Recenzia: Dom má silné základy

Slovenská scenáristka Zuzana Liová sa už raz predviedla aj ako režisérka. Bolo to v televíznom filme Ticho z roku 2005. Ukázala vtedy, čo ju ako autorku zaujíma. Že je to život rodiny, ktorá nerieši len vzťahové problémy, ale borí sa aj s ťažkými existenčnými podmienkami.

30.09.2011 08:00
Miroslav Krobot a Taťjana Medvecká vo filme... Foto:
Záber z filmu Dom

Na Tichu bolo zároveň vidieť, aký význam Liová prikladá hercom a že ich dokáže kultivovane prispôsobovať svojim zámerom. Mnohé z toho sa prenieslo aj do jej prvého filmu pre kiná. Volá sa Dom a už vo februári ho úspešne predstavili na festivale v Berlíne. Dnes má premiéru v slovenských kinách.

Aj tentoraz Liová rozpráva o rodine z malej obce v akomsi zapadnutom kúte Slovenska. Tvoria ju rodičia a dve dcéry. Staršia Jana je už vydatá a má vlastné deti. Mladšia Eva ešte študuje a býva s rodičmi. Do školy zavíta len občas, pretože brigáduje, aby si zarobila na cestu do Londýna. Rada by konečne „vypadla“ z prostredia, kde každý každého pozná, všetci sa zaradili do únavných stereotypov a život dediny sa nesie v znamení postávajúcich chlapov pred krčmou a chodenia do kostola. Lenže kým Eva si spriada tajné plány úniku, Imrich sa ju snaží pevne pripútať. Zanovito pre ňu stavia dom. Do budúcnosti, v ktorej má Eva zostať po boku rodičov. Jana sa už Imrichovi vymkla spod kontroly a to jej nevie odpustiť. Hoci vidí, že sa jeho staršia dcéra trápi a trie biedu.

Eva
Mladá herečka Judit Bárdos stvárňuje Evu a v jej podaní je to postava viacerých tónov. Čiastočne sa u nej prejavujú pubertálne sklony odmietať to, čo je človeku nanucované (hoci aj s dobrým úmyslom). Eva je pritom aktívna a odhodlaná nasmerovať svoj život podľa vlastných predstáv. Tie môžu byť naivné, ale je sympatické, že pracuje na tom, aby dosiahla svoj cieľ. Nie je to dievča bez osobnosti, ktoré by sa vydalo napospas ostatným. Ešte to však nie je ani vyzretá žena. Zmätkuje v citovom živote a necháva sa opantať prísľubmi romantickej lásky.

Práve ten ľúbostný vzťah Evy so ženatým učiteľom angličtiny patrí k menej vydareným častiam snímky. Hrdinka v nej vybočuje z cesty, pre ktorú bolo príznačné vnútorné napätie, do slepej ulice zmäkčujúcej romantiky v spoločnosti iritujúceho slabocha bez charizmy. Samozrejme, že tento vzťah má napokon nepríjemné vyústenie, aby vyhrotilo spomínané napätie. Ale aj to kľúčové odhalenie je narafičené trochu ako v banálnom seriáli.

Imrich a ostatní
Čo Liovej vyšlo výborne, je obsadenie Miroslava Krobota do úlohy Imricha. Človeka, ktorý sa navonok správa odmerane až hrubo, ale na rodine mu záleží. Krobot v divákoch podnecuje zvedavosť. Prečo sa stal z Imricha taký zatrpknutý muž? Je ešte schopný vľúdneho gesta? A ako by to asi vyzeralo? V podaní Krobota priam nebadane, ale o to silnejšie. Tento český herec je pre film Dom najsilnejšou oporou.

Dobré základy mu však poskytuje aj obsadenie ostatných úloh a celá sieť rodinných vzťahov je vierohodná. Liovej sa podarilo dosiahnuť to, že keď herci stvárňujú problémy ľudí v sociálne slabšom prostredí, nepôsobí to rušivým dojmom. V autentickosti sa dá určite zájsť ešte ďalej. Ale Dom je dostatočne presvedčivý a nevyzerá ako produkt filmárov, ktorí si čosi od stola vymysleli a potom to išli s arzenálom známych hercov „naštepiť“ do vidieckeho prostredia severného Slovenska. Zhmotniť tam svoje predstavy, ktoré si divák nemusí stotožniť so skutočnosťou. Zuzana Liová vyhmatla znaky prostredia, do ktorého vsadila svoj komorný príbeh. A mnohým sa v jej rozprávaní o komplikovaných vzťahoch rodičov a detí môže odrážať ich osobná skúsenosť.

Dom, SR, ČR 2011
scenár a réžia: Zuzana Liová
hrajú: Judit Bárdos, Miroslav Krobot, Taťjana Medvecká, Lucia Jašková, Marek Geišberg a iní