Recenzia: Nevinnosť - Hřebejk je vo forme

Pozoruhodná dráma Kawasakiho růže, ktorá sa do slovenských kín dostala vlani, umocnila očakávania, kam sa režisér Jan Hřebejk uberie s ďalším filmom.

12.09.2011 08:00
Aňa Geislerová hrá v Nevinnosti postavu Lídy,... Foto:
Aňa Geislerová hrá v Nevinnosti postavu Lídy, ktorá chodí rozveseľovať choré deti a starých ľudí.
debata

Vráti sa k rozprávaniu príbehov, v ktorých sa objavujú partnerské, rodinné či sociálne problémy sprevádzané komickými situáciami? Bude to film z kategórie „trpkých komédií“, ktoré tlmia ťaživé vyznenie v prospech ľahšie prijateľnej zábavy? Nevinnosť to nepotvrdila. Je to psychologická dráma, v ktorej diváci humor nenájdu. Ale nájdu v nej to najlepšie, čo pre film môžu urobiť herci. Nevinnosť je pozoruhodná práve v tom, ako Hřebejk pracuje s hercami na príbehu, z ktorého nikomu do smiechu nebude.

Rodinné tajomstvá
Opäť tu máme rodinu, v ktorej sú naštrbené vzťahy. Hoci to tak spočiatku nevyzerá. Situácia sa vyhrocuje, keď Tomáša, uznávaného lekára, obvinia zo sexuálneho zneužitia neplnoletej pacientky Olinky. Jeho manželka Milada to považuje za nezmysel. Lenže vyšetrovania prípadu sa ujme jej bývalý manžel Láďa (má s ním duševne postihnutého syna), ktorý môže cítiť krivdu a hľadať pomstu. Milada ho totiž „vymenila“ za jeho kamaráta. Otázka znie: spáchal Tomáš zločin, alebo je obeťou rafinovanej tínedžerky s bujnou fantáziou? Láďa si robí svoju prácu, Milada ho odsudzuje, jej sestra Lída sa snaží zachrániť, čo sa dá.

Pokojný život rodiny je preč, ale čo sa ešte skrýva pod povrchom? Príbeh sa vyriešením chúlostivého prípadu nekončí. Vlastne sa začína nanovo, ďalším odhalením – príkrym, ústiacim do tragédie.

Som postava v príbehu
Práve tento obrat v rozprávaní sa často kritizuje. Vraj priveľa prezrádza a uberá divákom potešenie z vlastného dopovedania príbehu. Niečo na tom je. A súhlasiť sa dá najmä s námietkou, ako to veľké odhalenie prebieha. Postava totiž svoje tajomstvá vyrozpráva v dlhom monológu. Šikovne formulovanými myšlienkami, suverénne, usporiadane. Až príliš. Akoby čítala vopred dlho a dôsledne pripravovaný text.

Celou výpoveďou prezrádza, že je dielom nejakých tvorcov, ktorí predpisujú jej správanie, ovládajú ju a posúvajú vpred podľa svojich predstáv o príbehu. V situácii, keď by človek s najväčšou pravdepodobnosťou nenachádzal správne slová a strácal by reč, predvádza táto postava obdivuhodné schopnosti pri vypovedaní všetkých svojich trápení. Odvracia to pozornosť od nej k tvorcom a k ich úsiliu. Už z toho cítiť umelosť. Hoci herecky je to zvládnuté.

Dobrá práca
No Nevinnosť má viac toho, čo odzbrojuje. Film je dôkazom, že režisér Hřebejk je veľký profesionál, ktorý vie diváka osloviť a zasiahnuť. Aj vďaka tomu, ako pracuje s hercami. Úspešne skombinoval známych s neznámymi. Obsadil takých, ktorí sa ešte v jeho filmoch neobjavili, ale aj Aňu Geislerovú, ktorá účinkovala v Medvídkovi či Kráske v nesnázích. V Nevinnosti dostala zložitú úlohu. Jej hrdinka Lída sa javí ako obetavá žena, ktorá chce udržať rodinu pokope a pomáha, kde sa dá. Skutočnosť je však oveľa mnohotvárnejšia.

Menej známy Hynek Čermák zase vierohodne stvárnil Láďu – skúseného vyšetrovateľa a zároveň človeka, ktorý v sebe spracúva nielen odporné zážitky zo zamestnania, ale hlavne ťaživé udalosti zo svojho súkromného života. Prosto, po hereckej stránke nemá Nevinnosť slabý článok. Vďaka hercom a vďaka tomu, ako sú scény filmársky riešené, sa dajú „kúpiť“ aj situácie, ktoré v princípe nie sú až také presvedčivé (v zmysle – mohlo by sa to takto v skutočnosti stať?).

 Jan Hřebejk sa zručne nakrútenou drámou Nevinnosť priblížil ku kvalite titulu Kawasakiho růže. Takže čakanie na jeho ďalší film nebude vyplnené ľahostajnosťou.

Hodnotenie Pravdy: 4 hviezdičky z 5

Nevinnosť, ČR 2011
scenár: Petr Jarchovský
réžia: Jan Hřebejk
hrajú: Ondřej Vetchý, Anna Linhartová, Aňa Geislerová, Hynek Čermák, Zita Morávková a iní
slovenská kinopremiéra: 8. septembra

© Autorské práva vyhradené

debata chyba