Exotická komédia kritizujúca kapitalizmus v špecifických ázijských podmienkach je rodinnou i sociálnou drámou s prvkami poriadne čierneho humoru a v hlavnej kategórii prekabátila filmy kultových postavičiek Hollywoodu ako Quentin Tarantino či Martin Scorsese. Obom sa už v minulosti po jednom Oscarovi ušlo. Tarantino ho získal v roku 2013 za scenár k filmu Divoký Django a Scorsese bol v roku 2007 najlepší ako režisér krimidrámy Skrytá identita.
Predsa by si však práve Tarantinov film Vtedy v Hollywoode tento rok zaslúžil Oscara pre najlepší film viac ako Parazit. Tým by sa však neprepísala oscarová história.
Zo spolupráce s Tarantinom však vyviazol s pozlátenou soškou herec Brad Pitt ako najlepší herec vo vedľajšej úlohe. Ako kaskadér a vodič televízneho herca na pokraji kariérneho kolapsu sekundoval vo Vtedy v Hollywoode rovnako skvelému Leonardovi DiCapriovi. Ten si úspech z roku 2016 ako najlepší herec v hlavnej úlohe vo filme Revenant / Zmŕtvychvstanie síce nezopakoval, no právom si cenu zaslúžil Joaquin Phoenix za postavu vo filme Joker. Jeho herecký výkon je dominantou divácky mimoriadne úspešnej drámy Todda Phillipsa na motívy príbehu o komiksovom antagonistovi Jokerovi.
Nie je všetko zlato, čo sa blyští
Hlasovanie členov akadémie je v konečnom dôsledku náhodným výberom, preto o politických či spoločenských presahoch najvýznamnejšej filmovej ceny môžeme iba zlomyseľne špekulovať. Možno ste počuli názor, že Oscary vyhrávajú priemerné filmy. Vlani triumfovala dráma o rasovej nerovnosti Zelená kniha a umelecky i ideovo zaujímavejšia Favoritka Yorgosa Lanthimosa, ktorá jej v hlavnej kategórii konkurovala, sa musela uskromniť s Európskou filmovou cenou.
Parazit však do veľkej miery spĺňa parametre „oscarovky". Je to komediálna dráma o priepastných triednych rozdieloch vystavaná v intenciách béčkových žánrov a šikovnej manipulatívnej hry s celou škálou emócií: Od ľútosti cez napätie, strach až po sklamanie z motivácií ambivalentných postáv, s ktorými nie je ťažké sa stotožniť. Parazit navyše vyvrcholí presladenou katarziou. Ak to v kontexte s brutálne vygradovaným klimaxom a utrpením postáv v krajne extrémnej situácii možno tvrdiť bez toho, aby to vyznelo ako oxymoron.
V každom prípade Džun-ho Pon nespadol z neba s Parazitom. Svoj autorský postoj zaujal už mystery trilerom Pečať vraha v roku 2003 a nekompromisný päťdesiatnik je „známou firmou" aj na áčkových európskych festivaloch. Nemožno mu uprieť hravosť a sympatický je aj jeho odvážny spôsob nazerania na problematiku a experimentovanie so žánrovými šablónami. No Parazit je predovšetkým zábavným produktom a vzťahuje sa na gýč. Útočí na zmysly „prvotnými pohlavnými znakmi" filmu akými sú príkra melodramatickosť a sploštené motivácie podliehajúce naratívnemu konštruktu a silenej nepredvídateľnosti.
Film 1917 má dobrú kameru
Zlatú sošku v hlavnej kategórii teda po prvýkrát udelili cudzojazyčnému autorskému filmu Juhokórejčana a nad Oscarmi sa tak rozsvietila svätožiara, ktorú im pred časom zrazila z hlavy kritika pre nedostatok nominovaných afroamerických filmárov či žien. Ženy opäť figurovali takmer výhradne vo svojich kategóriách ako najlepšie herečky v hlavných úlohách a herečky vo vedľajších úlohách. Výnimkou je režisérka a scenáristka Greta Gerwig, autorka filmu Malé ženy, nominovaného v kategórii najlepší film aj najlepší adaptovaný scenár. Adaptáciu napokon podľa akadémie najlepšie zvládol pôvodom Novozélanďan Taika Waiti, režisér a scenárista filmu Králik Jojo o maloletom nacistovi a jeho imaginárnom kamošovi Hitlerovi, ktorého stvárnil samotný filmár.
Kvality najlepšej filmovej deviatky môžu tuzemskí diváci skontrolovať sami, takmer všetky filmy sa totiž objavili v našich kinách. Výnimkou sú Scorseseho film The Irishman a Manželské historiky Noaha Baumbacha, ktoré sú prístupné na Netflixe.
Vo štvrtok 13. februára má distribučnú premiéru vojnová dráma Sama Mendesa 1917, od ktorej pravdepodobne viacerí očakávali, že sa stane najlepším filmom uplynulého roka. Platí však staré pravidlo, divák mieni, Oscar mení. Kameraman filmu 1917, sedemdesiatnik Roger Deakins, má remeslo pevne v rukách a zaslúžil si Oscara za najlepšiu kameru. Najmä preto sa oplatí film ocenený Zlým glóbusom za najlepšiu drámu a najlepšiu réžiu vidieť na veľkom plátne.