Kto by povedal, že práve takáto reality šou bude mať úspech. Kanadský program je celosvetovým fenoménom, je prvým svojho druhu. Dokáže zaujať aj tých, ktorí po vyslovení spojenia „reality šou“ okamžite vypnú a pozornosť obrátia iným smerom.
Umelci v strese
Unikátny seriál stojí na klasických pilieroch modelu reality šou. Súťažiaci vybraní v kastingu majú v časovom limite (4 až 6 hodín) vytvoriť dielo na zadanú tému. Motivácia je obrovská. Výhra 60-tisíc dolárov a stáž v prestížnom americkom Corningskom múzeu skla. Jeden vždy vyhrá, jeden vypadne.
Ide o veľa, času je málo a tak umelci po zadaní témy bleskovo kreslia svoje návrhy. Do zošitov, na sklenené platne alebo na podlahu dielne. Nielenže musia splniť zadanie, porota hodnotí koncept, kreativitu, technické spracovanie a záverečnú prezentáciu.
Extravagantná Newyorčanka Deborah z prvej série pri zadanej téme Kytica zvesí kútiky. Evidentne má k ženskému jemnocitu ďaleko. Na rozdiel od kolegov, ktorí sa držia témy doslovne, navrhne koncept, ktorý je nadstavbou. Spája v sebe zemitosť, originalitu a humor: ružovohnedé zemiaky – lebo vždy nejaké má doma – a na nich rastú klíčky.
V tomto diele cíti sama seba. Jeden z najoriginálnejších kúskov celej série ohromí porotu. Deborah je od začiatku favoritkou. Či vyhrá ona, alebo niekto iný, netreba prezrádzať, ak by ste si šou chceli pozrieť. Svoju profesionalitu ukáže aj v momente, keď jej jeden dokonale vytvarovaný zemiak spadne na zem a roztrieska sa na márne kúsky. Deborah sa na pár sekúnd zastaví srdce. Alebo iba divákom? Skúsená sklárka dotvorí zemiak tak, že nehodu povýši na zámer. A ide sa ďalej.
Kamionisti v umeleckej sfére
V šou sa dozvedáme aj „pikošky zo zákulisia“. Sklári o sebe so smiechom hovoria, že sú vlastne takí kamionisti medzi umelcami. Tento druh umenia je jedným z fyzicky najnáročnejších. Na neustále prenášanie skla na píšťale treba veľa sily, náročné sú aj hodiny pri horúcich peciach. Sklári sú spotení, mokrí, nezriedka sa popália. Vo vzduchu cítiť spálené noviny, ktorými hladia vyfúknuté banky zo skla, rovnako aj vôňu včelieho vosku, ktorý pri práci používajú.
Ale pre nich je to umenie, ktorému zasvätili život. A navyše, ako hovorí jeden z členov poroty, futurista (zadáva súťažiacim zdanlivo nesplniteľnú tému – vytvoriť robota), sklo bude mať v budúcnosti cenu zlata. S klesajúcimi zásobami kremičitého piesku bude stúpať hodnota sklárskych výrobkov. Súťažiacim sklárom to pošteklí ego.
Tí sú inak vybraní na základe kastingov a typologicky výborne nakombinovaní, aby vznikali nevšedné diela a tiež zaujímavé interakcie medzi účastníkmi. V šou sú vždy top sklári, či už spomínaná Deborah z prvej série alebo „rebelant sklárskej komunity“ Chris, ako sa sám nazýva, ktorý rád porušuje stereotypy a pravidlá. Tí prinášajú novátorské riešenia a majstrovské techniky. Ostatní majú viac či menej skúseností, ale to neznamená, že nedokážu vytvoriť kúsky, z ktorých porotu odfúkne, a zaradiť sa medzi sklársku elitu.
Napätie, emócie a iskrenie v sklárskej dielni rozhodne nechýba. A to nielen vďaka tavným peciam a plameňometom. Po rôznych prostoduchých reality šou zameraných na čím ďalej tým nezmyselnejšie témy je táto naozaj pozoruhodná.
Je to síce stále iba konštrukt, nie je to realita. Často môže ísť o kalkul súťažiacich, o exhibíciu, a nie o autentické umelecké vyjadrenie. Ale otvárajú sa tu zaujímavé otázky, posúvajú sa hranice, divák dostáva možnosť zamýšľať sa, ale aj sa priamo pozrieť, ako vzniká umelecké sklo. A to v čase, keď exkurzie do sklárskych dielní sú už skôr výnimkou ako pravidlom. Tiež máme šancu nahliadnuť do zákutia mysle umelca. To tiež nie je úplne bežné. Blown Away je výborná príležitosť, ako to celé so sklármi zažiť.