Fundamentalisti, ktorých si nikto nevšímal

Paolo Sorrentino robí esenciálny pop, nový pop. Alebo robí "New Pope”, keby sme si chceli uletieť a pohrať sa s fonetikou anglického názvu seriálu Nový pápež. Taliansky filmár ním nadväzuje na príbeh svojej pôvodnej série Mladý pápež (2016) o najmladšom pápežovi v histórii.

25.03.2020 12:00
Nový pápež HBO Foto:
Stretli sa mladý a starý pankáč. Vo Vatikáne. Pápež Pius XIII. je od konca prvej série v kóme a jeho stav je nezvrátiteľný.
debata

Do kože Pia XIII. obliekol hollywoodskeho herca Judea Lawa, nechal ho fajčiť jednu cigaretu za druhou, popíjať čerešňovú kolu bez cukru a vyťahovať "sorrentinovsky” vzletné repliky z rukávov naškrobeného pápežského rúcha vo vatikánskych komnatách. A divákov naviedol milovať ho. Celá séria Nového pápeža sa dá vidieť on-line na HBO.

Vo Vatikáne sa Sorrentino vyslovene našiel

Sorrentino podľahol televíznej produkcii ako jeden z prvých bardov svetového filmu. V tomto žánri našiel uplatnenie pre svoju inklináciu k rozvláčnej, epizodickej narácii a stalo sa tak ešte predtým, ako začali byť kvalitné seriály medzi filmovými režisérmi v kurze. Pápežskou ságou prekonáva aj niektoré svoje celovečerné filmy. Napríklad v poslednom Oni a Silvio nemal ani spolovice toľko guráže rozvinúť tému márnivosti a lásky, ako sa mu to darí v sériách Mladý a Nový pápež. V jeho Vatikáne žijú pekné "kvietky”. Vysoké tu mieša s nízkym, poéziu s technom, gráciu zhadzuje kokaínom a erotikou a vzletný idealizmus kapitalistickým pragmatizmom.

Poznáte ten príbeh? Stretli sa mladý a starý pankáč. Vo Vatikáne. Pápež Pius XIII. je od konca prvej série v kóme a jeho stav je nezvrátiteľný. Vatikán teda zvolí nového pápeža a rúcho si oblieka charizmatický anglický šľachtic. "Krehká duša” Ján Pavol III. (John Malkowich) si do Vatikánu prináša poľovníckeho psa, škatuľku so stonožkou, životnú traumu a jedno malé tajomstvo. Sorrentino sa okrem iného pohráva s témou náboženského radikalizmu. Skupina Piových stúpencov sa nechce zmieriť s jeho osudom a keď zistia, že zmizol z benátskej nemocnice, zmobilizujú sa.

Chcú totiž svojho svätca, živého alebo mŕtveho. V skutočnosti však chcú počuť pravdu, ktorú im zvrchovaná moc odopiera a sú ochotní zradiť Desatoro, zaprieť Boha a riskovať svoju slobodu. Cirkev má v podaní Sorrentina „ústa plné krásy a lásky”. Opovážlivosť, s akou si filmár "prepožičiava“ ústne otvory najvyšších cirkevných hodnostárov, ako laškuje s myšlienkou, že Islamský štát zaútočil na Vatikán či ako zobrazuje sexuálnu zhýralosť ako každodennosť najvyššieho cirkevného domu, je síce na hrane, no jeho kritika spoločnosti nie je prvoplánová provokácia ani provokatívne udieranie po hlavách cirkevných hodnostárov. Je úvahou o ambivalentnosti dobra a zla. A trefný humor ho oprávňuje púšťať sa do všetkých.

Vykopali mu základy

Už v študentských filmoch a v neskorších kraťasoch Dlhá noc (2001) či The Game is Slow (2009) – popri celovečerných filmoch Sorrentinovi občas zostane čas aj na krátky film. Naposledy sa dala na youtube vidieť surreálna "reklama” na omamný sexy drink Killer in Red – opovážlivo odkazuje na poetiku velikánov svetového filmu, najbližší mu je azda Federico Fellini. Sorrentino redefinuje staré (v Novom pápežovi pobaví záverečný obraz ako citácia z filmu Shinning Stanleyho Kubricka) a na základoch vykopaných klasikmi, ktorých obdivuje, stavia barokové steny z plastu, inšpirovaný gýčom, videoklipmi či reklamou.

Áno, jeho zobrazenie je „nabubrelo“ prepychové, Vatikán zosobňuje neresť i krehkú poéziu vnútorných svetov hriešnych smrteľníkov. Sorrentino si v renesančno-barokových chodbách Vatikánu hovie. Do podmanivého "žrádla pre oči” šifruje úvahy o láske, pokore a upozorňuje na to, že v každodennom prispôsobovaní sa kapitalizmu a upevňovaní postavenia nie je priestor na ľudskosť ani u tých, ktorí sa odovzdali Bohu, a navyše sú zabezpečení lepšie ako ktokoľvek iný.

Sorrentino sa do kože najvyšších cirkevných hodnostárov prezlieka bez toho, aby sa skrýval za plentou. Za príbehom dvoch výstredných pápežov Pia XIII. a Jána Pavla III., ktorí sú hlavnými postavami série, sa skrýva obraz iného pápeža. Ten však zatiaľ nenosí pápežské rúcho, no čím viac ho naprieč dvomi sériami spoznávame, tým viac sa v ňom zrkadlí pápež vyznávajúci "strednú cestu”. A čo je stredná cesta? Podľa Pia to znamená otvoriť sa láske a kráse, ktoré nie sú pokušením a extázou. Seriál Nový pápež však extázou a pokušením rozhodne je a Sorrentino ním deklaruje odpúšťanie. Nikto totiž nie je bez viny. Ani mníšky, kňazi a dokonca ani pápež nemôžu hodiť kameňom. Tak čo tam po tom, že po návšteve kostola pôjdete na pivo, veď Ján Pavol III. tvrdí, že na gintonic nie je priskoro ani v zárodku dňa.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Vatikán #Federico Fellini #Jude Law #John Malkovich #Nový pápež #Paolo Sorentino