Hollywoodskym scientológom sa pohľad do zrkadla nepáči

O tom, komu vlastne "patrí" Hollywood, sa diskutuje už celé storočie. To, že možno nenápadne padol do rúk obávaným aj zosmiešňovaným scientológom, je však ochotný priznať len málokto. Na cirkev, ktorá ovládla prostý ľud aj mnohých prominentov, si už v budúcom roku posvieti film Paula Thomasa Andersona s Joaquinom Pheonixom, Amy Adamsovou a Philipom Seymourom Hoffmanom, a to napriek viac ako ročnému zákulisnému boju, ktorý s režisérom cirkev zvádzala.

08.06.2011 08:00
Philip Seymour Hoffman Foto:
Sci-fi spisovateľ a zakladateľ scientologickej cirkvi L. Ron Hubbard je pre mnohé celebrity takmer svätcom. V snímke The Master nápadne podobného muža stvárni Philip Seymour Hoffman (na snímke).
debata

Film sa takmer „rozplynul“
Ešte v minulom roku sa v krátkom časovom slede objavili informácie o vzniku a následnom zastavení filmového projektu The Master. Režisérom snímky, ktorá akoby sa na jeseň roku 2010 rozplynula v kalifornskom ovzduší, mal byť Paul Thomas Anderson, 40-ročný držiteľ piatich nominácií na Oscara za réžiu či scenár snímok Boogie Nights, Magnolia alebo Čierna krv.

Anderson je v Hollywoode považovaný za špecialistu na pikantné témy. Práve to však jeho najnovší film takmer zahubilo. Hlavným hrdinom filmu The Master má byť Lancaster Dodd. Vojnový veterán, ktorý po návrate do USA nedokáže nájsť svoje miesto v spoločnosti, a tak si vytvorí vlastnú komunitu – cirkevnú sektu. Na samotnom príbehu by hádam ani nebolo nič, čo by mohlo podnietiť kohokoľvek nespokojnosť, ak by len Andersonov scenár tak veľmi nedbal na detaily.

Režisérov fiktívny príbeh totiž nesmierne pripomína príbeh vzniku scientológie, ktorá akoby náhodou patrí v Hollywoode medzi tie najrozšírenejšie sekty. Aj Andersonova sekta napríklad vzniká v roku 1952, teda práve vtedy, keď svoju cirkev zložil aj otec scientológie L. Ron Hubbard. Práve na neho sa nápadne podobá aj predstaviteľ hlavnej úlohy Philip Seymour Hoffman, ktorého Anderson považoval za pilier filmu už pri písaní scenára.

Život v strachu
Ani Andersonov vzťah k scientológii nie je celkom platonický. Vizuálny umelec Jeremy Blake, s ktorým režisér úzko spolupracoval na komédii Opití láskou, spáchal v roku 2007 samovraždu len týždeň po tom, čo dobrovoľne opustila tento svet aj jeho priateľka, úspešná tvorkyňa počítačových hier Theresa Duncanová. V posledných mesiacoch pár žil v neustálom ochromujúcom strachu práve zo scientológov, ktorí ich údajne prenasledovali a zastrašovali.

Napriek oficiálnym vyhláseniam, v ktorých Anderson tvrdil, že podobnosti jeho fikcie a scientológie sú čisto náhodné, medzi hercami, filmármi aj producentmi hojne zastúpená cirkev sa postavila na odpor. Nešlo však o žiadne mediálne prestrelky či bojkot jednotlivcov. Film zamietli hneď jedny z najväčších hollywoodskych filmových štúdií Universal, a to krátko po tom, čo internetový magazín The Playlist zverejnil analýzu scenára k snímke s dôrazom na paralely so scientológiou.

Má teda skutočne prapodivná sekta spájaná s mnohými obvineniami zo zastrašovania svojich kritikov v Hollywoode moc povoliť, alebo, naopak, pochovať filmový projekt za desiatky miliónov dolárov? Mnohí tvrdia, že keď dokázala vytiahnuť z blata a postaviť na piedestál niekoho takého kontroverzného, ako je Tom Cruise, dokáže už asi všetko.

Na scenári „zapracoval“
Anderson sa však nevzdal a napriek tomu, že mu zavreli dvere pred nosom ešte viaceré štúdiá, záchrancu napokon našiel v podobe 25-ročnej Megan Ellisonovej, dcére miliardára a vášnivej producentke. Ellisonová sa nedávno realizovala napríklad aj v kinohite Skutočná guráž, a tak prísľub jej spolupráce posmelil aj hercov, ktorí dosiaľ veľmi nadšení filmom neboli.

Okrem už spomínaného Hoffmana sa napokon Andersonovi upísali aj Joaquin Pheonix, Laura Dernová a Amy Adamsová. Nakrúcať sa dokonca začne už 13. júna, a tak film iste v budúcom roku bude mať premiéru. Otázne však je, akú cenu za tento náhly zlom k lepšiemu musel Anderson zaplatiť. Podľa magazínu AVclub totiž na scenári po neúspechoch so štúdiami Universal „poriadne zapracoval“.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba