Ivan Passer: Podobenstvo intímneho osvetlenia

, 15.01.2020 11:00
Intimní osvětlení (1965)
Film Intimní osvětlení z roku 1965 patrí medzi ikonické diela československej novej vlny. Autor:

Jeho tvorivou metódou a hlavnou inšpiráciou bolo pozorovanie. Pri natáčaní sa nespoliehal na improvizáciu, všetko mal do detailov rozpracované, premýšľal rytmicky a dôraz kládol na naturel autentických protagonistov. Ako spoluscenárista sa s Jaroslavom Papouškom podieľal na väčšine českých filmov Miloša Formana. Formanove najznámejšie rané diela a zároveň ikony československej novej vlny ako Hoří má panenko, Lásky jednej plavovlásky či Čierny Peter by bez autorského vkladu Ivana Passera neboli tým, čím sú.

Ivan Passer (1933 - 2020)
Ivan Passer (1933 - 2020) Autor: SITA, Lisa Maire

Scenárista a režisér Ivan Passer, jeden z najvýraznejších talentov svojej generácie, zomrel vo štvrtok 9. januára vo veku 86 rokov v americkom meste Reno. Jeho význam, predovšetkým vo formovaní nových tendencií v československom filme 60. rokov, je navždy zapísaný do histórie československej kinematografie.

Prečo im boli blízke práve komédie? Jednoducho preto, že dobová cenzúra k nim bola zhovievavejšia. Po prevrate v roku 1968 emigroval Passer do USA, kde v 70. rokoch pokračoval v tvorbe s dôrazom na poetiku novej vlny. Príkladom je čierna komédia Zákon a neporiadok o newyorských imigrantoch z okraja spoločnosti. V medzinárodných koprodukciách tu natočil viacero filmov, pracoval na televíznych projektoch a posledný film, ktorý tvoril s režisérom Sergejom Borovom, Nomád, mal premiéru v roku 2005.

Všímal si detaily, nuansy naoko bežných chvíľ a svojich hrdinov, často nehercov, nechával splynúť s postavou, fascinovaný surovým charakterom v prirodzenom prostredí, na míle vzdialenom od literárneho heroizmu.

V bývalom Československu natočil Passer len jediný celovečerný hraný film Intimní osvětlení (1965). Napísal ho tiež s Papouškom, aj preto, že v počiatkoch tvorby sa realizoval predovšetkým ako scenárista. Jeho autorské videnie sa v mnohom stretalo s Formanovým. Pre jeho vnímanie sveta je kľúčová poézia všednosti, odklon od exponovaných dramatických príbehov a snaha reprodukovať čistotu obyčajne neobyčajných situácií, číreho bytia jednoducho tak, ako ju umelec odpozoroval v realite. Všímal si detaily, nuansy na oko bežných chvíľ a svojich hrdinov, často nehercov, nechával splynúť s postavou, fascinovaný surovým charakterom v prirodzenom prostredí, na míle vzdialenom od literárneho heroizmu.

Kontroverzné bolo jeho pôsobenie na pražskej FAMU. Ako syna poľnohospodára by ho na školu neboli prijali, keby nepristúpil na morálny ústupok. Túto skutočnosť totiž zamlčal a realitu lišiacky upravil, na čo mu však vedenie školy prišlo a po dvoch rokoch ho vyhodili. Passer sa šiel po vylúčení z FAMU uchádzať o prácu do barrandovských filmových štúdií, kde mu ponúkli pozíciu asistenta réžie pri natáčaní filmu Ladislava Helgeho. "Na Barrandove bol v tom čase obyčaj pozerať sa na ľudí, ktorí prišli z FAMU, povýšenecky, a už tretí deň mi bolo jasné, že ma vyhodí,“ spomínal Passer na svoje profesionálne začiatky v roku 2016 na Letnej filmovej škole v Uherskom Hradišti.

Napokon sa na Ivana Passera usmialo šťastie a splnil režisérovu požiadavku: zohnal sliepku, ktorú potreboval Helge do scény, a ujal sa ho kameraman filmu Ferdinand Pečenka, ktorý mu vysvetlil, čo je úlohou asistenta réžie. Československej novej vlne podľa Passera priala súhra okolností. FAMU bola v tom čase jediná škola, ktorá nepodliehala ideológii. Rektor A. M. Brousil propagoval československé filmy v Cannes tak, že chodil po pobreží v kožuchu, aby vzbudil zvedavosť návštevníkov festivalu.

Študentom púšťal zakazované filmy a práve to malo na Passerovo uvažovanie o umeleckej tvorbe veľký vplyv. Na škole natočil krátkometrážny film Fádní odpoledne podľa poviedky Bohumila Hrabala a ikonická veselohra Intimní osvětlení vznikla z popudu dramaturga Václava Šašeka. "Je to o tom, že tam nie je žiadny príbeh,“ reagoval Passer na námet, ktorý mu dramaturg ponúkol. Napokon režíroval jeden z najzákladnejších filmov obdobia novej vlny.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Miloš Forman #Ivan Passer #Československá nová vlna
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku