisér Peter Magát počas uvedenia filmu zdôraznil, že tvorcovia chceli vojnovú tematiku spracovať inak, než ako sme zvyknutí. Vojnové príbehy zvykneme vnímať ako príbehy utrpenia chlapov na fronte, zanechávajúcich trpiace vdovy, ktorých osudy nepatria do „veľkých dejín“. Vojna je „chlapská záležitosť“, ženské osudy rády in memoriam nedostávajú. Aj preto je zámer vybudovať silnú drámu na osudoch žien, ktorým počas neprítomnosti mužov leží na pleciach celá ťarcha prežitie, cenný.

Eva pracuje v továrni arogantného zbohatlíka Bara (Brian Caspe), aby sa počas vojny uživila. Hoci v ťažkých podmienkach, stáva sa nezávislou. Bar je presvedčený nacista a vojnové okolnosti ho spoja s kurtizánou Cat (Clara Mucci), ktorá, poznačená zatrpknutou mysľou, je v záujme vlastného prežitia schopná akéhokoľvek divadla. A tak máme na jednej strane niečo ako tábor „zlákov“ v podobe manipulatívnej krásavice a kapitalistického nacistu, a na druhej čestnú statočnú Evu a milujúceho Jacka, ktorý však nie je pripravený čeliť novej situácii, že sa jeho manželka emancipovala a postavila na vlastné nohy.

Možno by niekto príbeh podľa slovenského divadelného predstavenia z dielne Debris Company epic považoval za nezodpovedajúci slovenskej realite, pretože „slovenskosť“ sa nám spája najmä s vidieckou krajinou, roľníkmi, drevorubačmi a pastiermi. Práve preto je jeho prednosťou, že poukázal na to, že slovensko bolo aj krajinou priemyselnou, obzvlášť niektoré regióny, napríklad Gemer, kde sa prevažná časť scén nakrúcala.

Slovenská žena bola aj robotníčka, slovenská móda a zvyky boli aj mestské, societa rôznonárodnostná. Akurát že všetkému sa akosi zdráhame veriť. Predovšetkým preto, že hoci prísady sú skvelé: priemyselná krajina, silné ženy, nejednoznačnosť ľudského dobra a zla na frontových líniách, zlý a zákerný továrnik, sex, žiarlivosť, manipulácia, dobové šlágre Františka Krištofa Veselého a cigánska muzika – z príbehu tak veľmi sála prvoradé úsilie preraziť v medzinárodnom kontexte, že túto možnosť dokonalo zahadzuje. Už len pre také maličkosti, že slovenský manžel sa volá „Jack“. A čo je najsmutnejšie, na tých najtragickejších scénach má napokon divák chuť sa akurát smiať.

A tak jedinou skutočne podarenou stránkou ostáva úchvatná krajina a interiéry opustených a schátraných nádherných pamiatok Gemera.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #film #koprodukcia #Malá ríša