Recenzia: Kronika hanbou nehrozí

Na to, aby sa do kina podarilo nalákať divákov, netreba vždy veľké herecké hviezdy ani vysoký rozpočet. Najnovšie to potvrdzuje film Kronika, ktorý nakrútil len 26-ročný režisér Josh Trank (scenárista Max Landis je rovnako starý). Za 12 miliónov dolárov urobil film o partičke tínedžerov, ktorí získajú nadprirodzené schopnosti a všetko, čo robia, si zaznamenávajú na kameru. Na úvod treba upozorniť, že tie schopnosti nevyužívajú na záchranu sveta. Ani nebojujú s nejakými mimozemskými silami. A už vôbec nenosia špeciálne kostýmy pripomínajúce komiksových hrdinov.

20.02.2012 10:54
Matt nadobudol nadprirodzené schopnosti, ale... Foto:
Matt nadobudol nadprirodzené schopnosti, ale nie vždy z nich bude mať radosť.

Andrew je chalan z problémovej rodiny. Matku má ťažko chorú, otec pije a ponižuje ho. Keď si však mĺkvy tínedžer kúpi kameru, začína byť trochu odvážnejší. Oveľa väčšie zmeny ho však čakajú, keď spolu s Mattom a Stevom naďabia na tajomnú substanciu. Vzápätí zistia, že majú nevšedné schopnosti a dokážu napríklad mysľou rozhýbať predmety či dokonca lietať.

Zmeny sú to značné, ale tí chalani s nadobudnutými schopnosťami narábajú prosto ako pojašení pubertiaci. Zabávajú sa pochabosťami v nákupnom centre alebo sa bláznia pri preletoch oblakmi. A neskôr im napadne aj to, že by tie schopnosti mohli pomôcť nenápadnému Andrewovi, aby sa presadil v kolektíve a zaujal dievčatá. Lenže to už sa nad bezstarostnými tínedžermi zmráka a ich činy prestávajú byť hrou. Že sa tak stane, naznačuje už jedna zo skorších scén, keď Andrew spôsobí dopravnú nehodu.

Je občerstvujúce, že tvorcovia nespravili z postáv superhrdinov, ktorí pomáhajú tam, kde treba a že vlastne nad ušľachtilými skutkami tohto druhu ani nepremýšľajú. Zo všetkého najviac sa zaoberajú sebou, svojimi túžbami a potrebami. Rovnako príjemné je, že z filmu netrčí žiadna okukaná herecká tvár a neznámi predstavitelia ústrednej trojice postáv pôsobia civilne.

Režisér Trank zároveň prekvapí pekným nápadom prepojiť Andrewovu posadnutosť nakrúcaním s novými schopnosťami. Takže jeho kamera zavše poletuje nad ním, pretože ju telekineticky ovláda. Pohybuje sa voľne, hoci to má stále vyzerať tak, že vidíme to, čo sníma jedna z postáv. A v závere, keď dostane slovo výbušná akcia, tvorcovia do dravého prúdu obrazov šikovne vsádzajú napríklad zábery z priemyselných kamier. To všetko je zaujímavé.

Trank navyše nepodporuje rozprávanie hudobným sprievodom, pracuje skôr so zvukovou stopou a samotné triky nepôsobia vzhľadom na malý rozpočet lacno. Lenže napriek kvalitám filmu a zručnosti, ktorú mladí tvorcovia preukázali, v tom, čo hovoria, nie sú až takí presvedčiví. Bezstarostné vyčíňanie hrdinov, ktoré je občas nudne detinské alebo prehnane bizarné, chcú skombinovať s vážnymi problémami jednej z postáv ústiacich až do skratového správania. K Andrewovým ťažkostiam však vedú príliš okaté vodidlá a tvorcovia nerozpracovali hrubý náčrt súvislostí do nejakej prenikavejšej podoby. Neprekročili hranice zjednodušeného konceptu a nedospeli až k vyzretej osobnej dráme tínedžera. Hoci sa za svoju Kroniku nemusia hanbiť.

Kronika, Veľká Británia, USA 2012
scenár: Max Landis
réžia: Josh Trank