Recenzia: Keď sú dvaja málo

Lola beží o život. To bol film, ktorým sa vo svete presadil nemecký režisér Tom Tykwer natoľko, že začal dostávať peniaze zo zahraničia a obsadzovať slávnych hercov. A tak mu v snímke Nebo, ktorá vznikla na základe nerealizovaného projektu Krzysztofa Kieślowského, hrala napríklad Cate Blanchettová, v Parfume - Príbehu vraha sa objavili Dustin Hoffman či Alan Rickman a v trileri International stvárnili hlavné úlohy Clive Owen s Naomi Wattsovou. Filmom Tri, ktorý je označovaný ako komédia, sa Tykwer vrátil do Nemecka. Z hľadiska produkčného aj tematického.

16.11.2011 11:00
Hanna (hrá ju Sophie Roisová) a Simon... Foto:
Hanna (hrá ju Sophie Roisová) a Simon (Sebastian Schipper) sú spolu dvadsať rokov, aby zistili, že potrebujú Adama.

Rozpráva príbeh dvoch štyridsiatnikov z Berlína. Hanna a Simon spolu žijú už dvadsať rokov, ale nie sú manželia a nemajú deti. Vyzerá to tak, akoby sa mali najmä preto, aby sa necítili osamelo. Dobre sa poznajú a všeličím si prešli, tak čo na tom, že už sa spolu trochu nudia a nelipnú na sebe ako čerstvo zamilovaní. Situácia sa však mení, keď Hanna spozná Adama, ktorý ju priťahuje natoľko, až začne Simona podvádzať. Neskôr sa však s Adamom zblíži aj on. A nikto z nich nevie, ako sa veci naozaj majú.

Bez „mindrákov“
Ústredná trojica postáv je z kategórie dobre situovaných obyvateľov atraktívneho veľkomesta. Každý z nich je intelektuálne vyspelý, nikto netrie biedu, nikto nie je bezradný. Sú to vyzreté osobnosti, sebavedomí ľudia, ktorí vnímajú, čo sa okolo nich deje, po večeroch neležia letargicky pred televízorom, ale zájdu do divadla, na výstavu, na plaváreň alebo na tréning karate. Samozrejme, stretávajú sa aj s nepríjemnými udalosťami, veď Simon sa vyrovnáva so smrťou matky i s vlastnými zdravotnými problémami. Tykwerove postavy však netrpia „mindrákmi“, ktoré by nad nimi preberali moc a pritláčali ich k múru.

Publiku sa to môže javiť až tak, že tí ľudia vlastne neriešia nič zásadné. Že je to perfektne nakrútený film, ktorý by rád hovoril o všeličom, ale zároveň sa cez všetko hladko prenesie. A že napokon ide len o oživenie rutiny, do ktorej sa dostal vzťah Hanny a Simona. Tým impulzom, ktorý oboch zovšednených partnerov opäť „nakopne“, je práve Adam. Vzniká tak vzťahový trojuholník, ktorý svojich členov nepochováva, naopak, stáva sa pre nich novým východiskom. Bez veľkých peripetií, debát či vyhrotených konfrontácií. Nezohľadňujú sa alternatívy, že by sa Hanna so Simonom rozišli (respektíve rozviedli, pretože už sú po svadbe) a na pretras neprichádzajú ani pokusy „odstrihnúť sa“ od Adama. Všetko nasvedčuje tomu, že riešením je život v trojici a situácia sa už zásadnejšie nerozoberá. Až vzniká dojem, že postavy sú skôr papierové figúrky.

Tykwer sa činí
Herecky je to zvládnuté a o filme Tri sa dá pokojne vyhlásiť, že je suverénne a atraktívne nakrútený. Nemožno ho pritom hrubo označovať za komédiu, pretože by to mohlo vyvolať falošné očakávania. Tykwer pracuje aj s humorom, dokonca ponúka zopár situačných gagov, ale pre jeho štýl je príznačná pestrosť. Do prúdu elegantných obrazov sa vkliní prekvapujúca priamočiarosť, gag vystrieda irónia, v pouličnej všednosti sa zjaví anjel a do toho prenikajú zábery z divadelného predstavenia alebo televízneho vysielania. Režisér navyše občas rozčleňuje obraz na niekoľko samostatných výrezov a každý z nich ukazuje niečo iné. Tým síce stále udržiava divákovu pozornosť, ale zároveň na seba dosť upozorňuje. Z výsledku je zrejmé, že Tom Tykwer je naozaj zručný režisér. No film Tri sa javí aj ako trochu nedovarený autorský konštrukt.

Tri, Nemecko 2010
scenár a réžia: Tom Tykwer
hrajú: Sophie Roisová, Sebastian Schipper, Devid Striesow, Angela Winklerová a iní