Sprievodkyňa Angie Marcheseová všetky taje miesta predstaví za dve hodiny. Na prvé dve virtuálne návštevy sa prihlásil maximálny počet 300 ľudí. Videli rôzne významné spomienkové predmety, ale tiež to, o čo požiadali.
Podobne vpúšťa divákov do svojich priestorov newyorské Metropolitné múzeum, ktoré teraz organizuje výstavu starých majstrov maľby. Sprievodkyňa tu kvôli koronavírusu neprechádza sálami, ako to robia v Gracelande. Ide skôr o vizualizáciu.
Medzi návštevníkmi bola aj znalkyňa newyorských múzeí a učiteľka angličtiny Barbara Brownová-Abolafiová. Prezentácia je podľa jej slov kvalitná, prispôsobená požiadavkám, umožňujúca interaktívny prístup a poskytujúca tiež priestor pre otázky.
„Či sa to dá prirovnať k zážitku, ktorý máte, keď ste v múzeu osobne? To samozrejme nie. Ale podnecuje to k premýšľaniu,“ povedala Brownová-Abolafiová.
Platenú návštevu podnikla so študentami malej Bergenskej vyššej školy v New Jersey a sprievodkyni vopred svojich študentov priblížila. „Prispôsobila tomu výklad, nešla príliš do detailov, ale ani nezjednodušovala. Bolo to také zaujímavé, že sme to o 20 minút natiahli,“ uviedla profesorka k návšteve.
Metropolitné múzeum zahájilo platené virtuálne prehliadky vlani v júni a do decembra ich ponúklo 116. Absolvovalo ich viac ako 2800 ľudí.
Múzeum požaduje za skupinu maximálne 40 dospelých 300 dolárov, v prípade študentov 200 dolárov. Má program i pre deti, za druhý polrok minulého roka ho ponúklo 4000 školákom, a to i zahraničným. Záujem neustále rastie.
Do platených virtuálnych prehliadok investovali aj iné newyorské múzeá, vrátane Guggenheimovho, umelecké zbierky založené Helen Clayovou Frickovou alebo pamätník atentátov z 11. septembra 2001.
Na rozdiel od newyorských inštitúcií tento formát zatiaľ nevyužil parížsky Louvre, hoci bol v roku 2019 najnavštevovanejším múzeom sveta. Jeho hovorkyňa oznámila, že sa o tom uvažuje.
Parížska nadácia Louis-Vuitton nedávno ponúkla malú prechádzku svojou expozíciou, ktorá je venovaná fotografke Cindy Shermanovej. Londýnske múzeum designu ponúka za sedem libier prehliadku výstavy elektronickej hudby.
Osobný a priamy kontakt s umeleckým dielom je síce nenahraditeľný, ale rastúci záujem o virtuálne prehliadky je dôsledkom globalizácie sveta ponúkajúceho stále širšiu kultúrnu ponuku, myslí si Michael Burns z americkej agentúry organizátorov výstav Quatrefoil.