Recenzia: V perine je nuda

Český kameraman F. A. Brabec sa po úspešnej spolupráci s Irenou Pavláskovou (Čas sluhů) či Janom Svěrákom (Obecná škola, Akumulátor I., Jízda) pustil do režírovania. A to riadne zostra - vlastnou verziou Jarryho Kráľa Ubu. Odvaha mu nechýbala, ani keď sa rozhodol sfilmovať balady z Erbenovej zbierky Kytice alebo Máchov Máj. No a potom si Brabec našiel novú výzvu - nakrútiť celovečerný rozprávkový muzikál v 3D formáte, ktorému sa českí tvorcovia venujú len okrajovo. Výsledkom je snímka V perine, ktorá mala uplynulý týždeň slovenskú premiéru.

22.06.2011 08:00
Lucie Bílá - V peřinách Foto:
Záber z filmu V perine

V zázračnej čistiarni
Je zrejmé, že Brabec sa so sympatickým odhodlaním púšťal do náročných projektov. Nezriedka mu však vyčítali rozprávačskú neskúsenosť a sklony k obrazovej gýčovosti. Tomu sa Brabec nevyhol ani vo svojom najnovšom filme. S 3D formátom sa popasoval naozaj so cťou, ale svet, ktorý vytvoril, napriek tomu nepriťahuje. Azda aj pre tú nápadnú snahu pohltiť divákov. Film síce hrá farbami a melódiami, no pôsobí sterilne.

Príbeh sa odohráva v rodine, ktorá prevádzkuje čistiareň perín a dielňu na výrobu vetroviek. Starý otec pritom vymyslel zlepšovák, vďaka ktorému v čistiarni odstránia aj zlé sny. Dostane sa však do periny a prístroj sa pokazí. Zaslúžila sa o to vykladačka snov zo susedstva, ktorú vraj vynález oberal o kšefty. Z tých „vypratých“ snov sa pritom podarí ujsť jednému zlodejovi detí a jednej atraktívnej blondíne. Naopak, z rodiny zmizne nielen starý otec, ale aj jeho vnučka. Organizuje sa teda záchranná výprava do periny…

Príliš detinské
Od prvých minút filmu sa divák potýka s infantilnosťou. Až na dreň zjednodušené postavičky stvárňujú herci tak, akoby sa bavili s deťmi predškolského veku. Tvorcovia si zrejme povedali, že takéto publikum sa nebude zaoberať otáznikmi ohľadom logiky príbehu. Ako to je s tými snovými postavami? V akom vzťahu sú k reálnemu svetu a ako s ním môžu komunikovať ľudia uväznení v perine? Prečo je to atraktívne dievča medzi postavami zo zlých snov? Existuje svet v perine v každej domácnosti alebo sa nejakým spôsobom spája iba s rodinou v čistiarni? Prečo chce vykladačka snov zničiť čistiareň, keď sa k nej zákazníci aj tak nehrnú? Sú tri podpivníkové tanieriky tvoriace dôležitú súčiastku do zázračného stroja znamením, že alkohol podporuje kreativitu?

Rozvinuté odpovede na tieto otázky by mohli zaujať aj odrastenejších divákov. Tým však zostávajú najmä otázky. A zaoberajú sa nimi, pretože ich len ťažko oslovia nenápadité tanečné choreografie v retrokostýmoch, naivne vykreslený dejový motív nešťastnej lásky mladého dievčaťa alebo akcia typu hrdina, ktorý trpí závratmi, musí vyniesť tortu do podkrovia.

Nazdobené, umelé
Film sa odohráva v reklamne čistých obrazoch, v nazdobenom prostredí, so známymi hercami a spevákmi (Karel Roden, Lucie Bílá, Eliška Balzerová, Bolek Polívka…). Je to však umelý svet, ktorý fantázii príliš nepraje. Nedarí sa v ňom ani spontánnosti, napätiu či diváckej empatii vo vzťahu k postavám. Takže keď hrdina komentuje emotívnu situáciu slovami: „No nie je to krásne?“, zostáva s týmto dojmom osamotený. Divák totiž vidí iba figúrku, o ktorej sa predtým skoro nič nedozvedel.

Rozprávkový muzikál V perine sa tak stal ďalším filmom, ktorý je síce v 3D, ale neznamená to viac zábavy a vzrušenia.

Hodnotenie Pravdy: 2 hviezdičky z 5

V perine 3D, ČR 2011