V nemeckých filmoch bude viac žien, Turkov aj homosexuálov

, 03.12.2020 16:00
ufa
Nemecká filmová spoločnosť UFA chce, aby pred aj za kamerou dostali väčší priestor ženy, komunita LGBTI, ľudia iných národností aj zdravotne postihnutí. Autor:

Aj keď filmy už nie sú čiernobiele ako kedysi, mohli by byť ešte pestrejšie. Plán, ako to dosiahnuť, predstavila UFA, najstaršia filmová spoločnosť v Nemecku. Ako prvá v krajine sa pred pár dňami zaviazala, že začne presadzovať diverzitu - rozmanitosť pred aj za kamerou.

Čo to v praxi znamená? Viac príležitostí pre ženy, zdravotne postihnutých, LGBTI či ľudí inej farby pleti. Skrátka, pre všetky skupiny, ktoré filmový priemysel dosiaľ znevýhodňoval. Firma svoj krok zdôvodnila spoločenskou zodpovednosťou.

„Musíme sa rozhodne postaviť proti diskriminačným tendenciám, nastaviť zodpovedajúce témy a zviditeľniť ich vo svojich programoch. V UFA je rozmanitosť základným predpokladom každého druhu tvorivosti,“ uviedol na internetovej stránke spoločnosti jej obchodný šéf Joachim Kosack.

Filmový svet a realita

Cieľom je, aby do roku 2024 produkcia i zloženie zamestnancov UFA odrážalo skutočné pomery v Nemecku.

Nakrútené filmy, televízne seriály či iné programy by mali zobrazovať viac príbehov z prostredia žien, hendikepovaných osôb, černochov, Turkov, Arabov a podobne, no aj homosexuálov, lesbičiek alebo iných sexuálnych menšín. Títo ľudia by zároveň mali rozšíriť rady zamestnancov a spolupracovníkov filmovej spoločnosti.

UFA sľúbila, že na to stanoví kvóty, ktorých napĺňanie bude sledovať a vyhodnocovať. Prvé výsledky by mala zverejniť už koncom budúceho roka. Ako základ pre určenie kvót budú slúžiť štatistické údaje.

Z tých napríklad vyplýva, že až štvrtina obyvateľov Nemecka pochádza z rodín prisťahovalcov a asi desať percent tvoria ľudia s ťažkým postihnutím. To, čo nemeckí diváci vidia vo filmoch či v televíznych programoch, však tomu nezodpovedá. A práve to chce vedenie UFA zmeniť.

Známa filmová spoločnosť, ktorú založili už v roku 1917 a o deväť rokov neskôr vybudovala najväčšie filmové ateliéry v Európe, diverzitu vníma ako súčasť podnikateľskej kultúry. Ako pripomína na svojej webstránke, ide nielen o rôznorodosť, ale aj o toleranciu, inklúziu a rovnosť príležitostí, ktoré by v modernej spoločnosti mali byť samozrejmosťou.

Rozhodnutie firmy UFA môže mať výrazný vplyv na filmovú a televíznu tvorbu v Nemecku, keďže jej programy dostávajú široký priestor – čas, ktorý im nemecké televízie poskytujú, dosahuje ročne vyše 3 500 hodín – a denne ich sledujú milióny divákov.

Tvorba spoločnosti UFA je pritom pestrá. Produkuje filmy, seriály, publicistické relácie, zábavné a hudobné programy, reality šou, ale aj rôzne súťaže, hry či kvízy.

Biely ako syr

Ohlasy na postup spoločnosti UFA sú priaznivé. Verejnoprávna televízia Deutsche Welle (DW) pripomína, že nemecký film je „biely ako syr“.

Väčšinou vraj ukazuje iba „Bionemcov“ – bielych, stredoeurópsky vyzerajúcich ľudí, prevažne mužov. Herečky sa sťažujú na nedostatok úloh, diskriminovaní sa cítia i herci cudzieho pôvodu.

Nemecký herec Tayfun Bademsoy, ktorý má turecké korene, napríklad už v minulosti kritizoval, že zväčša dostáva len ponuky, aby stvárnil predavača zeleniny, islamského teroristu či iného kriminálnika. „Keď si človek zapne televízor, neodráža to realitu na nemeckých uliciach,“ upozornil Bademsoy.

A nejde len o ľudí inej farby pleti. Umelecký agent Rudolf Oshege, ktorý zastupuje hercov zahraničného pôvodu, pre DW už pred štyrmi rokmi potvrdil, že jeho klientov obsadzujú iba do stereotypných úloh. Jeden poľský herec to podľa neho vzdal a vrátil sa do vlasti, keď si v Nemecku dvanásťkrát zahral zlodeja áut.

„Títo herci sa neobjavujú v "celkom normálnych“ úlohách. Tak veľa Poliakov pracuje v stavebnom priemysle. Prečo teda nejakú sekretárku v stavebnej firme nikdy neobsadia poľskou herečkou s prízvukom?" pýtal sa Oshege. Ak sa aj nejakým tureckým hercom podarí dosiahnuť úspech, je to skôr vďaka tomu, že im prácu ponúkli tureckí režiséri.

DW oceňuje, že sa väčšieho uplatnenia v UFA dočkajú i ženy. Podľa odborníkov je totiž zarážajúce, že v krajine, ktorú už 15 rokov vedie žena, dostávajú herečky len tretinu hlavných rolí. A iba každý piaty film nakrúti režisérka. K rovnosti, akú poznajú vo Veľkej Británii či v škandinávskych štátoch, má Nemecko ešte ďaleko.

Experti však varujú, že iba kvóty situáciu nevyriešia, a z toho, že filmárom nanútia obsadiť väčší počet žien, Turkov či homosexuálov, ešte nevyplýva, že to budú aj dobré príbehy a kvalitné úlohy. Naopak, môžu z toho vzniknúť nové stereotypy.

Zmenou podľa nich musí prejsť celý filmový priemysel a myslenie ľudí, aby bol vývoj prirodzený a prijali ho aj diváci.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#rodová rovnosť #kinematografia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku