Vejdělek: Ľudia sa trápia, ja ich chcem povzbudiť

Do slovenských kín sa vo štvrtok dostane nová česká komédia Muži v nádeji. Nakrútil ju scenárista a režisér Jiří Vejdělek, ktorý u divákov uspel prakticky s každým svojim filmom. Zatiaľ ich má na konte päť. "Mám rád nadhľad, ktorý prináša úľavu v smiechu," povedal Vejdělek v rozhovore pre Pravdu. A pomenoval tak hlavný dôvod, prečo majú jeho komédie vysokú návštevnosť.

21.08.2011 10:00
Jiří Vejdělek Foto:
Jiří Vejdělek
debata

Vo vašich komédiách sa často objavujú aj vážne vzťahové otázky a problémy. S humorom ich však odľahčujete a pre ten nadhľad sa môže zdať, že sa vzďaľujete od skutočného života. Čím je pre vás zaujímavá táto komediálna cesta?
Naozaj platí, že ak si z mojich filmov odmyslíte iróniu, nadhľad a vtipy, tak ich pôdorysom sú veľmi vážne témy a príbehy. Netýka sa to len Mužov v nádeji. Mne ide vymýšľanie vážneho príbehu dosť ľahko. Urobím to za deň, a čo potom? Tak sa snažím pokračovať v práci cez humor a nadhľad. Veď diváci vedia, že život je ťažký, väčšina s ním má poriadne trápenie. Ja ich chcem do kina pozývať na čosi povzbudivé. Na film, v ktorom môžu nájsť nádej na zvládnutie vlastných problémov.

Takže vám nevyčítajú, že nerozprávate príbehy, ako sa vraví, zo života?
Kritici mi zvyknú vyčítať, že moje filmy nevychádzajú z reality. A nevyčítajú to len mne. Paradoxne, väčšina divákov mi hovorí, že tie filmy zo života sú. Rozprávajú mi podobné príbehy založené na vlastných skúsenostiach. Dokonca aj oveľa bizarnejšie a zamotanejšie. Nadhľad, ktorý prináša úľavu v smiechu, mám jednoducho rád. Rúcať sa, to nemá cenu. Život treba brať s odstupom. Vieme síce, že je plný bolesti a trápenia, ale stále je to to najšťastnejšie, čo máme.

Na tlačovej konferencii k filmu Muži v nádeji ste vysvetľovali, že najprv pracujete ako scenárista a zaháňate to režisérske ja. Čo si máme pod tým predstaviť?
Toho režiséra sa mi nikdy nepodarí zahnať úplne. Ja totiž oveľa viac uvažujem v obrazoch. Nemám literárnu ambíciu, neobľubujem ani písanie scenárov. Keď si k nemu sadnem, tak ten režisér vo mne už má v hlave nakrútenú prvú verziu filmu. Scenárista to len rýchlo vyvrhne na papier. A ešte s tým otravujem vybraných poslucháčov, aby som zistil, ako to funguje. No a potom k tomu pustím režiséra.

Čo sa vtedy stane?
Začnem riešiť praktické veci ako herecké obsadenie, hľadanie lokácií… So mnou je dosť ťažká spolupráca, pretože mám až príliš presné predstavy. Keď už mám hotové herecké obsadenie, zase k tomu trochu pustím scenáristu. Režisér si hercov naštuduje, pozrie si aj ich predošlú tvorbu a vyberie si to, čo podľa neho ešte v žiadnom filme nepredviedli – v prípade Mužov v nádeji to platí pre Vicu Kerekes, ale aj pre Jirku s Bolkom. Scenárista sa potom pokúša ušiť im úlohy presne na mieru, aby čo najlepšie predal ich herecké a fyzické klady a aby sa im zároveň dobre hralo. Takže vo mne si projekt prehadzuje scenárista s režisérom. A úplne najhoršie je, keď sa k tomu dostane spoluproducent a začne škrtať to, čo stojí priveľa peňazí.

Vo vašich filmoch zohrávajú dôležitú úlohu dialógy. Ste ten typ scenáristu, ktorý má pri sebe vždy zápisník a zaznamenáva si odpočuté dialógy, zaujímavé situácie alebo celé príhody?
So zápisníkom chodím v podstate od puberty, pretože som sa počas štúdií živil kreslenými vtipmi. Musím sa však priznať, že nie som ten typ, ktorý by veľmi popisoval výroky ľudí. Chcel by som mať cvičenejšie ucho na dialógy, ale väčšinou si tie vtipy do filmov vymýšľam. Konverzačná časť komédií má totiž špecifickú formu – musí to byť rýchla prestrelka, paľba vtipov, jeden za druhým… Takéto šermovanie s humorom ľudia v bežnom dialógu nezvládajú. Obyčajne sa v rozhovoroch nachádza množstvo balastu. Kým do filmu vyberáte len to šťavnaté, zaujímavé a úderné. Myslím si však, že v mojich filmoch, a zvlášť v tomto novom, je dosť situačného humoru. Vyplýva to z toho, že mám rád nemé grotesky. Mnohé obsahujú situácie, ktoré sú v rámci zábavy dodnes neprekonané. No a v Mužoch v nádeji túto záľubu v groteskách vidno.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba