Aktuálne je v ponuke výber toho najlepšieho z domácej a českej kinematografie posledných rokov. Rebríček sedemnástich filmov zostavili diváci a kurátori jednotlivých programov z filmov uvedených v on-line premiére v tomto roku.
Krátke filmy sú niekedy viac
O tom, že krátky film nie je menejcenným filmovým druhom, svedčí i to, že Slovensko poslalo do výberu na oscarové nominácie krátky animovaný film tvorivej dvojice David Štumpf a Michaela Mihalyiová Sh_t Happens, ktorý už videli diváci na desiatkach svetových festivalov. Premiéru mal na Bienále v Benátkach a uviedli ho napríklad aj na jednom z najexkluzívnejších amerických festivalov Sundance. Príbeh zvieratiek, ktoré to nemajú v bežnom živote vonkoncom ľahké, je čiernohumornou metaforou toho, ako človek túžiaci mieni a škodoradostný osud jeho plány mení. V ponuke je aj výnimočný krátky animák Šarkan Martina Smatanu premiérovaný na Berlinale. Príbeh chlapca a dedka, ktorý stráca sily a nadobúda ľahkosť neba, sa svojou symbolickou krásou dotkne detí aj dospelých.
Viera Čákanyová je jedna z mála slovenských autorov, ktorá pracuje s filmovou esejou a neobmedzuje sa žánrami ani filmovými druhmi. Dokumentárne sci-fi FREM by bola škoda zaškatuľkovať, ak ho však diváci uvidia po prvýkrát doma, treba mať poriadne veľkú obrazovku. Autorka pozýva diváka do Antarktídy, kde odľudštená krajina akoby v tichu a ľade dožívala. V jej agónii kontempluje nad svetom po človeku. Nad bielo-bielymi plochami sa však vznáša neznámy pozorovateľ, do ktorého sa môže hravý divák prevteliť a z vlastnej skúsenosti vychádzať v ústrety špekuláciám o budúcnosti. Reflektovať, imaginovať a dať sa pohltiť krásou krajiny, ktorá pravdepodobne čoskoro vplyvom globálnej ekologickej krízy stratí pôvodnú podobu.
Umeleckých filmov ako FREM je v našich geografických šírkach ako šafranu. Čákanyová naň voľne nadviazala aj druhým celovečerným filmom, dokumentárnym denníkom z Antarktídy Biela na bielej, ktorý sa stal tento rok absolútnym víťazom Medzinárodného festivalu Jihlava. Do našich kín by sa mal dostať na budúci rok.
Slovenský Trainspotting?
V kinách sa svojho času mihol aj debut Juraja Šlauku Punk je hned! o stupavských vyvrheľoch. V roku 2019 to bol rozhodne jeden z najvydarenejších hraných slovenských filmov. Šlauka sa infiltroval do prostredia svojich autentických protagonistov a príbeh tvoril citlivo, intutívne, vychádzajúc z reálnych osudov flákačov, zlodejov a narkomanov. Protagonistom príbehu je nihilista s pomiešanými hodnotami predurčený doplatiť na svoj životný štýl všetkým, čo mu zostalo. Teda nielen vlastným zdravím, ale aj rodinou. Jeho snaha o zachovanie má však obrovskú energiu, podobne ako dravosť vyvrheľov žijúcich na hrane v kultovom Trainspottingu Dannyho Boylea.
Málo divákov nazbieral v kinách aj ojedinelý dokumentárny film Juraja Mravca Stratený domov. Filmov, ktoré v kinodistribúcii z rôznych dôvodov, či už pre veľkú konkurenciu, alebo zlú marketingovú stratégiu, zanikli, je mnoho. Aj vďaka pandémii sme si však zvykli na VOD distribúciu, v iných krajinách sveta bežnú už pred krízou a môžeme ich vidieť on-line.
Stratený domov si diváka rozhodne zaslúži. Juraj Mravec zobrazil vojnu o Mosul z najbližšej možnej perspektívy, vo filme sleduje denné práce slovenských záchranárov, exponuje ich rozhodnutie dobrovoľne vkročiť do oblasti s vyhroteným vojnovým konfliktom aj napriek tomu, že doma na nich čakajú rodiny. Motív rodiny je ústredný aj pri nahliadaní na osudy civilistov, ktorí sú nútení utekať z krajiny a oddeliť sa od najbližších.
Ponuka Dafilms rozhodne nekončí pri vymenovaných filmoch. Zaujímavým programovým špeciálom sú napríklad víťazi festivalu študentských filmov Áčko a za nahliadnutie stojí aj výber reklamných filmov 50. rokov.