Recenzia: Z Twilightu sa stáva tragikomédia

Predposledné stretnutie v kinách s príbehom z pera Stephenie Meyerovej je absolútny prepadák.

22.11.2011 04:00
Twilight Foto:
Šach-mat! Štvrtý a predposledný film ságy Twilight je poriadny prepadák.

Aj filmy, ktoré dosahujú celosvetový úspech hraničiaci s masovou hystériou, majú svoje nedostatky. Možno to spôsobuje okrem iného aj skutočnosť, že trblietavý „oblak kultovosti“ okolo filmov vytvárajú mladší, menej nároční diváci – často im stačia atraktívni herci či šikovná reklamná kampaň. No v prípade upírskej filmovej série Twilight je s každým filmom o čosi ťažšie pochopiť, ako málo jej fanúšikom naozaj stačí.

Z rozprávky do rozprávky

Film sa začína veľkolepou svadbou upíra Edwarda a pozemskej krásky Belly. Výraz ,,začína" však nedefinuje situáciu presne, v skutočnosti by sa dalo povedať, že svadba a všetky banálne a nezáživné peripetie okolo nej zaberajú dobrú tretinu celého filmu. Strašidelné sny pred veľkým dňom, hlúpe patálie s vysokými topánkami a absolútne nevtipné príhovory zbytočných (a laikovi celkom naznámych) vedľajších postáv sa vlečú a vlečú až sa zdá byť vyslobodením, keď sa konečne mladomanželia odlepia od hostí a odídu do romantického „ktovie kam“. Ale na juhoamerickom ostrove, kam Edward svoju Bellu unesie, bezduchý scenár prekvitá ešte ubíjajúcejším spôsobom.

Scéna svadobnej noci bez najmenších pochýb predstavuje vyvrcholenie všetkých napätých túžob mladých čitateliek knižnej predlohy. Je to neuveriteľné, ale filmári v tomto prípade naozaj nedokázali nič vytĺcť ani zo sexu. Napokon, pani spisovateľka im to veľmi neuľahčila, keď si vymyslela, že upírove vášne môžu stáť pozemšťanku život. Väčšina romantiky sa teda sústredí na šachové partie medzi zaľúbencami a niekoľko zľahka „hanbatých“ záberov pri splne mesiaca, ktoré akoby vyskočili z gýčových sériovo vyrábaných plagátov z polovice 90. rokov.

Veľa krvi, veľa smiechu

Z ostýchavej romance sa však nič netušiaci divák odrazu ocitne priamo uprostred sadomasochistického hororu kvalitatívnej kategórie C mínus. Bella je tehotná, a to aj napriek známej poučke, že rozdielne živočíšne druhy sa nemôžu navzájom pohlavne krížiť. Čas divákov je poriadne drahý a po tom, čo strávili hodinu pohľadom na svadobné obrady, treba ich zvedavosť ukojiť čo najrýchlejšie, kým ich biologické potreby nevyženú z kina. Bella sa teda do tretieho trimestra dostane do desiatich minút. Tvor, ktorý v nej rastie, navyše vysáva všetku jej životnú energiu, našťastie je v rukách upírskej „rodinky úžasných“, ktorá má doma všetko, vrátane ultrazvuku a pôrodného stola. Začínajú sa prípravy na pôrod, pre slabšie povahy malé varovanie – sú to hotové jatky.

Úsvit 1, ako sa oficiálne štvrtý film série nazýva, je skrz naskrz prešpikovaný situáciami, v ktorých sa divák nahlas smeje, aj keď by sa nemal. Takmer každá veta scenára je patetická, každá emotívna chvíľa zúfalo naivná a za svoje herecké schopnosti by si hlavní predstavitelia zaslúžili hádam aj po dve Zlaté maliny. Na základe biednej knižnej predlohy sa zrejme oscarový film nakrútiť nedá. Lenže režisér Bill Condon, ktorý bol len tak mimochodom nominovaný na Oscara za muzikál Chicago a za film Bohovia a Monštrá dokonca zlatú sošku aj získal, filmu nepomohol ani v najmenšom. Čo prinesie definitívny záver jedného z najotravnejších ošiaľov 21. storočia sa ukáže našťastie až v budúcom roku.

1 hviezdička z 5

Twilight sága: Úsvit – 1. časť / USA 2011/ réžia: Bill Condon / scenár: Melissa Rosenberg / hudba: Carter Burwell / hrajú: Kristen Stewartová, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Kellan Lutz a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 17. novembra