Aj kiná prídu o zisky: po rekordoch prichádza prepad

, 25.04.2020 16:57
Gabriela Marcinková a Marko Igonda
Gabriela Marcinková a Marko Igonda vo filme Sviňa, ktorý valcoval slovenské kiná. Autor:

Triller Sviňa, odkrývajúci zákulisie politických a mafiánskych praktík, sa stal hitom. Okamžite vyletel na vrchol rebríčka návštevnosti, za päť týždňov pritiahol do kín takmer 400-tisíc divákov a zarobil 2,5 milióna. Víťazné ťaženie sa zastavilo začiatkom druhej marcovej dekády, keď museli aj kinosály kvôli novému koronavírusu osirieť. Distribútori aj kinári - tak ako všetci, čo museli zatvoriť prevádzky - prídu o zisky.

Až budú bilancovať tento rok, sotva budú mať takú veľkú radosť ako vlani. Filmová ponuka prilákala za dvanásť mesiacov do slovenských kín viac ako 6,5 milióna divákov, viac návštevníkov zaznamenali v ére samostatnosti len v roku 2017. Rekordne narástli aj hrubé tržby, ktoré dosiahli viac ako 37,2 milióna eur – od roku 1993 sa vyšplhali dokonca najvyššie.

V desiatke naj tri slovenské filmy

Aj keď kiná valcovala minulý rok hlavne filmová produkcia spoza veľkej mláky, ktorá v distribučnej ponuke permanentne dominuje, slovenské filmy v hanbe nezostali. Do koncoročného rebríčka top 10 sa popri siedmich amerických tituloch prebojovali aj dva domáce. Najsilnejším diváckym magnetom bola Trhlina.

Mysteriózny triler režiséra Petra Bebjaka, vychádzajúci z populárnej knižnej predlohy Jozefa Kariku, si v kinách nenechalo ujsť 262 588 návštev­níkov. Viac ich získala len americká akčná sci-fi Avengers: Endgame. Za marvelovkou o boji superhrdinov za záchranu vesmíru však zaostala Trhlina len o necelých šestnásťtisíc divákov.

Na piatu priečku rebríčka návštevnosti sa vyšplhala romantická komédia Šťastný nový rok. Aj príbehy kamarátok dovolenkujúcich v zasnežených Vysokých Tatrách, pred ktoré stavia život nové lásky, problémy i trapasy, si nenechalo ujsť viac ako dvestotisíc milovníkov takpovediac červenej knižnice.

Ako býva už roky zvykom, najviac magnetizovali publikum animované filmy, ktoré privedú do kín celé rodiny. Do desiatky najnavštevova­nejších sa presadili hneď štyri, tri z nich ako tituly nadväzujúce na úspechy "jedničiek“. Najvyššie sa vyšplhala dobrodružná komédia Ako si vycvičiť draka 3. O pár tisíc divákov za ňou zaostal komediálny muzikál Ľadové kráľovstvo II. Komédia o trampotách, do ktorých sa dostane domáci miláčik nečakane konfrontovaný s pobytom v prírode – Tajný život maznáčikov 2 – sa tiež spoliehala na obľúbenosť jednotky. Kolekciu najúspešnejších animákov doplnil dobrodružstvý príbeh malého princa Simbu s pesničkami Leví kráľ.

Nečakane bodovala Loli paradička

Azda najväčším prekvapením medzi slovenskými produkciami sa stala Loli paradička. Tragikomickou romancou handicapovaného trhovníka a mladej zlodejky, ktorá rozohráva nielen večný konflikt "bielych“ a Rómov, debutovali otec a syn Víťo a Richard Staviarsky. Štýlom rozprávania pripomína ich film tak trochu tvorbu slávneho fínskeho režiséra Akiho Kaurismäkiho. V konkurencii slovenských titulov sa prepracovala na tretie miesto top päťky. Ziskom viac ako 50-tisíc návštevníkov sa jej podarilo predstihnúť aj romantickú komédiu Ženská na vrchole, ktorú v česko-slovenskej koprodukcii nakrútila režisérka Lenka Kny. Päťku divácky najatraktívnejších domácich titulov uzatvára dráma Kto je ďalší. Režisér a scenárista Miro Drobný v nej otvára problematiku sociálnych sieť. Inšpirovali ho tri skutočné príbehy mladých ľudí, ktorých kyberšikana, rooftoppnig a sexuálne zneužívanie priviedli až na hranicu života a smrti. Témami filmu vyvolal zvedavosť publika, ale aj kritiku mnohých, čo pred problémami mladých radšej zatvárajú oči.

Bude to neradostná bilancia

Zatvorené kinosály premenili plán tohtoročných premiér na zdrap papiera. Kedy sa viac ako dve stovky filmových noviniek dostanú na strieborné plátna, v tejto chvíli nikto netuší. Aj keď distribútori a kinári nepochybne zvažujú všetky možnosti. Lenže päť či viac premiér za jediný týždeň bývala riadna porcia aj pred pandémiou. Pri bilancovaní tohtoročných výsledkov však už vopred môžu zabudnúť na rekordy návštevnosti aj vysoké zisky z tržieb.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#koronavírus #kino #film
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku