Železnice taja, prečo nechceli Cigána

Za rasovo ladený a v rozpore s dobrými mravmi označila minulý týždeň Železničná spoločnosť Slovensko plagát k filmu Cigán, ktorého 3 000 kusov chcel jeho distribútor umiestniť v slovenských vlakoch. Po mediálnej kampani zmenila ŽSSK stanovisko a plagát povolila.

29.06.2011 12:00
Záber z filmu Cigán Foto:
Záber z filmu Cigán
debata

„Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ŽSSK) súhlasí s reklamnou kampaňou k novému filmu Cigán. Voči filmu ani voči filmovému plagátu nemá výhrady. Podľa zmluvy o poskytnutí reklamného priestoru vo vlakoch má však ŽSSK právo kampaň posúdiť vrátane jej odmietnutia. Spoločnosť toto právo využila a po vyjasnení stanovísk sa rozhodla kampaň povoliť. Informácie, ktoré v tejto súvislosti dosiaľ odzneli, preto vnímame ako dôsledok nedorozumenia,“ píše sa v stanovisku, ktoré železnice vydali včera.

V pondelok sa malo vedenie železníc stretnúť s distribútorkou filmu Denisou Biermannovou a zástupcami spoločnosti Presse & Marketing Slovakia, ktorá má od ŽSSK vo vlakoch prenajaté reklamné nosiče. Jednotlivé kampane však podliehajú schváleniu železnicami. Pondelkové stretnutie malo byť najskôr o 11. h potom o 13. h a keď sa ani potom nikto z vedenia na schôdzku nedostavil, Biermannová budovu železníc opustila. Vedenie spoločnosti sa tak stretlo iba s riaditeľom PM Slovakia Jozefom Juhászom. Železniciam mal prekážať názov Cigán. Na stretnutí však nemali zaznieť žiadne konkrétne návrhy na vyriešenie situácie. Výsledkom stretnutia tak bolo len to, že ŽSSK rozhodne a vydá stanovisko. Jeho päť viet bez objasnenia prvotného problému písali železničiari dva dni.

„Na jednej strane som spokojná, že to takto dopadlo, na druhej strane stále nemám vysvetlenie, prečo k tomuto nedorozumeniu prišlo. Stále nevieme, čo bol dôvod pozastavenia kampane. Ale som rada, že ju nakoniec povolili,“ povedala distribútorka filmu Denisa Biermannová. Hovorca železníc Alexander Buzinkay pritom ešte včera na obed nevedel, ako sa spoločnosť rozhodne a či budú plagáty vo vlakoch visieť. Na poznámku, že je zvláštne, ak majú s plagátom problém len železnice a nikto iný, reagoval: „Ani my s ním nemáme problém.“ Dodal však: „Podľa zmluvy máme právo kampaň odmietnuť a nemusíme nič vysvetľovať.“

Zvláštne ťahanice okolo nevinného plagátu vyvolali aj špekulácie, že ide jednoducho len o kampaň na zviditeľnenie filmu. „To by sme boli majstri sveta v reklame. Bolo by veľmi jednoduché, keby to takto fungovalo. Cielená kampaň to, bohužiaľ, nebola, aj keď teraz to tak môže vyzerať,“ povedala Biermannová. „Pravdupovediac neviem, či to tomu filmu v konečnom dôsledku pomôže, ale asi sa o ňom teraz viac vie. Rozhodne to však nebola organizovaná kampaň,“ dodala.

Film Cigán Martina Šulíka, ktorý je nakrútený v rómčine a účinkujú v ňom neherci, bude mať premiéru na filmovom festivale v Karlových Varoch. Do slovenských kín príde 14. júla, v septembri ho zase uvedú na jednom z najprestížnejších filmových festivalov v kanadskom Toronte.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba