Recenzia: Alois Nebel - cesta lesom, cesta hmlou

Píše sa rok 1989 a pozeráme sa na Aloisa Nebela. Na muža v stredných rokoch, s nevzrušivým vnútorným rytmom, ktorý pripomína pomalé a pravidelné klokotanie idúceho vlaku. Alois je samotársky výpravca na malej stanici v Jeseníkoch. V prostredí zovretom rozľahlými lesmi, rozmazanom dažďami, skrývanom v hmlách. V čiernobielom filme s nevšednou obrazovou štylizáciou a výnimočnou atmosférou.

22.02.2012 09:00
Záber z filmu Alois Nebel Foto:
Záber z filmu Alois Nebel

Nebel je pasívny hrdina. Ale v tom prostredí žijú aj ľudia, ktorí sa naučili využívať režimy vo svoj prospech a netrápi ich svedomie. Ako výhybkár Wachek, ktorý obchoduje s ruskými vojakmi a keď sa mu naskytne príležitosť priživiť sa na úkor kolegu, využije ju. Alois príde o miesto a vydá sa do Prahy, kde sa zoznámi s toaletárkou Květou. Stále ho však rozrušujú záblesky spomienok z dávnejšej minulosti. Z čias povojnového odsunu Nemcov. A s tým súvisí aj príchod tajomného pomstiteľa Nemého.

Alois Nebel je hrdina, ktorý môže publikum rozrušovať. Veľa toho nenahovorí, pôsobí odovzdane, nevedno presne, čo si myslí a čo si má o ňom človek myslieť. Nerobí nič podlé, zákerné, nemorálne, ale ani snaživo nevzdoruje tým, ktorí tak robia. Nepatrí k nim, hoci je nimi obklopený. Niekto v ňom môže vidieť iba rezignovaného človeka, ktorý sa nechce, či nevie vzoprieť a správa sa čudne. V očiach iných sa môže javiť ako vnímavý človek, ktorý sa zámerne „drží bokom“, poctivo si plní povinnosti, odmieta vyť s vlkmi a azda verí, že previnilci raz nejako doplatia na vlastné prehrešky.

Film samotný nie je dejovo bohatý, tému násilného odsunu sudetských Nemcov zásadne nerozoberá a motivácie postáv sú trochu zahmlené. Najvýraznejšie sa tu hovorí cez nálady a atmosféru. Cez zábery tmavých lesných údolí, do ktorých Miroslav Krobot monotónne číta cestovný poriadok, daždivých dní, na pohľad nevľúdnych a prázdnych, ale môžu tlmočiť aj pokoj a zmierlivosť, alebo veľkých staničných priestorov, v ktorých vynikne Nebelova osamelosť… To bude tiež mnohých znervózňovať. Dokáže to však byť aj nevšedne komunikatívne. Zvlášť, keď sa človeku vybaví, že podobných nebelovských „čudákov“ mlčiacich v krajine už stretol.

Alois Nebel, ČR, Nemecko, SR 2011
scenár: Jaroslav Rudiš, Jaromír 99
réžia: Tomáš Luňák