Schumacher robil veľké dusno aj s menším rozpočtom

Joel Schumacher sa dostal k filmu cez módu, študoval totiž návrhárstvo, kde sa však neuplatnil, a tak sa začal realizovať ako kostýmový výtvarník. Až neskôr sa dostal k písaniu scenárov a réžii.

23.06.2020 17:00
telefonna budka Foto:
Colin Farrell si v Schumacherovej Telefónnej búdke aj poplakal.

Autor trileru z roku 2002 Telefónna búdka o mužovi (Colin Farrell), ktorý je neznámym vydieračom nútený prežiť najzúfalejšiu etapu svojho života v telefónnej búdke, pretože je nemorálny a skazený, či slávneho muzikálu Fantóm opery umrel v pondelok v New Yorku vo veku osemdesiat rokov.

Batman mu nesadol

Spomínate si na film podľa kultových komiksov Batman a Robin? Aj ten režíroval Joel Schumacher, no v jeho osobnej filmografii zosobnil porekadlo, že aj majster kat sa niekedy utne. Film bol totiž nominovaný na Zlatú malinu a v rebríčku časopisu Empire ho diváci postavili na piedestál najhorších filmov všetkých čias.

To však neznamená, že Arnold Schwarzenegger neobetoval pri natáčaní všetko vrátane zdravia. V obleku zloducha Pána Freezeho sa vraj stále dusil a jeho náprotivok George Clooney, ktorý stvárnil Batmana, to nemal o nič ľahšie. Bizarných protihráčov doplnila svojská femme fatale Uma Thurmanová, ktorá s oduševnením jej vlastným terorizovala mesto ako akčná antihrdinka Poison Ivy. Z tejto batmanovky je právom kultová záležitosť a na sláve jej pridávajú práve spomínané príšerné hodnotenia. Ktovie, ako by to dopadlo, keby film režíroval Tim Burton, ktorý ponuku pred Schumacherom odmietol.

Po tom, čo sa Joel Schumacher predral na režijnú stoličku v najväčších svetových filmových štúdiách, oslovil ho so zákazkou aj trpký cynik Woody Allen. Ikonický herec a filmár nosí spolu s herečkou Diane Keatonovou vo filme Spáč (1973) práve elegantné kostýmy od Joela Schumachera. Minimalistickú eleganciu uplatnil aj v Allenovej dráme Interiéry o päť rokov neskôr.

Od kostýmov sa len odrazil

Súbežne začal Schumacher písať scenáre k muzikálu Sparkle (1973) či k filmom Autoumyváreň (1976) a Čarodejník (1978) a ako filmár debutoval v roku 1974 v televíznej produkcii filmom Príbeh Virginie Hillovej, ktorý sa stretol s pozitívnym diváckym ohlasom. Pokračoval prácou na filmoch Neuveriteľne sa zmenšujúca žena (1981), D. C. CAB (1983) a Oheň sv. Eliáša (1985). Nasledovali o čosi úspešnejšie snímky Stratení chlapci (1987) a Bratranec a sesternica (1989).

S myšlienkou o tom, ako klinická smrť ovplyvní duchovno a psychiku človeka po takejto skúsenosti, koketoval vo filme s príznačným názvom Hráči so smrťou. Smrť tu zveril do rúk Julii Robertsovej a Kieferovi Sutherlandovi. Schumacherov triler bol nominovaný na Oscara pre najlepší strih zvuku. Psychologický triler bol žánrom, v ktorom sa Schumacher výborne orientoval a bez veľkolepých rozpočtov ho „ukočíroval“ aj v dusnej dráme Voľný pád (1993) s revoltujúcim Michaelom Douglasom.

Po incidente s nepodarenou batmanovkou sa Schumacher vrátil do formy trilerom 8 MM (1998) a neskôr triumfoval muzikálom Fantóm opery (2004) podľa známeho muzikálu Andrewa Lloyda Webbera, ktorý sa dočkal troch nominácií na Oscara a troch nominácií na cenu Zlatý glóbus. Žiadna z prestížnych cien však v Schumacherovom newyorskom príbytku nežiarila.<pf>

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Colin Farrell #Hollywood #úmrtie