Prehliadka pôvodne zamýšľaná ako ukážka slovenskej tvorby sa napokon zmenila na česko-slovenskú. "Pri slovenských filmoch sme natrafili väčšinou na mužských autorov, preto sme pridali český kontext, kde bol výber bohatší,” vysvetľuje študentka filmovej vedy na VŠMU Barbora Nemčeková.
Chodila som so striptérkou
Zástupkyňou mladej českej dokumentaristiky je študentka FAMU Kateřina Turečková. V jej tvorbe sa kontinuálne objavujú queer témy a Teplo na kraťasy premietne jej film Strip o vzťahu s bývalou priateľkou, ktorá mala pre partnerský vzťah problematickú profesiu, pracovala totiž ako striptérka. "Je to kratučký, veľmi osobný čiernobiely film,” približuje Nemčeková. Premietať sa bude aj jej film o trans chlapcovi z menšej českej dediny s príznačným názvom Prečo sa cítim ako chlapec. Kateřina Turčeková bude hosťkou podujatia.
"Vidím problém v tom, keď sa premietania zamerané na queer témy sústredia len na filmy vyrovnávajúce sa s neheteronormatívnou identitou či vyoutovaním sa protagonistov, teda priznaním inej sexuálnej orientácie pred okolím i rodinou. No, samozrejme, aj takýto film v prehliadke máme,” hovorí Nemčeková. Pripomína, že selekcia je citlivá na formálne a obsahovo zaujímavé filmy, ktoré presvitajú autorským gestom. "Nevybrali sme ich len preto, že ich autori majú queer identitu alebo o nej ich filmy pojednávajú, ale preto, že sú kvalitné.” Pri otázke, či sa v domácom prostredí queer témam mladá generácia autorov venuje, vymenúva len niekoľko filmárov. "Napríklad David Benedek či vlaňajší absolvent réžie na VŠMU Gregor Valentovič, no do prehliadky sme ich nezahrnuli, pretože sme chceli premietať filmy, ktoré v našom kontexte premietané ešte neboli.” Kid Gregora Valentoviča je síce zástupným dielom, no mal premiéru v Karlových Varoch a premietal sa vo svojom špecifickom kontexte na Slovensku už viackrát.
Teplo na kraťasy predstaví aj dokument Denník princeznej, študentky druhého ročníka na VŠMU Barbary Vojtašákovej, ktorý je čerstvý a zaujímavý práve tým, že vznikol počas karantény v dedinke, odkiaľ autorka pochádza. Špeciálny je podľa Barbory Nemčekovej práve ukotvením v karanténnom čase.
Vytiahli aj študentský poklad
"Film Matúša Krajniaka Praví chlapi považujem za poklad slovenskej študentskej tvorby. Nakrútil ho v roku 2010 na VŠMU. Neskôr odišiel študovať do Berlína, teraz žije v Londýne. Budeme s ním diskutovať formou videa, v ktorom nám odpovedal na otázky.” Autobiografický film Vladimíra Adáseka Vášeň je z 90. rokov a bol súčasťou poviedkového filmu 100 % čistá láska. Adásek sa konfrontuje nielen s inou sexuálnou orientáciou, ale aj s identitou filmára. Kladie si otázky, ako pristupovať k tvorbe.
"Premietanie zakončíme filmom Roma Boys českej dokumentaristky Rozálie Kohoutovej. Film vznikol na FAMU a je o rómskom chlapcovi, ktorý sa identifikuje ako gej a vypovedá o tom, že aj v rámci rómskeho etnika existujú predsudky voči LGBTI identitám, nemá ich len heteronormatívna majorita,” približuje Nemčeková. Súčasťou večera je aj poetické videoartové dielo Jana Matýska a po premietaní zahrá dídžejka Violence Has No End(s) "vizuálne interaktívne techno”.
Podujatie Teplo na kraťasy ukáže filmy aj z archívu bratislavskej VŠMU, ktoré len ťažko niekde uvidíme, a prispieva k scitliveniu diskurzu o problémoch ľudí s inou sexuálnou orientáciou. "V bratislavskom kontexte je to určite lepšie, no aj na filme Denník princeznej vidieť, že v iných častiach Slovenska, najmä v malých dedinkách, prevláda homofóbia a heteronormativita. Téma vyrovnávania sa s identitou, ktorá sa odchyľuje od väčšinovej, tu bude prítomná vždy, podobne ako snaha o zrovnoprávnenie,” uzatvára Barbora Nemčeková.