Rotterdamský festival razí vlastnú cestu

V Rotterdame sa v stredu začal jeden z najprogresívnejších medzinárodných filmových festivalov a v hlavnej súťaži zabojuje desať svetových snímok.

26.01.2020 12:20
drama girl Foto:
Film Drama girl stiera hranice medzi dokumentárnym a fiktívnym príbehom.

Rotterdam sa nevyhraňuje politicky tak zásadne ako Berlinale, kde figurujú v zmysle tohto hesla snímky podnecujúce diskusie o spoločensko-politických témach, no rotterdamská selekcia filmov tiež akcentuje dianie vo svete a jeho rozmanitý obraz.

Prednosť majú mladí autori, druhou najdôležitejšou sekciou je totiž Bright Future (Svetlá budúcnosť), zameraná na vychádzajúce talenty s výraznou autorskou víziou. Premiéru tu má pätnásť debutov. Tento ročník sa však slovenské premiéry na festivale nekonajú, v minulosti tu získal napríklad cenu film Miry Fornay Môj pes Killer.

Hybridný filmový druh

Vincent Boy Kars súťaží o rotterdamského tigra s jeho druhým celovečerným filmom Drama girl. Od začiatku tvorby nachádza vlastné tvorivé postupy, v dokumente Independent Boy dekonštruuje schémy a nachádza prieniky medzi dokumentárnym a hraným filmom, inšpirovaný napríklad snímkou The Act of Killing Joshua Oppenheimera, kde skutoční filipínski zločinci a vrahovia z kruhov vysokej politiky bez bázne a hany inscenujú pred kamerou ohavné činy. V Karsovom hľadáčiku je generácia mileniálov, do ktorej sám patrí, už vo filme Independent Boy sa zameral na tému sebareprezentácie v spoločnosti a otvára úvahu, čo je vlastne úspech.

Je náš život drámou a môže nám dráma pomôcť lepšie pochopiť naše vlastné životy? Ako sa ovplyvňuje dokumentárny materiál a fikcia? Aj na tieto otázky sa snaží nachádzať odpovede. Hlavná hrdinka Leyla rekapituluje a s hercami inscenuje kľúčové udalosti svojho života, aby nad ním získala kontrolu.

Rozprávaj obrazom

Tohtoročnou novinkou festivalu je udeľovanie ceny Robbyho Mullera pre „image makera“, teda pre kameramana s výrazným rukopisom. Získal ju Diego García, ktorý sa podieľal napríklad na filme Carlosa Reygadasa Náš čas (2018), na režijnom debute herca Paula Dana Wildlife či na fantazijnej dráme Láska z Khon Kaen Apichatponga Weerasethakula. Podľa neho je filmovanie produkovaním mágie, závisí od schopnosti čeliť podmienkam a nachádzať obrazovú formu príbehu.

Filmárom s jemnocitným vnímaním, rozprávačom prostredníctvom obrazov a atmosféry je aj Američan Terence Mallick. V Rotterdame premietnu jeho najnovší film, historickú drámu z obdobia nacistickej ríše A Hidden Life, ktorá už má cenu ekumenickej poroty z festivalu v Cannes. Rakúšan Franz Jägerstätter, hlavná postava filmu inšpirovaného skutočnosťou, má farmu v horách, kam sa vojna približuje len pomaly. Keď však v roku 1943 odmietne narukovať do armády, pretože nevie a nechce zabíjať, zatknú ho. Pre mladého muža sa táto skutočnosť stáva zásadnou, lebo ani napriek mučeniu a krutým výsluchom nemení svoje stanovisko.

Na obdobie prvej svetovej vojny sa zameral filmár João Nuno Pinto a príbeh drámy Mosquito zasadil do Afriky, ďaleko od európskeho frontu. Portugalský vojak, ktorý ešte nedovŕšil plnoletosť, kráča naprieč Mozambikom a hľadá svoju čatu. Mosquito je vojnovým filmom bez vojny o vojakovi bez armády. Amsterdamský festival je v plnom prúde a potrvá do 2. februára.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Rotterdam #film #festival