Recenzia: Malé ženy nemohli ožiť v lepšom filme

Greta Gerwigová, režisérka filmu Lady Bird a spoluautorka scenárov viacerých snímok Noaha Baumbacha vrátane kultovej mumblecore komédie Frances Ha, je už veľká filmárka.

04.02.2020 16:00
Emma Watsonová, Florence Pughová Foto:
Emma Watsonová, Florence Pughová, Saoirse Ronanová a Eliza Scanlenová v romantickej dráme Malé ženy.

Jej adaptáciu klasického románu Louisy May Alcottovej Malé ženy financovalo jedno z najväčších amerických štúdií Sony. Okrem iného sa uchádza aj o Oscara pre najlepší film.

Romantická dráma Malé ženy je v našich kinách a príbeh o rodine a dospievaní zasadený do Ameriky 19. storočia má rozhodne čo povedať aj súčasným diváčkam a rovnako i divákom. Greta Gerwigová vás pozýva vrátiť sa v čase do detskej izby k obľúbenej knihe (sem si môže dosadiť každý tú svoju). Jej film totiž sprítomňuje nostalgický pocit rozčarovania zo zasnívaného prežívania dobrodružstiev spolu s hrdinami. Fiktívny svet jej neodolateľných malých žien má magickú moc opantať divákov bez ohľadu na vek či pohlavie. Ani to, či ste v detstve prepadli dievčenským románom, tu nehrá žiadnu úlohu.

Kino, ktoré hladí

Je to rozprávka so všetkým, čo k rozprávke patrí. A Gerwigová sa neštíti pátosu ani efektných gest, v správnom okamihu však vie, kedy má divák sladkostí tak akurát. V jej podaní sú všetky polohy veľkolepého kina okúzľujúce.

Útržky minulosti a prítomnosti hrdiniek, ktoré sleduje počas siedmich rokov, prepletá s absolútnou ľahkosťou a práve dramaturgia je hlavným dirigentom. Príbeh v druhom pláne vypovedá o nevyspytateľnej dynamike žitia a fatalizme rozhodnutí v toku času. V jednom momente je dvadsiatnička Jo požiadaná o roku a kým si uvedomí, či dotyčného miluje, ten sa už stihne zosobášiť s jej sestrou. Možno si poviete, čo je veľa, to je veľa, ale to v prípade tohto filmu nehrá žiadnu úlohu.

Pre uchopenie epizodicky rozvrstvenej predlohy si musela Gerwigová vymyslieť "tajný algoritmus“, aby sa v predlohe nestratila. Jej adaptácia funguje práve vďaka do detailov premyslenej narácii, logickému striedaniu časových rovín a postupnému odhaľovaniu nosných motívov, na výbornú.

Pod príbehom štyroch sestier rozkrýva rôznorodosť svetonázorov dievčat vstupujúcich do sveta, kde žena nemá volebné právo a manželstvo je pragmatickým únikom pred chudobou. Aj keď by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že hrdinky riešia problémy vzdialené tomu, čo trápi dnešnú emancipovanú ženu, Gerwigová do každej z postáv projektuje súčasného človeka a odkrýva tak rôznorodé životné postoje vychádzajúc z odlišných charakterov. Názor na svet a povahová výbava sa stávajú determinantom vlastného osudu hrdiniek.

Ani jedna nie je viac

Najvýraznejšou zo sestier je Jo Marchová (Saoirse Ronanová). Živelná, cieľavedomá a slobodná žena, do ktorej sa projektovala aj Alcottová. Tiež od útleho veku pracovala, sotva dvadsaťročná začala predávať svoje poviedky pod pseudonymom a neskôr bojovala za práva otrokov ako otec v príbehu Malé ženy. Dnes by sme Jo pre chlapčenské charakterové črty nazvali tomboy. Sestra Meg (Emma Watsonová) je dievčensky romantická, Amy (Florence Pughová), talentovaná a temperamentná ako Jo. Z ich rivality napokon i pramenia nosné konflikty drámy. A napokon najmladšia, krehká Beth (Eliza Scanlenová). Päticu žien uzatvára matka stvárnená herečkou Laurou Dernovou. Premisa príbehu je jednoduchá, malé ženy a ich matka čakajú na otca, ktorý je vo vojne. Gerwigová reťazí výjavy zo života rodiny počas siedmich rokov a bravúrna práca s časopriestorom odhaľuje jej citlivosť pre oddramatizované a predsa dynamické rozprávanie. Gerwigová je azda najlepšou americkou scenáristkou svojej generácie. Už za scenár filmu Lady Bird, kde hlavná hrdinka dospievajúca v malom americkom meste buduje svoju integritu a individualizmus na ruinách očakávaní svojej matky, bola nominovaná na Oscara. Témy oboch filmov sú totožné. Gerwigová projektuje svoje osemnásťročné ja do hlavných hrdiniek. Lady Bird aj Jo sa lúčia s detstvom a na rodinnom základe si tvrdohlavo utvárajú vlastné hodnoty. Malé ženy podliehajú žánrovej štylizácii, no aj napriek realistickej sploštenosti literárneho príbehu stoja nohami pevne na zemi. Gerwigová je precízna pri charakterokresbe, rovnaký dôraz kladie na protagonistku ako na vedľajšiu, epizódnu postavu a to je jeden zo zásadných kľúčov, ako odomknúť fungujúci príbeh.

• hodnotenie Pravdy
  • 5 hviezdičiek z 5
  • Malé ženy / USA 2019 / réžia a scenár: Greta Gerwigová (podľa knihy Louisy May Alcottovej) / kamera: Yorick Le Saux / hrajú: Saoirse Ronanová, Emma Watsonová, Florence Pughová, Eliza Scanlenová, Laura Dernová a ďalší / slovenská kinopremiéra: 30. januára

Viac na túto tému: #recenzia #Malé ženy