Recenzia: Útek zo Sibíri - dlhá cesta k odpusteniu

Režisér Peter Weir má na konte filmy ako Svedok, Spoločnosť mŕtvych básnikov, Zelená karta, Truman Show. Alebo Master&Commander, ktorý nakrútil v roku 2003 a odvtedy dlho nič. Až vlani svetu predstavil nový projekt Útek zo Sibíri, ktorý mal vo štvrtok 9. júna slovenskú premiéru.

10.06.2011 12:00
Ed Harris (vpravo) a Colin Farrell vo filme... Foto:
Ed Harris a Colin Farrell vo filme Útek zo Sibíri

Weir sa pre svoju novinku inšpiroval knihou Dlhé putovanie a hoci je názov jeho filmu iný, kľúčovým prvkom, ktorý ho charakterizuje, je práve putovanie. Postavy príbehu prechádzajú krajinami a ich vonkajšia cesta je napojená na silné vnútorné motivácie. Súvisí s túžbou po slobode, snahou prežiť. A je to únik skupiny ľudí, ktorí si hľadajú cestu jeden k druhému. Musia sa zladiť, aby ich skupina čo najefektívnejšie fungovala a zároveň sa navzájom spoznávajú. Je to skúška charakterov vo vyhrotenej situácii. Zaujímavej situácii.

Film mužov
Vodcom utečencov je Poliak Janusz, ktorý mal byť v gulagu dvadsať rokov. Pre skupinu je to veľmi dôležitý člen, pretože ovláda stratégie prežitia v divočine a vyznačuje sa odhodlaním. Podvolí sa mu aj grobiansky ruský zlodejíček Valka, na ktorého si treba dávať zvlášť pozor. Americký inžinier Smith je pragmatik, ktorý koná s chladnou hlavou, ale v skutočnosti ho zožiera pocit viny za smrť svojho syna. Výčitky trápia aj lotyšského kňaza a medzi utečencami sa tiež nájde jeden vtipkár a jeho „parťák“, ktorý rád varí a kreslí.

Spomenúť treba ešte Januszovu motiváciu. Do gulagu sa totiž dostal aj na základe toho, že proti nemu pod nátlakom vypovedala jeho manželka. Janusz je presvedčený o jej trápení a potrebuje sa vrátiť domov, aby jej mal kto odpustiť.
Druhou a poslednou ženskou hrdinkou filmu je mladá Irena, ktorá sa pridá k utečencom počas ich cesty. Dievča sa potom stane spojnicou medzi chlapmi a pod jej vplyvom sa začnú viac otvárať. Irena zároveň otestuje, nakoľko týchto utečencov riadi pud sebazáchovy a nakoľko sú schopní prejaviť ľudskú spolupatričnosť a súcit.

Bez vypätých chorálov
Ak si niekto pozrie trailer filmu, uvidí dynamicky nastrihané zábery dramatických situácií podfarbené monumentálnou hudbou. Trailer zavádza. Našťastie. V Úteku zo Sibíri sa totiž divák nedočká rýchleho tempa a vypätých chorálov. Postavy sa síce nachádzajú vo vyhrotených situáciách, ale Weir ich nápadne nedramatizuje. Ak niekto vidí v traileri vlky a očakáva v snímke strhujúci súboj s dravcami, alebo si myslí, že púštna búrka, ktorá v ukážkach nesmie chýbať, bude rozpútaná v dlhej veľkolepej scéne, tak môže byť zaskočený. Útek zo Sibíri nie je film prvoplánových atrakcií, medzi ktorými sa pohybujú nejaké figúrky. Je to film postáv a ich cesty.

Tá cesta trvá dlho, ale Weirovi sa darí udržiavať divákovu pozornosť. Nielen väzbami medzi hrdinami, ale aj prácou s krajinnými motívmi. Tak, ako sa postavy posúvajú dopredu (unavenou) chôdzou, je aj tempo rozprávania vláčne, čím sa napája na ich prežívanie. A akýmsi vstrebávajúcim spôsobom napája tiež diváka.

Všetci vedia po anglicky
Weirovi vyšiel pokus skombinovať svetoznámych hercov (Jim Sturgess, Ed Harris, Colin Farrell) s menej známymi a v práci s nimi opäť potvrdil svoju zručnosť. Čo môže prekážať, je konštrukcia, že hrdinovia rôznych národností medzi sebou hovoria po anglicky. Alebo to, že miestami režisér vedie divákov príliš za ruku a zároveň je heslovitý, podáva zjednodušené informácie.
No napokon sa aj tak najviac pozornosti dostáva ľuďom – ich vonkajšej a vnútornej ceste. Pre Janusza je to putovanie za odpustením a diváci by mohli Weirovi odpustiť kompromisy a prešľapy, pretože Útek zo Sibíri nie je ako navoňaná mŕtvola. Má čo povedať a azda sa nájde viacero takých, ktorí ho označia za očistný film.

Útek zo Sibíri, USA 2010
scenár: Keith R. Clarke, Peter Weir
réžia: P. Weir