Recenzia: Ja vás zachránim!

Režisér Marc Forster má len 42 rokov, ale nakrútil toho už požehnane. Vrátane filmov Ples príšer, Hľadanie Krajiny - Nekrajiny, Horšie to už nebude, Majster šarkanov či zatiaľ poslednej bondovky Quantum of Solace. Forster je teda nielen známy, ale aj pomerne uznávaný tvorca, ktorý by nemal mať problém s nedostatkom pracovným ponúk. Jeho najnovší film Kazateľ Kalašnikov však vyzerá tak, akoby bol urobený z núdze.

09.01.2012 09:00
Gerard Butler hrá Američana Sama Childersa,... Foto:
Gerard Butler hrá Američana Sama Childersa, ktorý sa podujme pomáhať sudánskym deťom.

Hrdinom tohto príbehu je Sam Childers. Grobian, zločinec, narkoman, ktorý kašle na svoju dcéru a ponižuje svoju manželku. Jedného dňa sa však zmení. Uverí v Boha a začne sekať dobrotu. Odrazu je z neho slušný občan, ohľaduplný manžel a vzorný otec. Sam sa navyše pustí do podnikania a jeho firma čoskoro veľmi slušne prosperuje. Lenže všetko sa skomplikuje, keď sa Childers dozvie o utrpení afrických detí. Rozhodne sa, že svoj život zasvätí dobročinnosti v nepokojmi zmietanom Sudáne. Nezostane však iba pri stavbe sirotinca. Sam chce bojovať so zbraňou v ruke. Tento príbeh je pritom inšpirovaný životnými peripetiami skutočného Sama Childersa.

Kým sa Forster venuje obdobiu hrdinovho gaunerstva, je film ešte dostatočne vierohodný. Keď sa však táto fáza skončí, nastávajú problémy. Prvý je už v tom, že sa tá zmena udeje ostrým rezom – Sam jednoducho preskočí z jedného obdobia do úplne iného, z temného do svetlého. Akoby sa jedným šmahom zbavil všetkého zla a poľahky sa udomácnil v súkromnom raji prežiarenom láskou k blížnym a k Bohu. Nikto ho nechce za minulosť trestať ani sa mu pomstiť. Až to celé vyznieva naivne, pričom do rozprávania preniká pátos a klišé.

V Afrike sa k tomu ešte pridávajú bojové scény. Sam najprv len stavia, ale čoskoro sa s vervou pustí aj do likvidovania dotieravých rebelantov. Keď vidí medzi nepriateľmi (ozbrojené) deti, zastaví paľbu. Veď tak je to správne. Lenže čo v noci, keď strieľa do tmy hlava-nehlava? Na jeho dobré skutky sa tu síce usilovne upozorňuje, ale Sam vyzerá najmä ako nesympatický, hlúpy a naivný „exot“ zaslepený spasiteľstvom. Ak tvorcovia nechceli, aby tak vyznel (čo zrejme nechceli), potom sa aj oni mali vyhnúť naivnému rozprávaniu a popracovať na nuansách. Nielen čo sa ústredného hrdinu týka, ale aj pri vykresľovaní prostredia. Aby to ani náznakom nepripomínalo bizarnú výpravu Američana, ktorý sa s presvedčením „Ja vás zachránim!“ púšťa do prestreliek medzi dobrými a zlými v akejsi Krajine – Nekrajine.

Režisér Marc Forster v rozhovoroch tvrdí, že ho zaujala otázka, aká je cesta k slobode a či sa musí spájať s násilím. To je isto dôležitá a zložitá otázka. Film Kazateľ Kalašnikov sa však nedá označiť za pozoruhodný príspevok do tejto diskusie.

Hodnotenie Pravdy: 2 hviezdičky z 5

Kazateľ Kalašnikov, USA 2011
scenár: Jason Keller